A napsütés meghozta a jókedvünket

Májusban megállt a GKI konjunktúraindex január óta tartó csökkenése, sőt minimálisan még emelkedett is. Az üzleti bizalom áprilishoz képest nem változott, a fogyasztói viszont megközelítette idei csúcspontját.

Kép: MiniCRM

Az üzleti szférán belül az ipari és kereskedelmi bizalmi index emelkedett, az építőipari és a szolgáltatási viszont csökkent. Az ipari várakozások a javulás ellenére sem érték el a márciusi szintet. Az elmúlt időszak termelésének megítélése áprilishoz képest ugyan romlott, a kilátásokról, a készletekről és a rendelésállományról – ezen belül az exportrendelésekről – alkotott vélemény viszont javult – derült ki a GKI konjunktúraindexéből.

Lehagynak minket a régiós versenytársak
A számszerűen hasonló idei előrejelzések ellenére a magyar gazdasági folyamatok jellemzésében továbbra is nagy a különbség. A kormányzat fenntartható növekedést, Ausztria belátható időn belüli utolérését vizionálja, független szakértők viszont csak átmeneti részsikereket, folytatódó regionális leszakadást látnak.
Az építőipari bizalmi index májusban közel hároméves mélypontjára került. A mélyépítő cégek kilátásai számottevően tovább estek, a magasépítőké azonban kissé kedvezőbbek lettek. Májusban az előző háromhavi termelés és a rendelésállomány megítélése is érezhetően romlott.(Az építőipar gyenge teljesítménye a GDP-adatot is rontotta.)

A kereskedelmi bizalmi index májusban elérte idei csúcspontját, de így is bennmaradt az elmúlt immár több mint két évet jellemző viszonylag keskeny sáv középső harmadában. Az eladási pozíció megítélése javult, míg a készletszinté és a rendeléseké nem változott. A szolgáltatói bizalmi index májusban már a harmadik egymást követő hónapban csökkent. Romlott az általános üzletmenet és a várható forgalom megítélése is.

A foglalkoztatási szándék a kereskedelemben mindenkori csúcspontjára jutott, minimálisan a szolgáltató cégeknél is javult, a többi ágazatban viszont gyengült. Kissé erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Az áremelésre számítók aránya az iparban négy hónap után ismét meghaladta az árcsökkentést prognosztizálókét. A kereskedelmi és szolgáltató cégek körében is nőtt kissé az áremelést tervezők aránya. Az építőiparban viszont – a lakásépítés kivételével – nem érezhető áremelési nyomás. A fogyasztók inflációs várakozása tovább csökkent. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a kereskedelem és a lakosság kivételével minden ágazatban kedvezőtlenebb lett.

A GKI fogyasztói bizalmi index április után májusban is emelkedett, de még nem érte el az év eleji, igen magas szintet. A lakosság a saját várható pénzügyi helyzetét és megtakarítási képességét is javulónak érezte, miként a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is.

Többet költünk, de egyre okosabban
A vásárlói optimizmus idén is kitart, sőt fokozódik Európában. Az európai fogyasztók mind az országuk, mind saját gazdasági helyzetüket egyre derűlátóbban ítélik meg – derül ki a Cetelem Körkép 2016 kutatás eredményeiből. A vásárlóerő mellett a megtakarítási képesség is egyre erősödik. A magyar lakosság viszont óvatosan optimista.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo