Az elektronikus kereskedelem másfél évtizede a semmiből jött létre, volumene a magyarországi mérések kezdete, azaz 2001. óta több mint megszázszorozódott az eNET adatai szerint. Első pillantásra igaznak tűnik az állítás, miszerint az e-kereskedők a hagyományos kereskedőktől vették el a forgalmat, pedig szerintem ez inkább fordítva van. Ami pedig egészen biztos: az e-kereskedelem hatására nem kell boltbezárási hullámra számítani! - írja blogján a szakember.
Aki vesz online egy új hűtőszekrényt, az azt a hűtőszekrényt már biztos nem fogja még egyszer megvenni boltban - ennyiben tehát az e-kereskedelem látszólag valóban vevőket vesz el a hagyományos kereskedelemtől. A kérdés csak az, hogy 100 online hűtőszekrény-vásárlóból hányan vettek volna az adott időpontban hűtőszekrényt, ha azt csak offline lehetett volna kapni? Szerintem legfeljebb nyolcvanan. Oké, tehát akkor 80 vevőt elvett az e-kereskedelem a hagyományostól, ugyanakkor a hűtőszekrény-értéklánc többi szereplőjének (nagykereskedő, gyártó) adott plusz 20 vevőt!
Jelenleg mintegy 1,8 millió internetező vásárol online, miközben a rendszeres internetezők száma meghaladja az 5 milliót. Már egy több mint négy évvel ezelőtti kutatás kimutatta, hogy az internetezők 97%-a valamilyen internetes forrásból tájékozódik vásárlás előtt, ugyanakkor egyéb adatokból világos, hogy a döntő többség végül a boltban veszi meg a terméket.
Ha az online vásárlók arányát nézzük, akkor a tájékozódók legalább kétharmada a neten kinézett terméket valamelyik offline kereskedőnél veszi meg; viszont ha azt vesszük alapul, hogy a teljes kiskereskedelem kevesebb mint 3%-a zajlik online, akkor feltételezhetően ez az arány jóval nagyobb, mint kétharmad. Egyezzünk meg itt is a jó kis Pareto-elvben, és legyen 80% a bolti és 20% a netes vásárlók aránya.
Ebből viszont matematikailag az következik, hogy amikor egy e-kereskedő elad 20 terméket, akkor ugyanabból a termékből további 80 darab értékesítéséhez segíti hozzá a offline kereskedelmet azáltal, hogy nála jól feldolgozottan és összehasonlíthatóan megtalálhatók az adott termék paraméterei, és ehhez a fotelből sem kell a vevőnek felállnia.
A fentiekből tehát az derül ki, hogy az e-kereskedelem inkább hozza, mint viszi a vevőket a hagyományos kereskedelem számára.