A következő két évben 1,5-1,5 százalékpont körüli hiánycsökkentés komoly költségvetési intézkedéseket valószínűsít - vállalkozik bizakodó előrejelzésre az Ecostat.
Az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet értékelése szerint az államháztartási célok és mutatók emelése hozzájárul a reális konvergencia-pálya kijelöléséhez, a nélkülözhetetlen reformok gyors megkezdéséhez, az elkövetkező évek szigorú - jelentős kiadáscsökkentő - fiskális politikájához és a lehető legkorábbi eurós tagsághoz. A következő két évben 1,5-1,5 százalékpont körüli hiánycsökkentés komoly költségvetési intézkedéseket valószínűsít, amihez átgondolt lépésekre van szükség.
A gazdasági növekedés üteme az Egyesült Államokban továbbra is erőteljes. A kibocsátás üteme ingadozó ugyan, de a háztartások fogyasztása és a beruházások bővülése dinamikus. A jó növekedési mutatókat egyensúlyi problémák árnyékolják. A külső passzívumban nem mutatkoznak a javulás jelei, az importtermékek iránti kereslet folyamatosan magas, az emelkedő olajárak pedig tovább növelik a külkereskedelmi hiányt. Az amerikai lakosság megtakarítási rátája történelmi mélységben van, a magas költségvetési hiány így növeli a külső finanszírozási igényt. Biztonságot a tartósan magas növekedési ütem jelent.
Az Európai Unió gazdasága a második negyedévben 1,3 százalékkal bővült. Az Európai Központi Bank az alacsony kamatszinttel igyekszik megteremteni a gazdasági növekedéshez szükséges feltételeket. A legnagyobb kihívás, amivel az Európai Uniónak (elsősorban az eurozónának) szembe kell néznie, az az olajárak emelkedésében és a fogyasztói bizalom ingadozásában rejlik. A magyarországi külkereskedelmi kapcsolatok szempontjából kiemelten kezelendő Németország gazdasága a bruttó hazai termék alapján stagnált a második negyedévben.
A magyar gazdaság növekedését az első félévben a termelő ágazatok teljesítménye határozta meg, az export a közepesen élénk nemzetközi kereskedelem mellett dinamikus bővült. Az év egészében 3,7 százalékos GDP bővülésre számítunk.
A gazdaság fejlődését továbbra is egyensúlyi problémák nehezítik, helyreállításuk hosszabb időt igényel. Az Eurostat által közölt államháztartási adatok és a PM módosított tervei szerint 2005-ben a deficit nőtt az előző évi értékhez képest. Nyugdíjkorrekciót figyelembe véve az ESA'95 szerinti hiány a tavalyi 5,4 százalékról a GDP 6,1 százalékára nőtt. Ebben jelentős szerepet játszik az autópálya-építés finanszírozásának év eleji módosulása, illetve az elszámolhatóság Bizottsági korlátainak felismerése. A 2005. évi költségvetés tervezése jelentős részben azon alapult, hogy az autópálya-építés PPP alapon megoldható, így ezen bevétel "elvesztése" komolyan érinti az idei hiányt. Míg korábban GDP arányos 4 százalék körüli deficittel számoltunk (áfa-bevételek elmaradása, költségvetési szervek és fejezetek kiadásainak emelkedése miatt becsültük a tervezett 3,6 százaléknál magasabbra a mutatót), addig az autópálya-finanszírozás elszámolásának változása mintegy 1 százalékkal emeli az éves hiányt. A PM új 2005. évi célja reálisnak tűnik.
A külkereskedelmi termékforgalmi egyenleg jelentősen javult az év első felében. Az import növekedési üteme elmaradt a korábbi évek trendjétől, míg az export dinamikusan bővült. A behozatal alacsony szintje mögött állhatnak módszertani változások (uniós csatlakozás után módosult a számbavétel), de az import-igény valódi csökkenése is. Ez utóbbira utal, hogy az elmúlt évben nőtt a külföldi tulajdonú KKV-k száma az importigényes ágazatokban, így a beszállítói kör egyre nagyobb része került belföldre. A tényadatokból kiindulva az áruforgalmi hiány idén 3 milliárd euró alá süllyedhet. A folyó fizetési mérleg egyenlegében várhatóan megjelenik az áruforgalom kedvező trendje. A jövedelmek kedvezőtlen egyenlege azonban ronthatja a teljes külső hiányt. Az infláció üteme a magas világpiaci olajárak mellett tovább csökkent az elmúlt hónapokban. Az uniós csatlakozás után megugró import és növekvő verseny lassította az áremelkedést. Az év egészében 3,7 százalékos áremelkedésre számítunk. A forint árfolyama az államháztartási adatok módosítása után kissé gyengült. A jegybanki kamatcsökkentés mozgástere ugyan egyre kisebb, az év végéig azonban még elképzelhető egy minimális kamatcsökkentés.