Parádézó önkormányzatok, avagy mitől sikeres egy polgármester?

Mitől működik jól az egyik, és miért kerül zajos botrányok közt csőd közeli helyzetbe a másik település? A siker csak pénz és kapcsolat kérdése, vagy kell hozzá valami más is? A közelgő önkormányzati választások kapcsán érdemes átgondolni a lehetséges válaszokat.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

1990 óta négyévente új kormány került hatalomra, a helyhatósági választásokon viszont nemegyszer talpon maradt az előző ciklus polgármestere. A Szonda Ipsos kutatási eredményei szerint a lakosság azt preferálja, ha egy településen béke van, a pártpolitikai csatározások határon kívülre kerülnek, a polgármesterektől pedig egyenesen azt várják, hogy a konszenzusra törekedjenek.

Függő pénzek

1990 óta – az aktuális politikai rezsimtől függetlenül – az önkormányzatoknak évről évre egyre több feladatot kell kötelezően ellátniuk, miközben az állami hozzájárulások és támogatások reálértéken egyre kisebb bevételi forrást jelentenek számukra. A GKI Gazdaságkutató Rt. szerint az önkormányzatok összehasonlító áron 2000-ben az 1995-ös értéknek csupán a 67 százalékához jutottak, a normatív állami támogatások értéke pedig csupán az 57 százaléka az az évinek.
A GKI idén kiadott gyorsjelentéséből látszik: a szféra bevételei három év alatt 29,8 százalékkal bővültek, csakhogy eközben a fogyasztói árak 26,1 százalékkal ugrottak meg, vagyis az elkölthető források reálértéken gyakorlatilag stagnáltak. És ezekben a számokban már a vagyonértékesítés is megjelenik.

A helyhatóságok fejlesztési tevékenységének meghatározó eleme a címzett és céltámogatások rendszere. Ez a nagy jelentőségű beruházások megvalósítását segíti, és különösen fontos az önkormányzatok – alapvetően normatív jellegű – forrásszabályozási rendszerében. Csakhogy a címzett támogatások hiába nőttek összességükben reálértéken az előző évhez képest 22 százalékkal 1999-ben, majd 18 százalékkal 2000-ben, a pénzek elosztásának objektivitása – az akkor ellenzékben lévő MSZP és SZDSZ szerint – határozottan kétségbe vonható volt.
Ebből azonban mégsem következik, hogy a korábbi kormánypártok által támogatott polgármesterek egyértelműen sikeresek lettek volna.

Elszalasztott lehetőségek Szegeden

Amikor áprilisban az országgyűlési voksoláson Bartha László fideszes polgármester alulmaradt a szegedi közéletben kevésbé ismert, 29 éves MSZP-s Botka Lászlóval szemben, a helyi média ezt úgy kommentálta, hogy megbukott a Tisza-parti városi vezetés. A vereség azért váltott ki országos figyelmet, mert az Alföldön, az egyéni választókerületek többségében a fideszes politikusok szinte hengereltek.
Csongrád megye és Szeged – a megye gazdaságának háromnegyed része a Tisza-partjára koncentrálódik – a magyar GDP termelésében 1994-ben ötödik helyezett volt, 2000-ben már csak a nyolcadik, és a KSH megyei igazgatója, Klonkay László szerint azóta is romlott a város helyezése. A közvélemény Szeged gazdasági térvesztését az önkormányzat működésének hiányosságaira vezeti vissza.

Szeged lecsúszásáról Klonkay tanulmányt készített, amelyben első helyen említi, hogy a városi önkormányzat az elmúlt négy év alatt nem ismerte fel: a kilencvenes évek fejlődésének motorja az ipar volt. Azok a térségek léptek előre, ahová zöldmezős beruházásban a legújabb technikát alkalmazó külföldi cégek települtek. Az önkormányzatnak sajátos a szerepe, a szervezési lehetősége, hogy kapcsolatrendszerét kihasználva adókedvezményekkel vonzza a befektetőket. Ezt Szegeden nem tették meg, miközben az ország keleti részében húztak fel új gyárakat a multik.

Súlyosbította a helyzetet, hogy az addigi legfőbb ágazatok, az élelmiszer- és a könnyűipar versenyképessége tovább csökkent. S bár Szeged, egyetemei segítségével, meggyorsíthatná a felzárkózást a tudásiparhoz, ez sem sikerült. Klonkay szerint azért, mert a szegedi felsőoktatást a humánképzés primátusa jellemzi, a műszaki képzés hiányzik, de azt is feltételezi, hogyha az önkormányzat és az egyetem között jobb lenne az együttműködés, már pótolhatták volna ezt a hiányosságot. E folyamatok következménye a népesség csökkenése: évente átlagosan 500–1000 lakos vándorol el Szegedről.

Az országos átlagnál magasabb helyi iparűzési adó számlájára írja a rossz közérzetet Baneth Péter, egy magyar–ír tanácsadó cég vezetője, aki szerint a szegedi nagyipar karcsúsodása ellenére itt azért nem lett olyan magas a munkanélküliség rátája, mint Észak-Magyarországon – Szegeden 8 százalék –, mert az állásnélküliek többsége megélhetési kisvállalkozásokba menekült. A kis jövedelműek széles rétege viszont érzékeny a közteher-növekedésre.
Az érem másik oldala az önkormányzat jeles ténykedése: a belváros rehabilitációja. Csaknem 3 milliárd forintból újították fel a sétálóutcát és környékét. Gyönyörű üzleti központot alakítottak ki, aminek pozitív hatása talán azért maradhatott el, mert a helybeliek zöme nem a belvárosban, hanem a peremkerületben lévő hipermarketekben vásárol be.

Szárnyaló Debrecen, szűkölködő Nyíregyháza

A debreceni közgyűlésben Kósa Lajos polgármesterrel együtt 29-en képviselik a Fidesz – Magyar Polgári Pártot, s a 12 szocialista, a 2 SZDSZ-es, az egy munkáspárti, az 5 független és a lokálpatrióta egyesület 2 önkormányzati képviselőjével szemben olyan többséggel rendelkeznek, hogy gyakorlatilag minden döntésüket keresztül tudták vinni.
Debrecen 1998-ban 17,7 milliárd forintból gazdálkodhatott, míg 2002-ben már közel 33 milliárdos volt a költségvetési főösszeg. A város az elmúlt négy évben 105 nyertes pályázatával több mint 12 milliárd forint állami támogatáshoz jutott, 80 milliárd forint működő tőke érkezett – zömmel a már itt lévők, főleg az élelmiszer-ipari befektetők fejlesztettek –, a helyi iparűzési adó pedig a duplájára nőtt. A hitelállomány – 2,8 milliárd forint – nem változott.
Az MSZP szerint a Fidesz vezette önkormányzat a „kirakattal” büszkélkedik – például a tavaly átadott sétálóutcával –, miközben a szociális kiadások aránya a kétharmadára csökkent, az új lakáskoncepció szerint igazságtalan elvek alapján osztják el a bérlakásokat, a közlekedés átszervezése miatt bedugult a forgalom, az intézményfejlesztésre és a kertségekre kevés figyelmet fordítottak.

Az előző ciklusban – amelyet Kósa Lajos több nyilatkozatában a pangás éveinek nevezett – a városnak SZDSZ-es polgármestere volt, és az MSZP és a szabad demokraták a közgyűlésben 72 százalékos többséget élvezhettek. Így azzal az érveléssel szemben, hogy a négy év dinamikus fejlődését a fideszes önkormányzatú város a Fidesz-kormánynak köszönheti, a mai városvezetők így kérdeznek: vajon a Horn-kormány idején miért nem jutott előbbre az akkori önkormányzat?

Ez viszont nem lehet kérdés Nyíregyházán, ahol az előző ciklus baloldali kormányzása alatt igencsak tempós volt a fejlődés. Az elmúlt négy évben azonban az állami források reálértéken 28 százalékkal csökkentek a városi költségvetésben. A fejlesztéseket – többek között elindult az elöregedett panelházak felújításának programja, 250 millió forintból megkezdték a bérlakásépítést – a helyi adók növelésével, a vagyon másfajta vagyonba forgatásával, valamint beruházási típusú hitelekkel fizeti meg a szabolcsi megyeszékhely. Ezt egészítette ki a város vezetése, élén a szocialista Csabai Lászlónéval, a kínálkozó lehetőségek kihasználásával; például a Svájci Államszövetség 7,2 millió svájci frankos támogatásával modernizálták a szennyvíztisztítást, egy vállalkozó pedig távhőköltség-csökkentő gázmotort telepített.

A kicsik nem politizálnak

Minél nagyobb egy város, annál átpolitizáltabb, és minél kisebb egy település, annál lényegesebb a polgármester-jelölt ismertsége. A 3200 hazai önkormányzatból pedig 2000 kistelepülésen működik. Vannak, akik állítják: a településtípuson túl az is fontos, hogy milyen lakóövezetről van szó. A családi házakban élőknél erősebb a tulajdonosi szemlélet, a lakótelepiek viszont inkább pártra szavaznak az önkormányzati választásokon is.
A kisebb településeken a helyi kérdéseknél, így a helyhatósági választáson is általában a személyt értékelik, pártállástól függetlenül, még akkor is, ha esetleg adott időszakban kevesebb központi támogatás érkezett a településre.

Kaposvár viszont komoly állami pénzeket kapott az elmúlt időszakban, a választók mégsem juttatták be tavasszal a parlamentbe a jelenlegi polgármestert. Igaz, ciklusról ciklusra sikertelenül rajtol az országgyűlési választásokon Veszprém és Szekszárd SZDSZ-es, valamint Tatabánya független (korábban SZDSZ-es) polgármestere is. És hogy miért pont ezt a három várost emeltük ki? Mert mindhárom megyei jogú város polgármestere immár negyedszer száll a ringbe. És eddig mindig nyertek.
Mielőtt azonban bárki messzemenő következtetést vonna le, ideje leszögeznünk: találunk példát sikeres kormánypárti és elismert ellenzéki polgármesterre is, meg olyanra is, akit párthovatartozástól függetlenül nem kedvelnek a település lakói.
Mohácson most ősszel a jobboldali polgármestert a baloldal is támogatja. Igaz, a 3200 helyhatóság között ez az egyetlen ilyen eset.

A város érdeke

A busójárásról ismert több mint 900 éves Mohács ezen az őszön a figyelem középpontjába került: Szekó Józsefet négyévi polgármestersége alapján nem csak a Fidesz – Magyar Polgári Párt és a Kereszténydemokrata Szövetség jelöli újra e tisztségbe, mint azt 1998-ban is tette; újraválasztását az Együtt Mohácsért Egyesület, az önsegélyező nyugdíjasok egyesülete, a német és a roma kisebbségi önkormányzat, sőt az MSZP is támogatja. Akadnak persze berzenkedő helyi szocialisták, akik úgy gondolják, illőbb lenne valakit a saját soraikból megnevezni, de a realisták fölmérték: Mohács fejlődését a személycserével nem szabad megakasztani.

A jelenlegi polgármester és képviselő-testület az 1998-ra eladósodott, csőd közeli helyzetbe jutott 20 ezres lélekszámú város költségvetését nem csupán rendbe hozta, hanem ma a város kasszájába egy év alatt jutó 5 milliárd forint közel 30 százalékát úgy költheti fejlesztésre, hogy a térségi feladatokat is ellátó intézményhálózat működése nem okoz különösebb fejtörést. 1998-ig a központi forrásokat – a viszonylag mérsékelt városfejlesztési törekvések miatt – csupán néhány pályázattal bombázták, és mindössze 739 millió forintos beruházást valósítottak meg, az elmúlt négy évben a támogatási igények garmadáját nyújtották be, s így több milliárd pluszt tehettek a saját forrás mellé.

A sikeres gazdálkodás az abszolút racionalitás – az intézmények ésszerű összevonásának és a maximális takarékosságnak – az eredménye. Ezenkívül minden egyes kifizetéshez a polgármester előzetes engedélye kellett és kell ma is a városházán. Emellett a testület a megyében egyedülállóan nagy, 50 milliós pénzkeretet hagyott jóvá Szekó Józsefnek, hogy a város vagyonát gyarapító adásvételi ügyleteket késlekedés nélkül, a képviselők utólagos jóváhagyásával bonyolítsa le.

Politikai erővonalak mentén felsorakozva, elkülönülve, nem lehet a város javát szolgálni – vallja Szekó József, aki nem tart az „ellenérdekű fél” kormányzásától sem, hiszen a város és térsége öt országgyűlési képviselőjétől – két fideszes, két MSZP-s és egy SZDSZ-es – azt várja, hogy a megjelölt célokért összefogva, teljes erőbedobással munkálkodjanak. Cél pedig van bőven: csökkenteni kell a munkanélküliséget, üzemet létesítő befektetőket kell találni, a határkikötőt az uniós elvárások szerint kiépíteni, és mindent elkövetni, hogy az M5–M56-os utak már ütemezett beruházása vagy a szaktárca terveiben szereplő mohácsi Duna-híd építése mielőbb megvalósuljon.

Saját bevételek és hatékonyság

A település fejlesztéséhez szükséges pénzt persze nem csak központi forrásokból, támogatásokból lehet előteremteni. Az önkormányzatok költségvetésében nő a saját bevételek szerepe, jóllehet a GKI kutatói szerint még mindig nem „elég jelentős”.

A városok többségénél az eladott értékekből befolyó pénzösszeg a működési költségek fedezésére, nem pedig megtakarításhoz vagy beruházáshoz szolgált forrásul. Előzetes adatok szerint 2002-ben még mindig 76 milliárd forint, az összes önkormányzati bevétel csaknem 4 százaléka származik értékesítésből, miközben a stabilitást biztosító pénzügyi befektetésekből alig 54 milliárd forint bevétel keletkezik (igaz, ez is a tavalyi 2,7-szerese – teszik hozzá a GKI szakértői). A szűkülő privatizációs bevételek hosszú távon biztosan nem oldják meg az önkormányzatok forráshiányos gazdálkodását.
A helyi költségvetések meghatározó hányadát kitevő saját folyó bevételek – intézményi működési bevételek, helyi adók, illetékek, a személyi jövedelemadó- és a kamatbevételek – és az átengedett központi adók együttes összege reálértéken az 1995–2000-es időszakban évente 5 százalékkal növekedett, kivéve az 1997. és 1999. éveket, amikor az előző évhez képest 14, illetve 12 százalékkal bővült. Ám nagyon nagy a szórás, hiszen a saját bevételek nagysága függ a település méretétől, elhelyezkedésétől és nem utolsósorban attól, hogy mit örökölt az adott város. És persze függ a polgármestertől.

Sokáig sok helyen politikai megfontolásból nem vezették be a lakosságot érintő helyi adókat. A választópolgár szavazata mögött mindig ott húzódik az egyén prioritása, és közgazdaságilag hiába lenne örvendetes a helyi adók révén a saját bevétel szerepének erősödése, a városatyák sokáig úgy gondolták: az ebből eredő haszon nem áll arányban az intézkedés kiváltotta lakossági ellenállással.
S bár ma már a települések 90 százaléka kiveti a maximálisan szedhető adókat, a mai napig kampánykérdés a lakossági terhek növelése vagy csökkentése. Pedig hát, mondhatnánk, mindenkinek érdeke, hogy karbantartott út- és csatornahálózat legyen, fejlődjék a település.
Csakhogy amíg az önkormányzati törvényben előírt kötelező feladatok ellátását nem fedezi a szintén a jogszabály által megszabott központi finanszírozás, addig az önkormányzatok nehezen tudnak elszámolni a helyben beszedett pénzzel.

– A kommunális adóból befolyó összeget az utak kátyúzása helyett gyakran a működési költségek fedezésére fordítjuk – mondja Dióssy László, Veszprém polgármestere, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke, aki szerint így bizony nehéz a lakosságtól pénzt szedni, függetlenül a helyi adópotenciál mértékétől.

Dinamikus Budaörs

A főváros vonzáskörzetébe tartozó Budaörs ma az ország legdinamikusabban fejlődő települése, itt képződik a GDP 4 százaléka, és 3 százalék alatti a munkanélküliség. S míg a rendszerváltást a város eladósodva, fejletlen infrastruktúrával érte meg, mára nemcsak felszámolta adósságait, hanem – elsősorban saját erőből – jelentősen javította úthálózatát, a tömegközlekedést, felújította és bővítette oktatási intézményeit – s még az országos bérrendezés előtt emelte a pedagógusok és a közalkalmazottak jövedelmét –, létrehozott egy korszerű egészségügyi központot. Áldozott a kultúrára, a helytörténet ápolására, a tömegsportra, a játszóterek felújítására, és a sor folytatható.

Mindehhez a forrást a város 1992 és 2001 között 869 millió forintról 3,8 milliárd forintra megnőtt költségvetése biztosítja. 2002-ben pedig már 5,2 milliárd forinttal gazdálkodhat, amiből több mint egymilliárd jut beruházásokra. Mégpedig úgy – hangsúlyozza Wittinghoff Tamás, a város tizenkét éve hivatalban lévő SZDSZ-es polgármestere –, hogy az elmúlt négy évben a magát polgárinak nevező kormány több mint 2 milliárd forint veszteséget okozott Budaörsnek, s csak 2001-ben 698 milliót vont el az állami normatívából, a „gazdagabb önkormányzatoktól a szegényebbekhez” csoportosítva. Az idei kormányváltásig a város hiába pályázott állami támogatásért például a szennyvízhálózat kiépítéséhez, kérését rendre elutasították. Az M1-es és M7-es autópálya melletti zajvédő fal megépítéséhez (a szomszédos Törökbálinttal közösen) az állami hozzájárulást még a Horn-kormány idején ítélték oda, s az Orbán-kormány idején fizették ki.

Hogy minek köszönhető a látványos fejlődés? Korántsem egyforma a budaörsiek válasza.
A baloldali képviselők és a velük szimpatizálók szerint a település kedvező adottságai mellett a vállalkozásbarát környezet, ezen belül a folyamatosan fejlesztett infrastruktúra és a fővároséhoz képest alacsonyabb helyi adó vonzotta a településre a befektetőket, multikat és kicsiket egyaránt. Aminek következtében a város a saját bevételeiből működik, így a jövőben is meglesz a fedezet a fejlesztésekre.
A jobboldali képviselők és az őket támogatók szerint a város vezetése rövid távú érdekekért eladta a hosszú távú nyugalmat, és szinte felszámolta a város zöldterületeit. A nagy bevásárlóközpontok nemcsak adófizetők és munkahelyteremtők, hanem olyan mértékű forgalmat is generálnak, amit a belső úthálózat nem tud levezetni. Számos negatív vonzatuk is van: például a bűnözés emelkedése, a környék kisvállalkozásainak tönkremenetele. S a nagyok még csak nem is fizetnek jelentős összegeket a városi költségvetésbe, mert letelepedéskor öt–tíz éves adómentességet kaptak.

A számok mást mutatnak: a Budaörsön működő cégek 18 százaléka fizeti be az iparűzési adó 100 százalékát. A kisvállalkozások ugyanis, az országban egyedülálló módon, az idén 20 millió – tavaly 15 millió, ezt megelőzően 10 millió – forintos árbevételig adómentességet élveznek, és idetartozik az adóalanyok 82 százaléka. Ami a környezetet illeti: soha nem volt olyan rendezett a város képe, mint az új – egyébként más célra nem alkalmas területeken, az egykori nádasok helyén épült – létesítmények környékén.
Nehéz megjósolni, hogy a mintegy 30 ezer lakosú település megszavazza-e a bizalmat újabb négy évre az eddigi polgármesternek. A mindenkori ellenzéket erősítik a fejlesztésekkel, beruházásokkal együtt járó átmeneti kellemetlenségek, s az egyes rétegek esetleges érdeksérelmei adott esetben könnyen a hatalmon lévők ellen fordíthatók. Sikerrel vagy sikertelenül…?

A személyiség szerepe

A kulcsfigura a polgármester, állítja Laky Csaba, a Consulting Önkormányzati Tanácsadó Rt. ügyvezető igazgatója.
Biztos, hogy egy menedzserszemléletű városvezetés könnyebben a politika fölé tud kerekedni, mint ahogyan például a Veresegyházon immár harmadik ciklusban tevékenykedő polgármester, aki a rendszerváltás előtt tanácselnökként dolgozott. Laky szerint a ma független Pásztor Béla „titka” egyszerű: már 1990 előtt is odafigyelt arra, hogy ahol a kofák a piacra járnak, ott javítsa a tömegközlekedés technikai feltételeit. Letelepítette a Pharmavitot, volt bátorsága hitelből közművesíteni, és a már fejlesztett területet értékesítette.

Ezek szerint, ahol jól fejlődik a település, a polgármesternek bebetonozott széke van?
Az ellenpélda Székesfehérvár, amely dinamikusan fejlődik, olyannyira, hogy öt éve a világ tíz legfejlődőbb települése közé tartozott, mégis 1990 óta négyévente új személy vezeti a képviselő-testület munkáját.
Veszprém negyedik ciklusát töltő polgármestere, Dióssy László azt mondja, az ő sikerének egyik fontos eleme, hogy tud kommunikálni az ellenzéki politikusokkal és a lakossággal is. Konszenzusteremtő alkat, vagy ahogyan magát nevezi, integrátor. Helyi szinten mindig igyekezett elkerülni a megosztottságot, és megtalálni a „legkisebb közös többszöröst”.

Ahol viszont a polgármester nem karizmatikus személyiség, vagy szakmailag nem kiemelkedő, ott – településmérettől függetlenül is – biztos, hogy a politika kerül előtérbe. A TÖOSZ elnöke szerint félő, hogy az elmúlt négy év arra tanította az embereket, hogy az országos politika igenis befolyásolja a helyi ügyeket. Akkor pedig október 20-án minden eddiginél erőteljesebben politikafüggő helyhatósági választások lesznek.
A politikai játszmák helye a Parlament, a helyi döntésekbe elvileg nem keveredhetne politika, hiszen az út minősége pártállástól független, a csatornázottság szintje is objektív mutató, de az iskola bezárása vagy felújítása sem politikai kérdés. Jó esetben.

Megjelent a Piac és Profit 2002. októberi számában
Az összeállítást írták: Sebők Orsolya; Berta Mária, (Mohács), D. Karádi Katalin (Debrecen), Eller Erzsébet (Budaörs), Halász Miklós (Szeged), Tóth M. Ildikó (Nyíregyháza)

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo