Senki sem számít gyors megoldásra az után, hogy néhány napja megszakadtak a tárgyalások a hatodik hete sztrájkoló forgatókönyvírók és a filmstúdiók között. Szinte biztosnak látszik, hogy a felek 2008 elejéig már nem jutnak megegyezésre.
A sztrájkot meghirdető Amerikai Forgatókönyvírók Céhe (WGA), valamint a stúdiókat képviselő Mozgókép- és Televíziós Producerek Szövetsége (AMPTP) közötti egyeztetések mögött az húzódik, hogy a szórakoztatóipar új, digitális korszakba lépett. A vita kulcskérdése: hogyan részesedjenek az írók, amikor a stúdiók digitális formában, internetes műsorszórás vagy letöltések útján terjesztik a produkciókat. Abban mindenki egyetért, hogy a digitális média Hollywood bevételeinek egyre növekvő hányadát fogja kitenni az elkövetkező években.
Patric Verrone, a WGA elnöke szerint ez a sztrájk nem holmi bértárgyalásokról szól. Ez csak a felszín. A valódi gond szerinte az, hogy az egyre hatalmasabb szórakoztatóipari birodalmakkal szemben helyre kell állítani a kreatív művészek tekintélyét és jogait. Úgy látja, Hollywood "sötét korszak" felé tart, amelyben a stúdiók olyan alacsonyan fizetett írókat alkalmaznának, akik mechanikusan, fantázia nélküli gépekként végeznék munkájukat.
A forgatókönyvírók munkabeszüntetését leginkább a tévécsatornák nyögik: novemberben szinte minden élő produkció gyártását le kellett állítani, csak néhány sikeres showműsor folytatódik. Szakértők megítélése szerint a tévéstúdiók ennek ellenére még hónapokig kitarthatnak, különösen az év végi ünnepi időszak jelent számukra pihenőt, amikor kevesebb az élő műsor, több filmet sugároznak. Ráadásul nem mindenki sztrájkol, aki a 12 ezer tagot számláló Amerikai Forgatókönyvírók Céhéhez tartozik, mintegy 2 ezer híríró szerződése eltér a forgatókönyvírókétól.
Az amerikai forgatókönyvírók utoljára 1988-ban tartottak munkabeszüntetést, az 22 hétig tartott, és mintegy ötszázmillió dolláros veszteséget okozott az amerikai filmiparnak.