Mennyivel hamarabb kell elkezdeni?

Az Iroda.hu portál megpróbálta felkutatni a sikeres költözés kulcstényezőit, illetve ötleteket adni a fizikai megvalósításra vonatkozólag.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fókuszban az idő

A legfontosabb tényező a költözésnél, hogy mennyi időt érdemes rászánni az ingatlankeresésre. Makkai Zsuzsanna, az Ablon Kft. értékesítési vezetője szerint a keresést a beköltözés előtt minimálisan fél évvel ideális megkezdeni tekintettel arra, hogy a lehetőségek felkutatása (6-8 hét) és a kiválasztást követően a szerződés letárgyalása (6-8 hét), majd a testre szabott bérleménykialakítás (6-8 hét) is időt vesz igénybe. A költözés során a fenti fázisok egyenkénti időigénye ugyan csökkenthető, de az ügyfél preferenciáinak módosulása miatt a folyamat el is húzódhat. Ezt a fél éves idő intervallumot nemcsak több mind tulajdonosi, mind ügynöki oldalról megkérdezett ingatlanpiaci szakember, hanem a www.iroda.hu áprilisi felmérése is alátámasztja. A kutatásban a szavazók 41.1%-a tette le voksát a fél éves időtávlat mellett.

Azonban a költözés lebonyolítására szánt idő számos egyéb tényezőtől függ, szerepet játszik a cég mérete, tevékenysége is. Nagyobb cégek esetén, esetleg "build-to-suit" megoldásoknál pedig szinte minden esetben elérheti a 18-24 hónapot is, főleg ha a bérlői igények még az építési engedélyt is részlegesen módosítják. Makkai Zsuzsanna szerint az alapvető összefüggés az, hogy a méretben, vagy funkcionalitásban, szélsőséges igények esetén a bérlők a kínálat sokkal kisebb szegmenséből választhatnak. Általában ez vagy kompromisszumokkal jár, amivel nem könnyű megbarátkozni, és a keresési fázis elhúzódik, vagy a szükséges kompromisszumokat bevállalni nem kívánók, a megfelelő megoldások generálásában érdekeltek, amelyek - tekintettel a piac sajátosságaira - azonnal nem lehetségesek. A költözés előkészítése Fontos számba venni a keresés elején, hogy a költözés kapcsán milyen szolgáltatókkal kell felvenni a kapcsolatot, külön tekintettel arra, hogy igénybe veszünk-e külső szakmai segítséget, ingatlanügynökséget, bérlőképviselőt vagy sem. Ha az önálló keresés mellett döntünk, saját időnkből kell az adott ügyre áldozni és így a piaci ismeretek hiányában a költözési idő hosszabbodhat.

A döntés

Az irodakereséssel foglalkozó személy legtöbb esetben nem egyezik meg a döntéshozó személlyel, aki általában csak a végső stádiumnál a kiválasztási, illetve döntési folyamatnál csatlakozik a projekthez - jelezte Takács Róbert az Eston International Rt. irodadivízió vezetője. A kezdeti kiválasztási folyamatban többnyire az irodavezető, vagy az ügyvezető asszisztense kerül bevonásra. A költözés azonban hosszú-távra szóló és jelentős invesztíciót igénylő beruházás, ezért a döntéshozó az ügyvezető igazgató, akit szakma-specifikus tanácsokkal támogat a menedzsment többi tagja. A pénzügyi vezető gazdasági szempontból vizsgálja a projektet, költségelemzéseket végez, összehasonlító táblákat készít és manapság egyre gyakrabban az ügynökségei bérlőképviselő közreműködésével segít a kedvezmények, díjcsökkentések elérésében. Az IT vezető feladata számítástechnikai környezet felmérése, a technikai háttér kivitelezhetőségének megállapítása. A HR vezető kulcsszerepet játszik a folyamat egészében, hiszen rálátása van a különböző divíziókra, azok optimális elhelyezkedésére, illetve a csapat egészére. A nagyobb cégeknél az ingatlan üzemeltetési igazgató az említett feladatok mindegyikét egy személyben látja el, természetesen konzultálva a szakértőkkel.

#page#

Első és legfontosabb döntés a kiválasztott ingatlannal kapcsolatos a bérleti szerződés kondícióinak véglegesítése és a szerződés aláírása, hiszen az összes többi szolgáltatóval kötendő megegyezés ennek függvénye. A bérleti szerződés aláírása, illetve az esetek zömében a bérleti szerződésben rögzített pénzügyi garancia (kaució) folyósítása azért is fontos, mert a kivitelező csak ettől az időponttól kap bérbeadói felhatalmazást az irodaterület kialakítására, mely akár 6-8 hétig is eltarthat.

Ezután, vagy akár ezzel egy időben az irodabútoros céggel is érdemes megegyezni, mert a bútorok szállítási határideje akár 3-5 hét is lehet, attól függően, hogy melyik gyártótól rendeljük meg, vagy melyik országból érkezik.

A IT kábelezés általában a bérlő feladata, ez nincs benne a bérleti díjban, viszont legtöbb esetben a tulajdonos tud ajánlani olyan szolgáltatót aki az épületben több irodában kialakította már a rendszert, így ha megfelelő a szolgáltató ez nem igényel túl sok utánajárást.

A költöztető céggel akkor fontos felvenni a kapcsolatot, ha már megvan a költözés időpontja, a költözés volumene, hiszen ennek függvényében tudnak árajánlatot adni. Manapság a költöztető tenderek kiírásánál egyre gyakrabban előtérbe kerülnek a költöztető által végzett egyéb szolgáltatások, mint például bútorszerelés, számítógép szerelés, vagy az újabban igényelt elektronikus leltár software.

A költözés kivitelezése és utána

A bérlemény kialakítása a leghosszadalmasabb feladat a költözésnél, ez magában foglalja a válaszfalazást, padlószőnyeg lefektetését, festést, új irodaépület esetében a gépészeti rendszerek kialakítását, a kulcsrakész átadást.

Az IT kábelezés a bérlemény kialakításával egy időben is történhet, hiszen ez is egy elég időigényes folyamat. Az irodabútorok szállítása, mely a szállított mennyiségtől függően 1-5 napig is eltarthat természetesen csak a padlószőnyeg lefektetése után indulhat. Ezt követően lép be a képbe a költöztető cég, aki a személyes holmik átköltöztetésén kívül elvégzi a régi irodabútor szét és összeszerelését is igény szerint.

A költözés befejeztével még koránt sincs vége a teendőknek, hiszen számtalan olyan feladat vár még ránk, amely a címváltozással kapcsolatos: pl. névjegykártyák, szórólapok, brossurák, elektronikus tartalmak, címek megváltoztatása, melyeknek nyomdaköltségét még az elején érdemes beépíteni a büdzsébe.

Az új irodát - természetesen profilunk függvényében - érdemes meghirdetni, esetleg nyílt napot tartani a vevőknek, partnereknek, beszállítóknak egyrészt, hogy tudatosítsuk bennük a címváltozást, másrészt hogy ők is részesei legyenek a fejlődésnek, amin cégünk keresztül megy.

Nem mellékes az sem, hogy a költözés alatt lehetőség van kis mértékű bevételhez jutni, pl. a régi bútorok értékesítésével, de sajnos ez a másodlagos piac még eléggé gyermekcipőben jár, így a használt bútorok ellenértéke ritkán számottevő.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo