Miből fogjuk ezt kifizetni?

Új autópálya- finanszírozási modellt készít a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), amelynek lényege, hogy a már folyamatban lévő autópálya-építéseket 2007-ben a központi költségvetés finanszírozza, és azt a minisztériumi fejezet tartalmazza majd - mondta Ábrahám Gergely, a tárca szóvivője.

Mivel a jövő évi büdzsé főbb számait tartalmazó fő kötetét október 31-én nyújtják be a parlamentnek, még nem dőlt el, hogy az autópályára költhető pénz mekkora összeggel terheli a költségvetést. Az is körvonalazódni látszik, hogy a sztráda beruházások fedezetét a költségvetés a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-n keresztül biztosítja. Ez azt jelentheti, hogy a társasághoz visszakerülnek az idén az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez került és az azóta meghiúsult kötvénykibocsátásból finanszírozandó program utak. Ezt a hatályos gyorsforgalmi útépítési törvény módosításával, vagy a program utak forgalmának megszüntetésével oldják meg az év végéig.

A jelenlegi elképzelések szerint a sztrádahálózat üzemeltetése és a díjszedés marad az ÁAK feladata. A társaság privatizációja továbbra is napirenden van. A szóvivő szerint a közvetlen költségvetési forráson kívül EU-s támogatásra, valamint pénzintézeti hitelre is számítanak, ez ügyben az Európai Beruházási Bankkal már folynak a tárgyalások. 

Magántőkével

"Természetesen finanszírozási lehetőségként továbbra is nyitva áll a magántőke bevonása, így például szóba jöhet az M6-os továbbépítése koncesszióban vagy valódi PPP-ben" - hangsúlyozta a GKM szóvivője. Ez utóbbi alkalmazásánál figyelembe veszik azonban a konvergenciaprogramban elfogadottakat, valamint a költségvetés teherbíró képességét.

A szóvivő emlékeztetett arra, hogy Veres János pénzügyminiszter július végén jelentette be, hogy az autópálya-építés kiadásai is bekerülnek a költségvetésbe, ami mögött az állt, hogy az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat nem fogadta volna el azt a finanszírozási formát, amellyel a kormányzat az államháztartáson kívülre kívánta szervezni a sztrádaépítés költségeit. Ábrahám Gergely közölte, hogy egyelőre nem ismert, hogy az épülő sztrádák finanszírozására  felvett, már többször meghosszabbított és október végén újra lejáró 90 milliárd forintos, áthidaló kereskedelmi banki hitel mögé ki áll.

A Pénzügyminisztérium korábban közölte, hogy várhatóan a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-től a költségvetés még az idén átvállal mintegy 340-360 milliárd forint hitelt annak érdekében, hogy az államháztartás  pénzforgalmi és eredményszemléletű mérlege szinkronba kerüljön, ám ez az idei költségvetés módosításával jár, amihez pedig parlamenti döntés szükséges.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo