Papíripar

 

Tulajdonosi struktúra, fontosabb gyártók
Magyarországon 1996-ban befejeződött a papíripar privatizációja. Az ennek kapcsán végbement szerkezeti változás következtében az ország papíriparát a privatizációt megelőző időszakban képviselő Papíripari Vállalat szétesett, és helyette több különálló papírgyár és több száz papírfeldolgozó és kereskedő vállalkozás alakult. Ez a szerkezeti átalakulás azonban ellentétes irányú volt a világon végbemenő folyamatokhoz képest; a világ legnagyobb papírgyárai ugyanis évek óta az egyesülésre törekednek (pl. StoraEnso).

A KSH 1998. december 31-i adatai szerint az országban 259 jogi személyiségű vállalkozás foglalkozik papír és papírtermékek, csomagolóanyagok előállításával.

A hazánkban létrejött új vállalkozásokban a változásokkal egyidejűleg megjelent a külföldi tőke. Jelenleg a papíriparbanban a külföldi tőke aránya több, mint 70%. Csak a csomagolóanyag-gyártásban közel 90%. A papíripari vállalkozások (TEÁOR 21) jegyzett tőkéjén belül a külföldi tőke részarányát 1998-ban az oldal alján található grafikon szemlélteti.

Termelési és értékesítési irányzatok
Magyarország papír és kartongyártása az elmúlt öt évben 33%-kal nőtt, a felhasználás növekedése ugyanezen időszak alatt 23%-os volt. Az ország papír és kartontermelése jóval elmarad a belföldi piac igényeitől, így jelentős mértékű az import. 1998-ban a papír és kartontermelés az előző évhez képest 5,7%-kal, a felhasználás 10%-kal emelkedett. Az 1994-ben még 78 ktonnás export 1996-ra jelentősen, 51 ktonnával nőtt, ami 1998-ra tovább emelkedett 170 ktonnára. Az 1998. évi export az előző évhez képest 5,6%-kal emelkedett, és változott az exportált mennyiség papírtípusok szerinti összetétele is. Az író-nyomó papírok aránya 10%-kal csökkent, a hullámalap papíroké ugyanakkor több, mint 20%-kal nőtt az előző év adataihoz viszonyítva. A papír és karton import mennyisége – az 1997. év adatait figyelembe véve – 13,1%-kal nőtt.

A termelés és a felhasználás egyaránt az 1996-os évektől indult jelentősebb növekedésnek, amelyben termelési oldalról szerepet játszanak a privatizációt követő papíripari beruházások, a felhasználói oldalról pedig a csomagolóipar erőteljes fejlődése (a csomagolóeszközök piacán belül a hullámtermékek 70%-os részt képviselnek), valamint a számítástechnika és a nyomdaipar igényeinek növekedése.

Külkereskedelem
A papíripari külkereskedelmen belül az export-import részaránya 1996. után megváltozott. 1997-től a gyártott termékek kb. 25%-a exportra került, míg 1997 előtt a termelt mennyiség zömét (90%) a belföldi piac vette fel. Ez az arány kis mértékben tovább nőtt 28%-ra 1998-ban. Az import növekedése 1996. óta továbbra is alacsony. Az export-import arány tükrözi a külföldi tőke jelenlétét Magyarországon, illetve azok nemzetközi hálózatának megnőtt igényét a magyar piacról. Az 1994–1998 közötti időszakban a vámtarifa szerinti két árucsoportban (47. és 48. áruosztályok) együttesen az export értékben az 1994. évi 120,1 MUSD-ról több mint két és félszeresére, 323,6 M USD-ra nőtt. Ugyanezen időszak alatt az import az 1994. évi 491,8 MUSD-ről 707,6 MUSD-ra, közel másfélszeresére nőtt. Az elmúlt évekhez hasonlóan a növekedés elsősorban a 48. Árucsoport növekedéséből adódik.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo