Magyarországon egyre több fogyasztó képes időben teljesíteni pénzügyi kötelezettségeit – derül ki az Intrum legfrissebb Európai Fogyasztói Fizetési Felméréséből (ECPR). A válaszadók 74 százaléka jelezte, hogy az elmúlt év során minden számláját határidőre rendezte, amely 2019 óta a legmagasabb arány. Ez a pozitív trend részben a javuló makrogazdasági helyzetnek köszönhető, ugyanakkor a tartósan magas árak, növekvő hitelköltségek és az ingadozó energiapiac továbbra is nyomást gyakorolnak a háztartásokra. Az eredmények európai szinten is biztatóak, bár nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az uniós átlaggal szemben Magyarországon a késve fizetők körében továbbra is az anyagi nehézségek jelentik a legnagyobb kihívást.
Feledékenység Európában, anyagi nehézségek Magyarországon
A késedelmes fizetések okai jelentősen eltérnek Magyarországon és az európai átlagtól. Míg Európában a válaszadók 40 százaléka válaszolt úgy, hogy azért csúszott meg, mert elfelejtette időben fizetni a számláit, addig Magyarországon a fogyasztók többsége (48 százaléka) anyagi problémákra hivatkozott, ami jelentősen meghaladja a 29 százalékos uniós átlagot. Ezen kívül további 19 százalék technikai akadályokra (például rendszerhibákra vagy átutalási problémákra) panaszkodott.
A felmérés szerint a magyar válaszadók 53 százalékának a késedelmes számlafizetés ráadásul nem egy egyszeri eset, hanem visszatérő probléma, amely nem mutatott érdemi javulást az előző évhez képest. Az EU-ban ezzel szemben jóval alacsonyabbra, mindössze 25 százalékra tehető azok aránya, akik rendszeresen késlekednek a számlák kifizetésével.