Nem kell boltbezárási hullámra számítani

Egy holland kutatás szerint az e-kereskedelem annyira fejlődik, hogy sorban zárnak be miatta a hagyományos kereskedők, és "rövid időn" belül a kiskereskedelmi egységek akár negyede is megszűnhet. Az igazság pont az ellenkezője Kis Ervin Egon a SzEK.org elnöke szerint: az e-kereskedelem a hagyományos kereskedelmet is serkenti!

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

Az elektronikus kereskedelem másfél évtizede a semmiből jött létre, volumene a magyarországi mérések kezdete, azaz 2001. óta több mint megszázszorozódott az eNET adatai szerint. Első pillantásra igaznak tűnik az állítás, miszerint az e-kereskedők a hagyományos kereskedőktől vették el a forgalmat, pedig szerintem ez inkább fordítva van. Ami pedig egészen biztos: az e-kereskedelem hatására nem kell boltbezárási hullámra számítani! - írja blogján a szakember.

Aki vesz online egy új hűtőszekrényt, az azt a hűtőszekrényt már biztos nem fogja még egyszer megvenni boltban - ennyiben tehát az e-kereskedelem látszólag valóban vevőket vesz el a hagyományos kereskedelemtől. A kérdés csak az, hogy 100 online hűtőszekrény-vásárlóból hányan vettek volna az adott időpontban hűtőszekrényt, ha azt csak offline lehetett volna kapni? Szerintem legfeljebb nyolcvanan. Oké, tehát akkor 80 vevőt elvett az e-kereskedelem a hagyományostól, ugyanakkor a hűtőszekrény-értéklánc többi szereplőjének (nagykereskedő, gyártó) adott plusz 20 vevőt!

Kicsi is, lassú is még, de ez a jövő
Még mindig le vagyunk maradva az e-kereskedelem elterjedtségében a régió más országaihoz képest. Csehországban kétszer, Lengyelországban tízszer annyi webáruház van mint nálunk. A magyar online vásárló főként telekommunikációs eszközt és kiegészítőket, biztosítást, könyvet, üdülést rendel webshopban. Itt olvashat további e-ker tényeket.
Tovább megyek: szerintem az online kereskedők adnak is vevőt az offline kereskedőknek!

Jelenleg mintegy 1,8 millió internetező vásárol online, miközben a rendszeres internetezők száma meghaladja az 5 milliót. Már egy több mint négy évvel ezelőtti kutatás kimutatta, hogy az internetezők 97%-a valamilyen internetes forrásból tájékozódik vásárlás előtt, ugyanakkor egyéb adatokból világos, hogy a döntő többség végül a boltban veszi meg a terméket.

Ha az online vásárlók arányát nézzük, akkor a tájékozódók legalább kétharmada a neten kinézett terméket valamelyik offline kereskedőnél veszi meg; viszont ha azt vesszük alapul, hogy a teljes kiskereskedelem kevesebb mint 3%-a zajlik online, akkor feltételezhetően ez az arány jóval nagyobb, mint kétharmad. Egyezzünk meg itt is a jó kis Pareto-elvben, és legyen 80% a bolti és 20% a netes vásárlók aránya.

Ebből viszont matematikailag az következik, hogy amikor egy e-kereskedő elad 20 terméket, akkor ugyanabból a termékből további 80 darab értékesítéséhez segíti hozzá a offline kereskedelmet azáltal, hogy nála jól feldolgozottan és összehasonlíthatóan megtalálhatók az adott termék paraméterei, és ehhez a fotelből sem kell a vevőnek felállnia.

A fentiekből tehát az derül ki, hogy az e-kereskedelem inkább hozza, mint viszi a vevőket a hagyományos kereskedelem számára.

Soha nincs túl késő az e-bizniszhez!
A ma működő hazai kis- és közepes vállalkozások túlnyomó része még az internet térnyerése előtt alakult. Többségük máig nincs jelen az online térben, nem használ online marketing eszközöket, azonban az erősödő konkurensek hatására egyre többen kerülnek lépéskényszerbe. Szakértőnk szerint soha sincs túl késő ahhoz, hogy egy addig hagyományos marketing eszközöket használó vállalkozás belépjen az online marketing világába.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo