Az 1997 január 1-jei reménybeli indulásuk óta mára sokat veszítettek vonzerejükből a lakás-takarékpénztárak. Ennek oka egyrészt az, hogy a négyévnyi előtakarékoskodás után – az optimális havi 10 ezer forintos befizetés mellett, a felvehető hitellel együtt is – mindössze 1,3 - 1,4 millió forint az, amelyhez az ügyfél hozzájuthat. Ez az összeg pedig a mai lakásárak mellett nemhogy új vagy használt otthon vásárlásához, de még egy lakás nívósabb, a mai igényeknek megfelelő felújításához sem elegendő. A konstrukció ismert: a havi rendszerességű megtakarítás mellé -- amelyre a pénztárak éves 3 %-os kamatot írnak jóvá -- az állam 30 %-os, maximum évi 36 ezer forintos támogatást nyújt. Ennek az állami hozzájárulásnak a teljes kihasználásához havonta 10 ezer forintot érdemes az ügyfélnek befizetésként felvállalni: így a négy éves betéti időszak után összesen mintegy 650-700 ezer forint gyűlik össze, amely mellé hasonló nagyságrendű kölcsön igényelhető.
A hitelrészre felszámított 6 %-os kamat (plusz kezelési költség) a pénztárak indulásakor még szintén kecsegtető volt az akkori banki -- átlag 20 % körüli -- kamatokhoz képest, ma azonban jelzáloghitelhez kezelési költséggel együtt 6, kiegészítő kamattámogatású kölcsönhöz pedig már 3 százalék alatti kamattal, négyévi előtakarékoskodás nélkül is hozzájuthat bárki. A pénztári konstrukciók piaci versenyképességét tovább csökkentette az állami támogatású lakáshitelek törlesztéséhez bevezetett adókedvezmény, miszerint a támogatott banki lakáskölcsönök felvevői évente 40 %-kal, legfeljebb 240 ezer forinttal csökkenthetik adójukat, amely azonban a pénztári kölcsön-felvevőkre nem vonatkozik.
Mindemellett nem használt a pénztárak népszerűségének, hogy az elmúlt évben elindult ún. kiutalási időszak első hónapjaiban – ekkortól kezdődött meg a négyéves betéti időszak lejártával az első ügyfeleknek a megtakarítás, illetve a kölcsön kifizetése – számos panasz érkezett a PSZÁF-hoz némely pénztár lassú, nehézkes, gyakran rugalmatlan hitel-ügyintézésével kapcsolatban. Az azonban, hogy a kiutalás előtt alaposan „körbejárják” az ügyfelet, s vizsgálják a hitelképességét, a pénztárakra vonatkozó szigorú jogszabályokból adódik. Ilyen például az az előírás, hogy a lakáscélt megfelelő dokumentumokkal kell igazolni. Például a vásárlást az eladó-vevő által aláírt hiteles adásvételi szerződéssel, amely tartalmazza az önrész, valamint a banki és a pénztári finanszírozás mértékét, s a kifizetést követően pedig széljegyes friss tulajdoni lappal és a vételárról szóló átvételi elismervénnyel kell a vásárlás tényét igazolni. Sok ügyfél azt is kifogásolja, hogy felújításkor nemcsak a hitelrész, hanem a betét lakáscélú felhasználását is számlákkal kell igazolni.
Mindezeket felismerve a pénztárak módosító javaslatcsomagot dolgoztak, melyet a PM és a PSZÁF mellett eljuttattak a Nemzeti Lakáspolitikai Tanácsadó Testülethez is. Ez utóbbi grémium vezetője, Csabai Lászlóné lakásügyi kormánymegbízott elmondta: a kormány szándéka az, hogy megszüntesse azokat a hátrányokat, amelyek a lakás-takarékpénztárakban előtakarékoskodókat az állami támogatású hitelek felvevőihez képest jelenleg éri. Ennek első konkrét lépése az a szeptember végi döntés volt, hogy az előtakarékoskodó pénztári tagok jelenlegi évi 36 ezer forintos állami támogatása (a 30 %-os mérték meghagyása mellett) jövő év elejétől 72 ezerre emelkedik, melynek eredményeként az ideális, a legtöbb ügyfél által választott konstrukció szerződéses összege a mostani 1,2 millióról 2,4 millió forintra növekszik, ami már számít egy lakás megvásárlásakor.
A lakástakarék-szektor Egyesületének további, a pénztárak vonzerejét növelő javaslatai, mint például az említett személyi jövedelemadó-, s a dolgozók javára történő munkáltatói elő-takarékossági befizetései utáni kedvezmény bevezetése egyelőre nem kerültek be a parlament előtt lévő adótörvény-csomagba. (Ez utóbbi javaslat azt indítványozza, hogy – miként az osztrákoknál, németeknél – nálunk is támogassa a kormány a hosszú távú munkavállalói öngondoskodást azzal, hogy a munkáltató költségként számolhassa el a munkavállalója javára befizetett elő-takarékossági összeget.) Elfogadta viszont – igaz nem eredetei formájában -- a pénzügyi tárca azt az LTP-törvényt módosító javaslatot, amely szerint a társasházak és a lakásszövetkezetek a közös területek felújítására a korábbinál nagyobb állami támogatást kapjanak. Lényege, hogy lakásszámtól függően, sávosan vehető jövő évtől igénybe az egyes épülettömbök esetében az előtakarékoskodáshoz kapcsolódó hitel, amelynek mértéke szintén marad 30%. (Lásd táblázat!) Emellett bővült az LTP-betét és -hitel felhasználhatóságának a köre is: jövő évtől például az önkormányzattól kapott kölcsön kiváltására, nyugdíjasház használati jogának megváltására, valamint csapadékvíz-elvezető, és informatikai rendszer hálózatának a kiépítésére is fordítható. Ez utóbbi módosítások jelenleg tárcaközi egyeztetés alatt vannak, parlamenti elfogadásuk esetén jövő évtől lépnek életbe.
Megszűnik a lakás-takarékpénztárak hátránya?
A kormány döntése alapján jövő évtől a mostani évi 36 ezer forintról 72 ezerre emelkedik a lakás-takarékpénztárak állami támogatása, miközben nem csökken a hozzájárulás jelenlegi, 30 %-os mértéke. A szektor Egyesületének további, a pénztárak vonzerejét növelő javaslatai – mint például a személyi jövedelemadó-, s a dolgozók javára történő munkáltatói elő-takarékossági befizetések kedvezmény-lehetőségei egyelőre -- nem kerültek be a parlament előtt lévő adótörvény-csomagba. Lakásszámtól függően, sávosan változik viszont a társasházak és lakásszövetkezetek közös területeinek felújítására kötött szerződések állami támogatása, és bővül a lakáscélok köre is.
Véleményvezér

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében
Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.