OKI – a nyomtató é(r)ve
Kevés olyan IT-cég van a világon, amelyik százhúsz éves múltra tekinthet vissza. A japán OKI, amely hat évvel Bell telefontalálmánya után indult útjára, ilyen vállalkozás. Az elektronikai gyártás-fejlesztés, a telekommunikáció és az adatfeldolgozás terén piacformáló erőnek számító cég hazánkban kilenc éve van jelen, önálló, jogi személyű magyar társaságként – Oki Systems (Magyarország) – pedig 1997-től működik hazánkban. Érdi-Krausz Gábor ügyvezető elmondta, idei, március 31-ével záruló, harmadik, teljes, pénzügyi évük kimagasló eredményt hozott. A cég nettó árbevétele az előző évihez képest 62 százalékkal növekedett, ami nemcsak a hazai vállalkozás történetében, de az OKI európai lányai között is jelentős teljesítmény.
Sőt amikor a világ az IT-iparágak hanyatlásáról beszél, s a tőzsde is alátámasztani látszik e tendenciát, az Oki Systems (Magyarország) dinamikus fejlődése még inkább elismerésre méltó.
Érdi Krausz Gábor szerint viszont szó sincs hanyatlásról, recesszióról. Egy folyamat meghatározott szakaszához érkeztünk – mondja –, amikor is kifulladt a hardver-szoftver-hardver-szoftver üldözéses verseny, a vásárlónak elege van, megcsömörlött a folyamatos foltozgatásoktól, és úgy dönt, mert ezt tapasztalja, hogy bizonyos feladatokhoz nem kell új, azaz legújabb technika. Azt akarja használni, amije van. És innentől kezdve a recesszió legfeljebb mint önbeteljesítő jóslat válhat valóra, mert addig, addig mondjuk, hogy baj van, amíg az be nem következik.
Talán paradoxonnak tűnik, de ez a fogyasztói, vásárlói fordulat kifejezetten kedvez az Oki Systems (Magyarország) Kft.-nek. Mégpedig azért, mert ez a cég egyrészt a minőség garanciája a nyomtatók hatalmas piacán, másrészt – de az előbbiből fakadóan – egy rendszerben gondolkodó cég(vezető) számára a stabilitás és a minőség egymást feltételező fogalmak. Márpedig – fejtegeti az ügyvezető igazgató – az elmúlt három év jól kivehető tapasztalata, hogy az igazán piacképes cégek immár a stratégiai, rendszerszemléletű tervezés alapján működnek. Két éve még az Y2K-ra való felkészülés lázában égtek a cégek: temérdek védekező jellegű beruházás PC-re és szoftverekre. A 2000. év – állítja Érdi Krausz úr –, a kivárás éve volt. A nagy „bug” elmaradt, viszont pénz kevés maradt, de informatikára akkor is költeni kell: ez az olcsóbb megoldásoknak kedvezett. Aztán jött 2001, amikor – a nagy felkészülés s ennek kapcsán a már említett stratégiai-rendszerszemléletű gondolkodás megerősödése eredményeként – kiderült, az informatikai beszerzés költsége mellett legalább olyan fontos az üzemeltetés költsége is. A megbízhatóságról, a teljesítményről nem is szólva. Vagyis az eddigi mostohagyerek, a nyomtató lép előtérbe. Mégpedig a nagy teljesítményű, megbízhatóan dolgozó és – ezt kellett volna elsőként említeni – olcsón üzemeltethető nyomtató. Tehát nem a tintasugaras, nem a lézeres, hanem a LED-technikán alapuló, színes nyomtató.
Itt két dolgot érdemes a leírtakhoz hozzáfűzni. Az egyik az, hogy mára a színes nyomtató presztízstermékből hétköznapi termék lett. A miértre egyszerű a válasz: egyszerűen jobb kézbe venni egy színes papírt – legyen azon üzleti terv, pénzügyi elszámolás vagy akár egy sajtótájékoztatóra szóló meghívás –, mint egy fekete-fehéret. De ha például egy ingatlanügynökség a monitoron bemutatott házról pillanatokon belül színes nyomtatott képet tud adni az érdeklődő kezébe…, ezt talán nem kell magyarázni. És azt sem, hogy az interneten is színesben látjuk a világot. A másik a működési költséggel kapcsolatos. Talán kevesen tudják, hogy egy hagyományos nyomtató teljes élettartama során vételára tízszeresét „fogyasztja el”. Konkrétan egy tintasugaras nyomtató lapköltsége – mindent egybevetve – 50–100 forint között van. Az OKI-termékeknél, jelesül a legújabb OKI-Page 14 család termékeinél, ez az összeg körülbelül 4 forint.
Nem véletlen, hogy – s erre konkrét példák szolgálnak – a tenderkiírásokon már nem egy, hanem két-három évre szóló költségkimutatásokat kérnek a potenciális megrendelők. Nem véletlen, hogy a HVG, tavaszi komputermellékletében 2001-et a minőség évének nevezte. Nem véletlen, hogy Érdi Krausz Gábor robbanásszerű keresletnövekedésre számít az OKI-nyomtatók piacán. Nem véletlen, hogy az Oki Data Corporation – az anyavállalat – ez évi célkitűzései közt ott szerepel, hogy vezető gyártója kíván lenni a színeslap-nyomtatóknak. Nem véletlen tehát, hogy ez a cég színesben látja a jövőt. Hisz ez a nyomtató é®ve.
Nyomtatva is szép a világ
Az ember nem tud kibújni a bőréből. (Talán nem is akar.) Ez a nyitja a nyomtatók, printerek folyamatos piaci térhódításának is. Virtualitás ide vagy oda, az a biztos és meggyőző, ha kézbe vehetem a papírra nyomtatott szöveget, ábrát, képet. Kézbe vehetem, zsebre vághatom, kiragaszthatom a falra. És ha ez így van – márpedig így van –, akkor korántsem mindegy, hogy milyen minőségű ez a nyomtatvány, mennyi idő alatt készül, és nem utolsósorban mennyibe kerül.
Az OKI Systems (Magyarország) Kft. nyerő helyzetben van, bármelyik felsorolt – fogyasztói – szempontból vizsgáljuk is a helyzetét. Köszönheti ezt annak, hogy elődje, őse, a japán OKI életében 1881 óta egy dolog volt állandó: a folyamatos fejlődés. Gondoljuk csak meg: ez a cég hat évvel Bell telefontalálmánya után indult, azóta létezik, működik és fejlődik. Jelenleg három területen, az elektronikai gyártás és fejlesztés, a telekommunikáció és az adatfeldolgozás – nyomtatók, faxok – világában piacformáló erő. Az OKI 1992-től van jelen a hazai piacon, s mint Érdi-Krausz Gábor ügyvezető igazgató elmondta, nem túl távoli céljuk, hogy a nyomtatók piacán legalább tízszázalékos részesedést érjenek el. A cég tízfős irodája a belváros szívében található, s az iroda Magyarországon kívül még hat ország – egyebek közt Románia, Bulgária, Macedónia – regionális központja is. A kitűzött cél realitását mutatja, hogy az OKI Systems (Magyarország) Kft. idén majdnem megduplázta tavalyi egymilliárdos árbevételét. A várt eredmények megvalósítását segíti az a tény is, hogy a nyomtatók és ezen belül a színes nyomtatók piacán eddig soha nem tapasztalt kereslet nyilvánul meg a minőségi termékek iránt. Nemrégiben az OKI forradalmian új termékkel rukkolt elő. Ez pedig a négy tagból álló C7000-es nyomtatócsalád, amelynek tagjai az OKI egyutas, digitális, LED technológiával egyesítik magukban a gyorsaság, a minőség, a megbízhatóság és az alacsony költségek minden előnyét. Kezelése ráadásul igen egyszerű, minimális felhasználói beavatkozást igényel. Kis helyigényéről pedig ne is beszéljünk. Amiről viszont feltétlenül említést kell tenni, az a LED technológia. A jelenlegi tintasugaras vagy lézertechnikával működő nyomtatók általában nem elég gyorsak, és a nyomtatási költségek magasak. A LED technológiával működő nyomtatóknál ilyen gond nincs. Az egyetlen kompakt egységből álló, rendkívül anyagtakarékos, és környezetbarát LED nyomtatófej nemcsak csúcsminőséget produkál, de olcsóbb is. Mindennél többet árul el az a tény, hogy erre a készülék lelkét alkotó LED egységre az OKI Systems (Magyarország) Kft. élettartam-garanciát vállal.
A LED technika alkalmazásával a nyomtatás egyenes vonalú, ami biztosítja a minőséget és pontosságot a jelenleg elért 1200*1200 dpi felbontással. Ez még nem határa a felbontás növelhetőségének. A lézertechnológiával szemben nincs linearitási probléma sem. A LED-es eljárásnak elvi sebességhatára messze meghaladja a lézertechnológiával egyszerűen elérhető értéket. A mai világban, amikor a gyorsaság és a minőség együttes igény, az OKI Systems (Magyarország) Kft. előtt hatalmas távlatok nyílhatnak meg e technika révén. A C7000 család grafikai feldolgozási sebessége – processzorai és megacsipjei révén – még összetett, nagyfelbontású színes képek nyomtatása esetén is kiváló. Illesztőegységeivel könnyen beépíthető bármilyen hálózatba is, és szinte határtalan tárkapacitást lehet elérni merevlemezzel és memóriamodulokkal. A személyre, vevőre szabható nyomtatók ezernyi tulajdonságát még felsorolni is képtelenség. Hogy csak egyet említsünk, megoldható vele a titkos nyomtatás is, ami azt jelenti, hogy csak akkor jelenik meg a nyomat, ha mi már ott vagyunk a gépnél. A fény- és festékhenger elkülönítése pedig szintén egyedülálló módon szolgálja a költségtakarékosságot. Érdi-Krausz Gábor szerint ha egy vállalkozás ilyen nyomtatót használ, akkor egy év alatt „behozza az árát”.
Az OKI Systems (Magyarország) Kft. – akárcsak az alapító OKI – mindig is azon volt, hogy ne kövesse, hanem kicsit megelőzze a világot. A C7000-rel kétséget kizáróan sikerült megvalósítani ezt a koncepciót, hisz a digiális iroda szerves részét képező, multifunkcionális – fax, szkenner – OKI-nyomtatók az internet világába is tökéletesen illeszkednek már, túl azon, hogy valóságos kis házinyomdaként is működhetnek. Nem véletlen, hogy nemrégiben megváltozott az OKI emblémája is. Az új szlogen magyarul már így szól: Hálózati megoldás a globális közösségért. Aki ezt a terméket használja, akaratlanul is rangot ad cégének.