Low cost. Diszkont. Fapados. Többféle, hivatalos és népnyelvi jelzővel illetik azokat a kisebb, magán légitársaságokat, amelyek immár tíz éve repkednek Európa szabad légterében, s egyre nagyobb számban jelennek meg Magyarországon is, éppen uniós csatlakozásunk óta.
Jelenleg nyolc diszkont légitársaság kínál Budapestről indulva Európa különböző városaiba különböző árú, de összességében olcsónak mondható repülőjegyeket, sokszor egymással is versenyezve. Ráadásul a fapados jelző többnyire nem is illik rájuk. Nagyon is modern gépekkel repülnek, bár az üléseik bizony általában szűkek.
Az ember azt hinné, ezek a társaságok mindent bevetnek, hogy minél több utazni vágyót megnyerjenek, ám - meglepő módon - az Utazás 2005 kiállításon mindössze ketten jelentek meg, azok is társult kiállítóként. Ez is azt a szakmai véleményt erősíti, miszerint piacuk valójában még csak alakulóban van Magyarországon. Szereplői keresik-kutatják a lehetőséget, hogyan tudnának a legjobban bekapcsolódni a magyarok külföldi utazásaiba, és profitálni is abból. Tény azonban, hogy első próbálkozásaik már éreztetik hatásukat a magyar turizmusban, s többféle piaci folyamatot indítottak be.
Új úti célok - olcsón- A fapadosok új utasréteget fogtak be, azokét, akik eddig nem engedhették meg maguknak, hogy repülőgéppel utazzanak - mondja dr. Simon András, a Chemol Travel cégvezetője. Ferihegy rekordszámú, 6,5 milliós utast regisztrált 2004-ben, 28 százalékkal többet, mint azt megelőzően.
A KPMG nemrégiben közétett felmérése szerint a turisták negyede, az üzleti útra indulók 8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem utazott volna, ha nem lett volna ilyen olcsó lehetősége. Tehát az utastábor szélesedik, a low cost társaságok nem csupán a tradicionális légi forgalmi vállalatoktól csábították el az utasokat.
Az üzleti turizmusban elsősorban azoknak a cégeknek sokkal előnyösebbek diszkont járatok, amelyeknek munkatársai sűrűn járnak egy-egy célállomásra, s jó előre, kedvező áron meg tudják vásárolni a repülőjegyeket. Még akkor is megéri nekik ez a konstrukció, ha néhány előre megvásárolt és kifizetett repülőjegyet végül nem használnak fel.
- Az az üzletember azonban, aki előre egyeztetett tárgyalásra megy, s arról nem késhet el, ma még nem biztos, hogy fapadosokkal kockáztatja az útját - teszi hozzá dr. Simon András. - A diszkont légitársaságok ugyanis közismerten az úgynevezett résidőkben kapnak repülési lehetőséget, s ha valamiért felborul az európai légtér kiszámított menetrendje - márpedig ez sűrűn előfordul -, akkor biztos, hogy az ő járataikat késleltetik elsőként a légiirányítók.
Az utazni vágyóknak kedvez az is, hogy a hagyományos légitársaságok igyekeznek állni a versenyt - bizonyos járatokon, egyes időszakokban alig volt árbeli különbség a kétfajta repülési lehetőség között -, a kényelmi előnyük pedig ma még vitathatatlan.
- A low cost légitársaságok legnagyobb erénye és eredménye a városlátogató turizmus élénkítése - hangsúlyozza dr. Békeffy Veronika, a Neckerman Magyarország ügyvezető igazgatója. S kétségtelenül ebben az utazási formában számíthatnak az utazni vágyók a legnagyobb kínálatbővülésre, kényelmes és olcsónak mondható utakra.
Az utazásszervezők egyrészt rászerveznek az olcsó légi járatokra, azaz megbízható szállással és egyéb szolgáltatásokkal együtt kedvező árú utazási csomagba foglalják ezeket a városokat. Másrészt - számítva az önállóan repülőjegyet foglalókra - bővítették, és reklámjaikban előtérbe helyezik az ezekben a városokban ajánlott szálláslehetőségeiket és egyéb szolgáltatásaikat. Harmadrészt egyes diszkont légitársaságok honlapján már megjelentek a szállásfoglalást, illetve autókölcsönzést ajánló linkek.
Nyárra maradnak a charterekA klasszikus üdülési célpontokra irányuló kínálatban egyelőre nem számottevő a fapadosok megjelenése, így ezek között továbbra is a chartergéppel szervezett utazások bizonyulhatnak a legkedvezőbbnek és legkényelmesebbnek. Bővíti viszont a lehetőségeket a low cost légitársaságok Budapest és egyes földközi-tengeri városok közötti összeköttetése, ahonnan bérelt autóval könnyen elérhetők az üdülőhelyek, s ez kényelmesebb és gyorsabb, mint ha az utas gépkocsival vágna neki az útnak Magyarországról. Egyes fapados légitársaságok pedig más európai városokból repülnek már közkedvelt üdülőhelyekre is, s járataikra elvileg Budapestről átszállással foglalhatók jegyek, ám ezt csak tapasztalt és rugalmas utazóknak ajánlatos kipróbálni. Arról, hogy valamely diszkont légitársaság közvetlen járatot indítana egy közkedvelt tengerparti régióba a nyáron Budapestről is, biztosat egyetlen szakember sem tud mondani, pedig az Atlasz World Travel ügyvezető igazgatója, Bottyán Éva szerint ha a fapadosok beindulnak a közkedvelt nyaralóhelyekre is menetrendszerinti járatokkal, az jó lehet az utazásszervezőknek és az utazóknak is. Csökkenti a charterbérlés kockázatát, s olcsóbbá teszi az utazást.
Bővíti a lehetőségeket a hazai vidéki repülőterek fejlődése, fejlesztése is. Debrecenből a nyáron már több charterjárat indul külföldi üdülőhelyekre, és az egyik német low cost légitársaság bejelentette, hogy menetrendszerinti járatot kíván ide indítani. A repülőteret területfejlesztési és önkormányzati forrásokból az idén tovább is fejlesztik. Dinamikusan folyik a Pécs-pogányi repülőtér fejlesztése, s szinte biztosra vehető, hogy a jelenleg elsősorban a hazai egészségturizmus növekedésében fontos szerepet játszó s folyamatos fejlesztés alatt álló sármelléki Fly Balaton repülőtérre is előbb-utóbb lecsapnak a kiutazásban érdekelt légitársaságok és utazásszervezők. Budapesten idén nyáron befejeződik a Ferihegy 1 terminál felújítása, ami mind kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a chartergépes és a fapados légi forgalmat.
Folytatás a Piac és Profit áprilisi számában.