Az IPK International német kutatóintézet által a külföldi utazásokról készített "World Travel Monitor" előzetes eredményei szerint 2005-ben a külföldi utazások száma világszinten 5 százalékkal nőtt. A növekedés motorja elsősorban a diszkont légitársaságok bővülő kapacitása és járatszáma, valamint az ázsiai és afrikai küldő piacok dinamikus fejlődése volt. Átlag felett nőtt a kiutazások száma Afrikában (10), Ázsiában (7) és az amerikai kontinensen (6 százalék). Európában a növekedés csupán 4 százalékos volt, de volumenében még mindig a legjelentősebb küldő kontinens a világban. A külföldön töltött vendégéjszakák száma elérte a 3,5 milliárdot (+2 százalék), az utazásra fordított kiadások pedig 330 milliárd eurót (+5 százalék) tettek ki. Mindez azt is jelzi, hogy a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követő gazdasági recesszió és az utazástól való félelmek is talán végre elmúlóban vannak.
Európai átrendeződés
Az európai küldő országok közül kétszámjegyű növekedés Spanyolországot (+15 százalék), Oroszországot (+14 százalék) és Lengyelországot (+14 százalék) jellemezte. Dinamikusan nőtt továbbá az ír (+8), a norvég(+8), a dán (+8) és a francia (+7 százalék) kiutazások száma is. Ez erős jelzésértékű a hazai turisztikai szolgáltatóknak is. Annak ellenére, hogy a német nyelvterületek dominanciája a Magyarország felé irányuló turizmusban változatlan jelentőséggel bír, érdemes még jobban figyelni a többi nemzet utazási kedvének növekedésére is. Már csak ezért is, mert a német turisztikai szervezetek erős - otthontartó és a külföldiek megnyerését célzó - promóciója egyre hatásosabb. Németország a harmadik európai fogadó országgá lépett elő 2005-ben, az európai beutazó turizmusból 8 százalékos részesedésével, holtversenyre szorítva, illetve megelőzve ezzel olyan hagyományos "fogadó nagyhatalmakat", mint Olaszország (8), Ausztria (5), Nagy Britannia (5) és Törökország (4 százalék). Az Európába irányuló utazások cél országai között Spanyolország (13) és Franciaország (11 százalék) vezeti a rangsort.