Miből fogjuk ezt kifizetni?

Új autópálya- finanszírozási modellt készít a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), amelynek lényege, hogy a már folyamatban lévő autópálya-építéseket 2007-ben a központi költségvetés finanszírozza, és azt a minisztériumi fejezet tartalmazza majd - mondta Ábrahám Gergely, a tárca szóvivője.

Mivel a jövő évi büdzsé főbb számait tartalmazó fő kötetét október 31-én nyújtják be a parlamentnek, még nem dőlt el, hogy az autópályára költhető pénz mekkora összeggel terheli a költségvetést. Az is körvonalazódni látszik, hogy a sztráda beruházások fedezetét a költségvetés a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-n keresztül biztosítja. Ez azt jelentheti, hogy a társasághoz visszakerülnek az idén az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez került és az azóta meghiúsult kötvénykibocsátásból finanszírozandó program utak. Ezt a hatályos gyorsforgalmi útépítési törvény módosításával, vagy a program utak forgalmának megszüntetésével oldják meg az év végéig.

A jelenlegi elképzelések szerint a sztrádahálózat üzemeltetése és a díjszedés marad az ÁAK feladata. A társaság privatizációja továbbra is napirenden van. A szóvivő szerint a közvetlen költségvetési forráson kívül EU-s támogatásra, valamint pénzintézeti hitelre is számítanak, ez ügyben az Európai Beruházási Bankkal már folynak a tárgyalások. 

Magántőkével

"Természetesen finanszírozási lehetőségként továbbra is nyitva áll a magántőke bevonása, így például szóba jöhet az M6-os továbbépítése koncesszióban vagy valódi PPP-ben" - hangsúlyozta a GKM szóvivője. Ez utóbbi alkalmazásánál figyelembe veszik azonban a konvergenciaprogramban elfogadottakat, valamint a költségvetés teherbíró képességét.

A szóvivő emlékeztetett arra, hogy Veres János pénzügyminiszter július végén jelentette be, hogy az autópálya-építés kiadásai is bekerülnek a költségvetésbe, ami mögött az állt, hogy az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat nem fogadta volna el azt a finanszírozási formát, amellyel a kormányzat az államháztartáson kívülre kívánta szervezni a sztrádaépítés költségeit. Ábrahám Gergely közölte, hogy egyelőre nem ismert, hogy az épülő sztrádák finanszírozására  felvett, már többször meghosszabbított és október végén újra lejáró 90 milliárd forintos, áthidaló kereskedelmi banki hitel mögé ki áll.

A Pénzügyminisztérium korábban közölte, hogy várhatóan a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-től a költségvetés még az idén átvállal mintegy 340-360 milliárd forint hitelt annak érdekében, hogy az államháztartás  pénzforgalmi és eredményszemléletű mérlege szinkronba kerüljön, ám ez az idei költségvetés módosításával jár, amihez pedig parlamenti döntés szükséges.

Véleményvezér

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.
Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök

Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök 

Ezt a kritikát nem teszi zsebre a köztársasági elnök.
A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb

A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb 

A magyar egészségügy bizonyítványa a leggyengébb.
Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott 

Gyanús az ukránoknak a magyar külügyminiszter.
A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait

A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait 

A kormány nem tud leszállni a Bige-családról.
Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo