Az előző mérési ciklusban tapasztalt átlagos 5 százalékpontos visszaesés után növekedést mutat a magyar kkv-k exportból származó bevételeinek aránya. A szektor gazdasági helyzetét és várakozásait leképező K&H kkv bizalmi index 2025 második negyedéves adatai alapján az elmúlt három hónapban két százalékponttal ismét emelkedett a vállalatok exporttevékenységből származó árbevételének aránya, amely jelenleg a forgalmuknak átlagosan 12 százalékát teszi ki.
Bár a kisebb magyar cégek esetében a külföldre történő értékesítés kevésbé jellemző, 6 százalékponttal csökkent azok aránya, akik egyáltalán nem exportálnak (64 százalék) – vagyis a kkv cégvezetőknek már mintegy egyharmada folytat ilyen tevékenységet és az átlagot természetszerűleg felfelé húzza azok aránya, akik kifejezetten ezzel a céllal hoznak létre vállalkozást. A friss adatok alapján a válaszadók 3 százaléka kizárólag exportban gondolkodik.
„Fontos, hogy a vállalkozások nyitottak legyenek az új piacok felfedezésére, mivel hosszú távon ez a fejlődés és a profitnövekedés kulcsa. A gazdaság kihívásainak is könnyebben megfelelnek azok a cégek, amelyek több irányból is rendelkeznek bevételi forrással” – mondta el Oraveczné Németh Ildikó, a K&H lakossági és kkv szegmens marketingvezetője.
Nehezítő tényezők a belföldi kereskedelemben
A hazai vállalkozások több olyan kihívással is szembesülnek, amely nyitottabbá teszi őket az exportálás felé. A cégvezetők a három leggyakoribb nehezítő körülmény között elsőként a kereslethiányt említik, amely a válaszadók 36 százaléka szerint akadályozza üzleti tevékenységüket. Ezt követi a munkaerő- vagy szakemberhiány, a kkv-k 32 százaléka érzi ezt problémának, valamint a járulékok, adók, bérek emelkedése szintén 32 százalékkal.