Nem kell még tartanunk Kínától?

Évtizedekbe telhet, amíg Kínában vagy Indiában teljes körűen kihasználhatóak lesznek azok a lehetőségek, amelyekhez a technológiai vállalkozások már most is nagy reményeket fűznek - derül ki a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikációs (TMT) iparra szakosodott csoportjának új jelentéséből.

"A kínai és indiai piacok kínálta lehetőségek régóta izgalommal töltik el a nyugati technológiai vállalatokat annak reményében, hogy az elkövetkező években az összes többi piac eltörpül majd hozzájuk képest" - mondja Seres Béla, a Deloitte magyarországi pénzügyi tanácsadó részlegének vezetője. "A technológiai vállalkozások vezérigazgatói jelentős nyomás alatt állnak, hogy eredményeket érjenek el ezen a két hatalmas feltörekvő piacon. A lehetőségek azonban komoly kihívásokkal párosulnak."

Mindkét ország lakossága óriási, és az egyre növekvő létszámú középrétegek fokozódó fizetőképes keresletet jelentenek. Kínában a középosztály 2010-re eléri majd a 100 millió embert, túlszárnyalva ezzel a legnagyobb európai ország lakosságát. Indiában a felső középosztály már most meghaladja a 62 milliót. Ezek a tényezők rendkívül jövedelmező, és semmiképpen nem figyelmen kívül hagyható potenciális piacot jelentenek a termékek és szolgáltatások számára.  Azonban a folyamatos fejlődésnek valószínűleg mindkét országban útját állja majd az erőforrások hiánya (az acéltól a vízig), illetve az árak emelkedése, kezdve az építőanyagokkal és a munkaerővel. Ráadásul, India milliárdos lakossága falvak ezreire oszlik, és nyelvek százai osztják meg, míg az infrastruktúra továbbra is elmaradott.

"A TMT szektor Kínában és Indiában bizonyára gyümölcsöző piacra talál - a növekedés azonban inkább tartósnak és egyenletesnek, mintsem üstökösszerűnek lesz mondható" - tette hozzá Seres. "Ahhoz, hogy a vállalatok sikereket érjenek el ezeken a lehetőségekkel teli piacokon, hosszú távú befektetésekre lesz szükség a helyi tudás és szakértelem kiépítésével. Meg kell érteniük az adott ország sajátosságait, és mérsékelt várakozásokkal, hosszú távra kell előre tekinteniük."

Rövid távon beszállítók; hosszú távon piac

Az egyre fokozódó verseny nyomán a Kínából és Indiából való beszerzések (sourcing) szükségszerűvé - sőt egyes TMT vállalatok esetén elkerülhetetlenné váltak az elmúlt években. Ez rövidtávon lehetővé teszi a TMT vállalatok számára a költségek csökkentését a nyereség növelése mellett. A jövőre nézve ezek a vállalatok első kézből szereznek tapasztalatot ezeken az egyre jelentősebbé váló piacokon - olyan tudást, amelynek segítségével kihasználhatják majd azokat a lehetőségeket, amelyek a tulajdonviszonyra vonatkozó korlátozások megszűnése után, illetve a fizetőképes kereslet növekedésével adódnak.

Tévhit, hogy "egy méret jó lesz mindenkire"

A TMT vállalatoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy Kína és India összetett, sokszínű piacok. Annak ellenére, hogy a két országról gyakran esik szó együtt, valójában számos ponton eltérőek, beleértve a nyelvet, kultúrát, irodalmat, vásárlói és vásárlási szokásokat.

A jelentés teljes szövege "Felkészülten: tanácsok technológiai vállalkozások vezérigazgatói számára 2005-2010-re vonatkozóan" ezen a címen olvasható:

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo