A főnökök már optimisták

Már nem a kríziskezelési képesség a legfontosabb követelmény a felsővezetőknél, hanem a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség – derült ki egy friss felmérésből. A vezetők létszámbővítésben gondolkodnak, de egyre nagyobb gond a képzett munkaerő hiánya.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A megkérdezett felső- és cégvezetők 81 százaléka optimista az elkövetkező 12 hónap hazai gazdasági fejlődését illetően, az eddigi felmérések során idén a legoptimistábbak. Az arány drasztikus ugrást jelez a 2013-as adatokhoz képest, amikor mindössze a megkérdezettek fele vélekedett így.  Ez összecseng a vállalatokon belüli hangulattal is, ahol már a megkérdezettek 60 százaléka optimista vagy nagyon optimista légkörről számolt be, összehasonlítva a tavalyi 52 százalékkal. A vezetők 90 százaléka a 2015. évet sikeresnek, nagyon sikeresnek vagy elfogadhatónak értékelte (tavaly 94%), ami szintén nagy ugrás a két évvel ezelőtti 77 százalékhoz képest – derült ki a Stanton Chase személyzeti tanácsadó cég friss kutatásából.

A felsővezetők leginkább az ipar, a technológiai- és ICT (53-53%)-szektor növekedését várják 2016-ban az előző évhez hasonlóan. A fogyasztói termékek és szolgáltatások piacának (beleértve a médiát is) kilátásai viszont lényegesen jobbak lettek, a tavalyi 27 százalék helyett a vezetők 44 százaléka vélekedik optimistán ezekről, a pénzügyi szektort illetően pedig a pozitív várakozások aránya szinte megduplázódott a tavalyi évhez képest. A megkérdezettek jelentős arányban számítanak a logisztikai ágazat fejlődésére is.

A kkv-k körében inkább hullámzó a bizalom, és a várakozások sem annyira pozitívak.

A rugalmasság követelmény, a krízismegoldó képesség már nem

A felsővezetők munkahelyi elégedettségét vizsgálva a korábbi évekhez hasonlóan a kihívás áll a dobogó élén, azonban a függetlenség mint tavalyi „második helyezett” immár kevéssé prioritás, miközben a bér, illetve béren kívüli juttatások szerepe felértékelődött. A cégkultúra még mindig jelentős szerepet játszik, érdekesség azonban, hogy a stressz-szint számít legkevésbé, feltehetően ez már a felsővezetői pozíciók természetes velejárója.

A felmérés azt is vizsgálta, hogy a szervezetek milyen elvárásokat támasztanak a vezérigazgatókkal szemben azért, hogy versenyképesek tudjanak maradni a helyi és regionális piacokon. A „nagyon fontos” válaszok alapján a rugalmasság és alkalmazkodóképesség áll az élen (82%), amelyet a termelékenység (74%) és a változásmenedzsment-tapasztalat (64%) követ. A válságkezelési szakértelem már kevésbé tűnik fontosnak, a tavalyi évhez képest közel 10 százalékos visszaesést mutat. Hasonlóan a tavalyi évhez a mobilitás és a tekintély állnak a sor végén.

Többet keresnek idén a vállalatok
A tavalyi eredményekhez képest idén nagyobb árbevételre és magasabb profitra számítanak a hazai nagyvállalatok. A kedvező pénzügyi várakozások elsősorban az exportpiacokon várható élénkülésnek köszönhetők, mivel belföldön inkább stagnálásra számítanak a cégek.
Létszámbővítés és mobilizáció

A megkérdezettek 70 százaléka tervez létszámbővítést, de leginkább specialistákban (43%) gondolkoznak, a fizikai munkások már jóval kisebb arányban szerepelnek a válaszok között (15%). Ez azonban nagy kihívás elé állítja a cégeket, hiszen éppen a specialistákat egyre nehezebb megtalálni a felmérés szerint.

A felsővezetők egyre inkább külföldre is tekintenek, ha új szakemberek megtalálásáról van szó. A tavalyi évhez képest jobban figyelnek a kelet-közép-európai régióban vagy akár egész Európában, sőt Európán kívüli országokban dolgozó szakemberekre is. A hazai vezetők növekvő mobilitása is érzékelhető: csökkent azok aránya, akik csak Magyarországon vállalnának munkát, és idén is főként Nyugat-Európa és Észak-Amerika az elsődleges célpont, mindkettő vonzereje nőtt a tavalyi évhez képest (Nyugat-Európáé 76%-ról 86%-ra, Észak Amerikáé 64%-ról 73%-ra).

„Míg korábban nagy szenzáció volt, ha egy-egy hazai felsővezető vagy szakértő külföldön kapott munkát, ma ez már természetessé kezd válni, miképp az is, hogy a globalizálódással a külföldiek foglalkoztatása is egyre kézenfekvőbb” – mondja Nagy Norbert, a Stanton Chase magyarországi irodájának vezetője, aki a saját bőrén is érzékeli a megnövekedett igényt a nemzetközi keresésekre. Szerinte a régi igazság, miszerint a „megfelelő embert a megfelelő helyre” immáron nemzetközi méretekben is jellemző lett.

Adóemeléstől tartanak a vállalkozások
A kkv-k leginkább pénzügyi eredményeikben, versenyhelyzetükben és a munkaerővel kapcsolatban várnak pozitív változást, míg a közterheket illetően rosszabb helyzetre számítanak – derül ki a K&H kkv bizalmi index eredményeiből.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo