Óriási lehetőségeket tartogat a drótszamár

A hazai kerékpározás fejlesztéséhez 120 Mrd Ft befektetésére van szükség, melyhez 2014 -2020 között Magyarország számára elérhető Európai Uniós források hatékony igénybevétele szükséges. A nyereség viszont meghaladná a 150 milliárd forintot.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Népszerűsíteni kellene - Kép: streetfsn.blogspot

Ennek révén a következő 7 éves időszakban 150 Mrd Ft megtakarításra, gazdasági nyereségre számíthat Magyarország – értenek egyet a hazai kerékpáros civil szervezetek által létrehozott Kerékpáros Kerekasztal tagjai abban a dokumentumban, amelyet a kormány képviselőinek nyújtottak át.

A dokumentum átadása kapcsán László János (MK) elmondta, hogy Magyarországon 2010-ben az utazások 19 százaléka esetében a kerékpár volt a fő közlekedési eszköz. Ez mindenképpen megőrzendő érték és közös összefogással 2020-ra tovább növelhető 22-25 százalékra. A foglalkoztatott népesség egészségügyi állapotának javulásából eredő, ki nem eső munka évi 3,5-4 Mrd Ft megtakarítást jelent, illetve a WHO számítása alapján, a fizikai aktivitás réven évente 600-zal kevesebben halnának meg, amelyből évi 1 Mrd Ft megtakarítás lenne elérhető. Emellett a CO2 kibocsátás mérséklése, a fosszilis üzemanyag felhasználás megtakarítása és 3,5 Mrd Ft értékű import (alapanyag) kiváltása lehetséges. Ehhez az kell, hogy a kerékpározás mindenki számára választható közlekedési mód legyen és a kerékpárosbarát úthálózatokat, a településeket összekötő kerékpárutakat, szemléletformáló akciókat támogassák.

Csikai Maria (KMSZ) véleménye szerint ki kell használnunk a kerékpáros turizmusban rejlő lehetőségeket. Az Európai Parlament által becsült 98 millió kirándulás/év és a kerékpáros nyaralások (> 1nap jellemzően kerékpáron) számának 1 millió nyaralás /év szintre növelése reálisan elérhető cél 2020-ra. Ebben az esetben a kerékpáros turizmusban érintett turisztikai szolgáltatók 10 milliárd Ft /év árbevételt érhetnek el. Ehhez ki kell építeni, ki kell jelölni az európai, a nemzeti és a helyi kerékpáros útvonalakat, ki kell alakítani a kerékpáros-barát szolgáltatók rendszerét és összehangolt promóció, marketing szükséges.

Klimon Péter (MKKSZ) felhívta a figyelmet: évente 280 000 – 300 000 kerékpárt adnak el, jellemzően erre szakosodott hazai kis,- és középvállalkozások, ráadásul az eladott kerékpárokból 180 000 darab hazai gyártású, illetve ezen kívül exportra 300 000 darab (jellemzően közép és felsőkategóriás) kerékpár is itthon készül. Csak a hazai kerékpár-értékesítésből évente 3 Mrd Ft ÁFA bevétel származik. Javasolta, hogy ennek megfelelően a közlekedési ágazat innovatív, fenntartható megoldásokat alkalmazó szereplői kiemelt támogatásban részesüljenek.

Sztaniszlav Tamás (KETOSZ) elmondta, hogy az új közlekedési törvényv értelmében „a közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek". A törvény szintén foglalkozik a kerékpárral közlekedők, mint az egyik legsérülékenyebb részvevő kiemelt biztonságával. Amennyiben a közlekedési munkamegosztásban betöltött arányt és a kormányzat által közlekedésre 2014-2020 tervezett forrást is figyelembe vesszük a kerekpározás arányos része több száz Mrd Ft lenne, és ezt a forrást az önkormányzatok nagy reményekkel várják.

Bodor Ádám (ECF) összefoglalva elmondta, hogy javasolt feltétlenül szükséges befektetések értéke 7 évre kb. 120 Mrd Ft, miközben a kerékpározás ugyanezen 7 alatt 150 Mrd Ft gazdasági hasznot, megtakarítást hozhat az ország számára. A javaslatok részben már szerepelnek az Operatív Programok aktuális változataiban, de különösen a kerékpáros közlekedés – hasonlóan a közlekedési ágazat egészéhez alulreprezentált. Sürgette a kormányzatot, hogy tekintse a kerékpáros közlekedés és turizmus fejlesztését a gazdaságfejlesztés eszközének és biztosítson megfelelő forrásokat, építse be az átadott javaslatokat az Operatív Programok tervezeteibe.

Aranykorban a drótszamár
Egyre többen és többen pattannak kerékpárra, a lakosság jelentős része már télen sem mond le a kétkerekűek használatáról, pláne ragyogó napsütésben. Közhelynek számít, hogy a magyar kerékpárpiac hatalmas felívelésének lehetünk szemtanúi, igaz, arra csak becslésekre szorítkozhatunk, hogy mekkorára is nőtt ez a piac.

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo