Munkahelymegőrzés, avagy pénzes védelem

Megmenekült százötvenezer ember állása? A statisztika szerint igen. Sok ez, vagy kevés? Miskolcnyi emberről van szó akkor, amikor az egy éve tartó válság leglátványosabb velejárója a bezárt üzem, iroda, üzlet, s a munkaközvetítőkben napról napra tovább duzzadnak a sorok. Egy hét és félmilliárd forintos kerettel kezdte, ma már egy húszmilliárdos - sorrendben a negyedik - csomagnál tart a kormányzat: a jól pályázó vállalkozások havi apanázst kaphatnak, hogy ne kelljen elküldeniük dolgozóikat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Tukacs István

Függetlenül attól, hogy hazai, európai vagy éppen amerikai az elbocsátási statisztika, most már egyre kevésbé az a hírértékű közlemény, hogy éppen mennyi az utcára kerültek száma, hanem az, hogy hol és hogyan sikerül megállítani a gyarapodást, visszafordítani a folyamatot. Létezik ez az irány idehaza is: éppen egy éve indult el a „beavatkozás". Tukacs István országgyűlési képviselő szinte a legutóbbi időkig kormánymegbízottként is részt vett a válságkezelés e legkényesebb programjainak elindításában - ezért is kértünk tőle információkat a rendre friss forrásokat igénylő akciókról.

Január: az első keret

Már az előző évi büdzsében is szerepelt egy tétel a munkahelymegtartás segítése érdekében, 500 millió forintot lehetett megpályázni bértámogatás címen a szociális tárcánál. Akkor még előtte voltunk a válságnak, illetve amikor már tudni lehetett, mi történik a világban és idehaza, a kormányzat újabb forrásokat csoportosított át, illetve módosította az odaítélés mechanizmusát is. Tukacs István „hivatalból" januárban találkozott először az akkor még készülő programmal, azzal, hogy két tételt, 6 milliárd forintot és attól elkülönítve további 1,5 milliárdot fordít a büdzsé az Országos Foglalkoztatási Közalapítványon keresztül a munkahelyek megtartására. Ez a pénz nem uniós, hanem „saját" összeg volt, s pályázni lehetett az alapítványnál megfogalmazott feltételrendszer szerint a támogatásra.

Viszonylag gyorsan viták kereszttüzébe is került a mechanizmus. Tukacs István szerint azon különböztek össze a „felek", hogy milyen létszámú, jellegű, profilú társaságok kaphassanak a támogatásból. Az Európai Unió működési szabályai alapján például nem lehetett e bértámogatás jellegű pénzből segíteni az exportáló vállalkozásokat, s nem pályázhattak kereskedelmi cégek sem. A 6 milliárdból azok a vállalkozások kaphattak, amelyek nehéz helyzetbe kerülve dolgozóik egy részének elküldésére kényszerültek volna, ám átmenetinek ítélték üzletmenetük válságba kerülését, s dolgozóikat a félévnyi, maximum 12 hónapnyi munka nélküli időszakban is meg akarták tartani. A másfélmilliárdra pedig azok a cégek pályázhattak, amelyek „csak" csökkenteni akarták a munkaidőt, illetve tovább- vagy átképezni a dolgozókat. Arra is módot kínált a pályázat, hogy alkalmilag több embert, más társaságoktól elbocsátottakat foglalkoztassanak, fogadjanak.

A kormánybiztos szavaiból az is kitetszik, hogy még hónapokkal később is téves információk kerültek nyilvánosságra, azt állítva, hogy nem volt és nincs „kereslet" e munkahelymegtartó támogatások iránt. Pedig a 6 milliárd forintra kevesebb mint egy hónap alatt befutottak a pályázatok, kimerítve a keretet, s egy szeptemberi összegzés szerint a nyertes cégek 96 százalékával szerződést kötött az alap.

Csak átvészelni?

Ahol már elindulhatott a segélyezés, ott a vállalkozás az elküldésre ítélt dolgozók bérének arányos részét havi finanszírozásban kapta, kapja meg. A dolgozóit megtartani akaró társaság 1-12 hónapig veheti igénybe a forrást. A pályázók - 491 vállalkozás - átlagosan 6,9 hónapig akarnak „besegíttetni" az állammal, ami optimizmusra vall: bíztak a válságból való gyors kilábalásban.

Tukacs István magánvéleménye szerint a menedzsmentek, a tulajdonosok egyszerűen nem mérték fel, milyen mélységű, milyen hatású a krízis, nem vették eléggé komolyan a fejleményeket. Igaz, akad egy rém szigorú pályázati passzus is - legalább annyi ideig kell továbbfoglalkoztatni a dolgozókat, de már támogatás nélkül, mint amennyi időre a pénzt megpályázták -, ami a cégek vezetőit óvatossá tette. A végeredmény: az összesen 7,5 milliárd forintból szeptember közepéig 1,55 milliárd már befutott a cégekhez. A pályázat - folytatja személyes adatgyűjtése összegzését a képviselő - arra ösztönözte a sikeresen pályázókat, hogy a támogatás kifutásának végéig keressenek üzletet, de arra már nem, hogy a bértámogatással nyert időt felhasználják termék-, piac- vagy struktúraváltásra is. A közepes vállalkozásoknál lett inkább jellemző gyakorlat az alkalmazkodóképesség javítása is.

A multik magyarországi 100-200 fős vállalkozásai a jövőjüket szinte kizárólag attól tették függővé, hogy az „otthoni" tulajdonos, topvezetés miként dönt, tehát nem piaci folyamatokat mérlegeltek, hanem azt, hogy a nagyvállalati termékstruktúrából átkerül-e ide, a nálunk működő egységhez valami többlet, vagy fordítva. Volt rá példa, hogy egy szomszédos országból irányítottak át gyártást a magyar üzembe, s hogy a kapacitás „megérkezéséig" kihúzza az itteni egység, pályáztak a munkahelymegtartást szolgáló alap forrásáért. Volt a fordítottja is, amikor hiába igyekeztek marasztalni a munkaügyi szervezetek egyik-másik multi itteni részlegét, látva, hogy az állami támogatás megállíthatná az elbocsátásokat, tárgyalni sem tudtak a helyi vezetőkkel, mert az érdemi döntéseket a világ másik végén hozták meg.

Kormánybiztosi emlékeit felidézve Tukacs István azt is elmondta a Piac&Profitnak, hogy rendszeresen felvetődő kérdéssé vált: a támogatásért pályázó cég valóban bajban van-e, vagy valami mást akar? Mert hát megesett, hogy egy magyarországi leányvállalat a finanszírozási problémáival hozakodott elő, majd kiderült, a remélt támogatásokkal az egész céget, de főleg az otthoni, anyavállalati problémák megoldását akarta segíteni.

Meggyőztük az uniót

Az első 7,5 milliárdos keret - a hónapról hónapra történő kifizetések még javában tartanak - gyorsan elfogyott, így a munkahelymegtartás érdekében újabb pénzügyi segítséget kellett életre hívnia a kormányzatnak. Ugyancsak hazai forrást szervezett meg az állam, de ezt a 10 milliárdos csomagot a regionális munkaügyi központokhoz benyújtott pályázatokkal lehetett „elérni", s a döntéseket is a munkaügyi tárca hozta meg. A szempontok nem változtak: 12 hónapnyi időre kérhettek támogatást a cégek.

Ennél az áprilisra „összeállt" programnál már nem fenyegetett a brüsszeli megfeddés veszélye. Addig a bértámogatást - mint a termékek költségeit torzítani képes állami beavatkozást - az Európai Unió szabályrendszere nagyon szűk keretek között tartotta elfogadhatónak. E „békebeli" norma azonban éppen Magyarország érdekérvényesítő fellépésének köszönhetően idővel alkalmazkodott a válság okozta körülményekhez. Tukacs István „könyvelése" szerint ez a 10 milliárd is szinte elfogyott már: 762 újabb vállalkozás pályázatára mondott igent a tárca, s 1,9 milliárd forintot ténylegesen meg is kaptak a kedvezményezettek.

A két teljesen hazai munkahelymegőrző támogatás után indíthatta el a kormányzat a harmadikat, s e mögé már „odaállt" az Európai Unió is. A társadalmi megújulás operatív programos forrásból 20 milliárdhoz mikro-, kis- és középvállalkozások juthatnak hozzá, 10 milliárdhoz pedig a nagyok. A nyár közepe óta „élő" újabb keretnél a pályázati szakasz még most is tart, s a jelentkező vállalkozások munkatársainak a pénz ellenében heti négy napot kell dolgozniuk, egyet pedig tanulniuk. A honatya biztos benne, hogy ez a legújabb keret is roppant gyorsan kimerül, s jó oka van a kormányzatnak a legújabb támogatás előkészítésére, elindítására. Itt is uniós forráshoz - mintegy 20 milliárd forinthoz - juthatnak hozzá a cégek. Mivel átcsoportosítást tervez a kormányzat, Brüsszel beleegyezésére is szükség van, jelenleg erre várnak idehaza. Ezzel a pénzzel úgynevezett aktív munkaerő-piaci eszközöket támogatnak, oktatáshoz, képzéshez lehet igénybe venni, keresetpótlást finanszírozni.

Miért pályázat?

Most már, hogy viszonylag sok pénz áll a munkaerőt megtartani igyekvő vállalkozások rendelkezésére, talán nem alaptalan annak is utánaeredni, hogy miért éppen a pályáztatásos támogatási rendszert részesítik előnyben a gazdaságpolitika irányítói. A munkaerőért fizetendő terhek még ma is roppant nagyok, ha azokról mondana le kisebb-nagyobb mértékben a büdzsé, látszólag ugyanott lenne: a vállalkozásoknak olcsóbbak lennének az alkalmazottak, tehát nem tennék utcára őket. Ezt az exkormánybiztos sem tagadja, de azt igen, hogy célirányos lehet a munkaerő költségeinek egyetemes mérséklése. Akkor, amikor a múlt év végéhez közeledve egyébként is elemezte a pénzügyi kormányzat a lehetséges adó- és járulékcsökkentést, persze hogy felvetődött a munkahelymegtartásra való ösztönzés e nyilvánvaló módja is. De az is, hogy a munkaerő árának általános mérséklése minden foglalkoztatottra vonatkozik, a munkahelymegtartás finanszírozása azonban csak azokat az ágazatokat, szakmákat segíti, amelyeket mindenképpen be kell vonni ebbe a védelembe. A kereskedelmet, a szolgáltatások nagy részét, az agrárium zömét már nem bírta ilyen kedvezményben részesíteni a büdzsé. Emellett az adókról, járulékokról hozott döntések jellemzően lassú átfutásúak, a munkahelymegtartást segítő pénzek odaítéléséhez, majd kiutalásához jóval kevesebb idő kell, a támogatásokat azonnal számlájukon akarják tudni a vállalkozások.

Svájci milliók
Válság idején a legfontosabb feladat a gazdaság erősítése és a munkahelyek védelme. Ezt a célt szolgálja a Svájci Hozzájárulási Alap újabb pályázati felhívása. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közlése szerint Svájc a 2004-ben uniós tagországokká válók számára a svájci–magyar együttműködési program keretében 1 milliárd svájci frank értékben fejlesztési hozzájárulást ad, amelyből Magyarország részesedése közel 21 milliárd forint. A 2009. szeptember 15-én megjelent „Regionális fejlesztési kezdeményezések periférikus és hátrányos helyzetű régiókban” című kiírásra komplex programokkal lehet pályázni Észak-Magyarország és Észak-Alföld régiókban. A program a foglalkoztatás növelését és a munkahelyteremtést célozza meg, a célkitűzés egészére összesen 15 millió svájci frank támogatás áll rendelkezésre. A komplex programoknak egymásra épülő projektekből kell állnia, amelyek mind a köz-, mind a magán-, mind pedig a civil szektor szereplőit bevonják a fejlesztés megvalósításába. Minden program egy fő- és legfeljebb tíz támogató projektből állhat, a támogatott programok mérete legalább 4 millió és legfeljebb 5 millió svájci frank lehet. Várhatóan négy vagy öt program támogatására kerül majd sor, melyek lehetőség szerint minden kiemelt megyét lefednek. Pályázni olyan közintézmények jogosultak, melyek székhelye a kiemelt kistérségben található, és jelenleg is aktív szerepet töltenek be a kistérség életében. A támogató projektek gazdái ugyanakkor egyaránt lehetnek állami vagy civil szervezetek, vállalkozások és az állami, illetve a versenyszféra közötti társulások (PPP) is.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo