Nem kell még tartanunk Kínától?

Évtizedekbe telhet, amíg Kínában vagy Indiában teljes körűen kihasználhatóak lesznek azok a lehetőségek, amelyekhez a technológiai vállalkozások már most is nagy reményeket fűznek - derül ki a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikációs (TMT) iparra szakosodott csoportjának új jelentéséből.

"A kínai és indiai piacok kínálta lehetőségek régóta izgalommal töltik el a nyugati technológiai vállalatokat annak reményében, hogy az elkövetkező években az összes többi piac eltörpül majd hozzájuk képest" - mondja Seres Béla, a Deloitte magyarországi pénzügyi tanácsadó részlegének vezetője. "A technológiai vállalkozások vezérigazgatói jelentős nyomás alatt állnak, hogy eredményeket érjenek el ezen a két hatalmas feltörekvő piacon. A lehetőségek azonban komoly kihívásokkal párosulnak."

Mindkét ország lakossága óriási, és az egyre növekvő létszámú középrétegek fokozódó fizetőképes keresletet jelentenek. Kínában a középosztály 2010-re eléri majd a 100 millió embert, túlszárnyalva ezzel a legnagyobb európai ország lakosságát. Indiában a felső középosztály már most meghaladja a 62 milliót. Ezek a tényezők rendkívül jövedelmező, és semmiképpen nem figyelmen kívül hagyható potenciális piacot jelentenek a termékek és szolgáltatások számára.  Azonban a folyamatos fejlődésnek valószínűleg mindkét országban útját állja majd az erőforrások hiánya (az acéltól a vízig), illetve az árak emelkedése, kezdve az építőanyagokkal és a munkaerővel. Ráadásul, India milliárdos lakossága falvak ezreire oszlik, és nyelvek százai osztják meg, míg az infrastruktúra továbbra is elmaradott.

"A TMT szektor Kínában és Indiában bizonyára gyümölcsöző piacra talál - a növekedés azonban inkább tartósnak és egyenletesnek, mintsem üstökösszerűnek lesz mondható" - tette hozzá Seres. "Ahhoz, hogy a vállalatok sikereket érjenek el ezeken a lehetőségekkel teli piacokon, hosszú távú befektetésekre lesz szükség a helyi tudás és szakértelem kiépítésével. Meg kell érteniük az adott ország sajátosságait, és mérsékelt várakozásokkal, hosszú távra kell előre tekinteniük."

Rövid távon beszállítók; hosszú távon piac

Az egyre fokozódó verseny nyomán a Kínából és Indiából való beszerzések (sourcing) szükségszerűvé - sőt egyes TMT vállalatok esetén elkerülhetetlenné váltak az elmúlt években. Ez rövidtávon lehetővé teszi a TMT vállalatok számára a költségek csökkentését a nyereség növelése mellett. A jövőre nézve ezek a vállalatok első kézből szereznek tapasztalatot ezeken az egyre jelentősebbé váló piacokon - olyan tudást, amelynek segítségével kihasználhatják majd azokat a lehetőségeket, amelyek a tulajdonviszonyra vonatkozó korlátozások megszűnése után, illetve a fizetőképes kereslet növekedésével adódnak.

Tévhit, hogy "egy méret jó lesz mindenkire"

A TMT vállalatoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy Kína és India összetett, sokszínű piacok. Annak ellenére, hogy a két országról gyakran esik szó együtt, valójában számos ponton eltérőek, beleértve a nyelvet, kultúrát, irodalmat, vásárlói és vásárlási szokásokat.

A jelentés teljes szövege "Felkészülten: tanácsok technológiai vállalkozások vezérigazgatói számára 2005-2010-re vonatkozóan" ezen a címen olvasható:

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo