A napi fogyasztási cikkek kereskedelmének tervezésénél a koncentráció növekedésének egyik jellemző mutatója, hogy az öt legnagyobb vállalat tavalyelőtt még 48 százalékkal részesedett a forgalomból, múlt évben 51 százalékkal, míg 2005-re 56 százalék prognosztizálható.
A háztartások beszerzései szempontjából legnagyobb forgalmú kereskedelmi vállalatok ranglistáját a legutóbbi évben a Coop vezette a CBA, Tesco, Cora/Profi/Match/Alfa együttese és a Rewe cég két lánca, a Billa-Penny Market idén szeptemberben felbomlott kettes fogata előtt.
A piaci erőviszonyok olyannyira stabilnak látszanak, hogy a multinacionális kereskedelem legerősebb vállalatai közé tartozó francia Carrefour/Promodés hipermarket és a német Lidl diszkont lánc lemondott magyarországi tervezett belépéséről vagy legalábbis elhalasztotta azt.
Mivel a koncentráció erősödése mellett a forgalom is sokkal nagyobb lesz, a GfK kutatói nem számolnak a boltszám csökkenésével. A trendek inkább a bolthálózat szerkezetének változása irányában mutatnak. Így a hipermarketek száma az idén év végi 50-ről 2006-ban felmegy 68-ra. Piaci részesedésük pedig az ebben az évben várható 18 százalékról 25-re.
Összességében a modern bolttípusok pozíciója erősödik. A háztartások beszerzéseiből piaci részesedésük a jelenlegi 51 százalékról 58 lesz a GfK becslése szerint négy év múlva. (Modern bolttípusok a hiper- és szupermarket, diszkont és C+C-ből a háztartások beszerzése).
Bár a kis boltok száma egyelőre nem lesz kevesebb, piaci részesedésük a mostani 36 százalékról 30-ra csökken 2006-ban.
A többi bolttípus közül az áruházak tovább veszítenek jelentőségükből, a GfK stratégiai levele szerint.
Az elektromos háztartási készülékek forgalmában a nagy eladóterű boltok terjedése nyomán a koncentráció erősödése várható. A nemzetközi beszerzési társulások szerepének hatása még nem látható tisztán, ugyanis a koncentráció kockázatokkal is jár.
A barkácsáruházak szegmense fellendülőben van. Eladóterük 5 000 négyzetméternél nagyobb, ami tovább erősíti a koncentrációs trendeket.
A bevásárlóközpontok terjedési ütemének lassulását a GfK szerint a piac telítődése és a sikeres működetésre alkalmas helyszínek megfogyatkozása okozza. Az eddigieknél kisebb, bővebb profilú shopping centerek nyitása jellemzi az elkövetkező éveket ebben a szektorban.
A kereskedelem koncentrációja következtében várhatóan megváltozik az áruválaszték szerkezete is. Az EU-tagság következtében a jelenleginél több nyugat-európai áru kerül a boltok polcaira. Az erősödő kínálat következtében arra lehet számítani, hogy általában csökken majd az élelmiszerek és háztartási vegyi termékek ára. Mivel eladótérből is túlkínálat lesz, a verseny éleződésével mind nagyobb hangsúly kerül a hatékonyságra. Ennek következtében sokféle szerkezeti változás várható a kereskedelemben a következő néhány év során.
Megmaradnak a kis boltok
Jövőre várhatóan 2,64 millió négyzetméterre növekszik a vegyes élelmiszer profilú boltok összes területe, és 4,5 százalékkal haladja meg a tavalyit. Az 1000 négyzetméternél nagyobb eladóterű üzletek száma a múlt évi 570-ről várhatóan felmegy 710-re a következő évben. A koncentráció folytatásával egyidőben azonban a kis boltok száma még mindig nem csökken. Sőt, a legkisebb, 40 négyzetméter alatti eladótérrel rendelkező boltok bővülését jelzi előre a GfK Piackutató Intézet „Stratégiai Levél 202/2003” című tanulmánya az előttünk álló négy évre.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.