Nagy zűrzavart okozott, hogy a Google betiltotta a politikai hirdetéseket

Azzal, hogy a Google lekapcsolta a politikai hirdetéseket, a korábbi nagy politikai hirdetőknek jelenleg tényleg nem futnak hirdetései. A Google-kategorizáció ugyanakkor átláthatatlanul, érthetetlenül működik, ami azzal együtt is komoly kockázatokat rejt, hogy olykor vicces vadhajtásokba torkollik: Toroczkai László egy beszédét például a Home & Garden témába sorolták.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ami a hirdetőket illeti, egyelőre úgy tűnik, nem próbálkoznak intenzíven kijátszani a Google politikai szűréjét, vagy ha mégis, akkor sikertelenül.

Nem könnyű állatfaj a politika
Nem könnyű állatfaj a politika
Fotó: SEOKLIKK
A Google nem várta meg a politikai reklámtevékenységekről szóló uniós rendelet október 10-ei hatályba lépését, és már szeptember 22-én lekapcsolta a politikai hirdetéseket a teljes EU-ban. Ezzel biztosított magának szűk három hetet arra, hogy a számonkérhetőség napjáig, azaz október 10-éig tökéletesítse a feladott hirdetések kategorizációs és szűrési mechanizmusát.

Mit tett a Google?

Lekapcsolta a politikai hirdetéstárat. A politikai hirdetések leállásával egy időben a Google elérhetetlenné tette a korábbi politikai hirdetések adatbázisát is, ellehetetlenítve ezzel az adatokat utólag feldolgozni kívánó elemzők, újságírók, szakértők munkáját.

Korábban politikainak megjelölt hirdetéseket átsorolt más kategóriába. A jelenlegi, kizárólag nem politikai hirdetéseket tartalmazó hirdetéstárban számos olyan hirdetés található az elmúlt évből, amelyek a politikai hirdetések adatbázisában is szerepelnek. Ez azt jelenti, hogy indulásukkor még politikai kategóriába sorolta ezeket a Google, de ma már más címke alatt szerepelnek. Erre az anomáliára nehéz más józan magyarázatot találni, mint azt, hogy a Google utólag, a politikai hirdetések kivezetésével egy időben felülvizsgált, és átsorolt bizonyos hirdetéseket valamilyen nem politikai kategóriába. A közelmúltban futott hirdetéseknek mintegy 60-70 százalékát sorolták át; ezek azok a hirdetések, amelyek most is megtalálhatók a hirdetéstárban, míg a fennmaradó hirdetések politikai jellegét vélhetően megerősítette a rendszer, ezért ezek már nem elérhetők. Nem derült ki, hogy miért volt szükség hónapokkal ezelőtt futott hirdetések besorolásának felülvizsgálatára, ahogy az sem, általános gyakorlat volt-e, hogy az elmúlt egy év hirdetéseit vizsgálták, és ha igen, akkor miért.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo