A napsütés meghozta a jókedvünket

Májusban megállt a GKI konjunktúraindex január óta tartó csökkenése, sőt minimálisan még emelkedett is. Az üzleti bizalom áprilishoz képest nem változott, a fogyasztói viszont megközelítette idei csúcspontját.

Kép: MiniCRM

Az üzleti szférán belül az ipari és kereskedelmi bizalmi index emelkedett, az építőipari és a szolgáltatási viszont csökkent. Az ipari várakozások a javulás ellenére sem érték el a márciusi szintet. Az elmúlt időszak termelésének megítélése áprilishoz képest ugyan romlott, a kilátásokról, a készletekről és a rendelésállományról – ezen belül az exportrendelésekről – alkotott vélemény viszont javult – derült ki a GKI konjunktúraindexéből.

Lehagynak minket a régiós versenytársak
A számszerűen hasonló idei előrejelzések ellenére a magyar gazdasági folyamatok jellemzésében továbbra is nagy a különbség. A kormányzat fenntartható növekedést, Ausztria belátható időn belüli utolérését vizionálja, független szakértők viszont csak átmeneti részsikereket, folytatódó regionális leszakadást látnak.
Az építőipari bizalmi index májusban közel hároméves mélypontjára került. A mélyépítő cégek kilátásai számottevően tovább estek, a magasépítőké azonban kissé kedvezőbbek lettek. Májusban az előző háromhavi termelés és a rendelésállomány megítélése is érezhetően romlott.(Az építőipar gyenge teljesítménye a GDP-adatot is rontotta.)

A kereskedelmi bizalmi index májusban elérte idei csúcspontját, de így is bennmaradt az elmúlt immár több mint két évet jellemző viszonylag keskeny sáv középső harmadában. Az eladási pozíció megítélése javult, míg a készletszinté és a rendeléseké nem változott. A szolgáltatói bizalmi index májusban már a harmadik egymást követő hónapban csökkent. Romlott az általános üzletmenet és a várható forgalom megítélése is.

A foglalkoztatási szándék a kereskedelemben mindenkori csúcspontjára jutott, minimálisan a szolgáltató cégeknél is javult, a többi ágazatban viszont gyengült. Kissé erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Az áremelésre számítók aránya az iparban négy hónap után ismét meghaladta az árcsökkentést prognosztizálókét. A kereskedelmi és szolgáltató cégek körében is nőtt kissé az áremelést tervezők aránya. Az építőiparban viszont – a lakásépítés kivételével – nem érezhető áremelési nyomás. A fogyasztók inflációs várakozása tovább csökkent. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a kereskedelem és a lakosság kivételével minden ágazatban kedvezőtlenebb lett.

A GKI fogyasztói bizalmi index április után májusban is emelkedett, de még nem érte el az év eleji, igen magas szintet. A lakosság a saját várható pénzügyi helyzetét és megtakarítási képességét is javulónak érezte, miként a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is.

Többet költünk, de egyre okosabban
A vásárlói optimizmus idén is kitart, sőt fokozódik Európában. Az európai fogyasztók mind az országuk, mind saját gazdasági helyzetüket egyre derűlátóbban ítélik meg – derül ki a Cetelem Körkép 2016 kutatás eredményeiből. A vásárlóerő mellett a megtakarítási képesség is egyre erősödik. A magyar lakosság viszont óvatosan optimista.

Véleményvezér

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo