Még mindig vonzó

A nemzetközi tanácsadó szerint hiába választanak más országokat a befektetők, Magyarország még mindig az éllovas Kelet-Európában, Szlovákia pedig csak az újságokban vonzó. Mindezek mellett az Magyarország drága és bürokratikus, úgyhogy nincs minek örülni.

Vonzó, de bürokratikus

A kpmg tanácsadói szerint Magyarország a befektetési döntések meghozatalakor értékelt legfőbb paramétereket (országkockázat, jogbiztonság, stabil politikai és üzleti környezet, gazdasági teljesítmény, összadóteher, képzett munkaerő, infrastruktúra, intézményi háttér, fejlett beszállítói háttér, stb.) tekintve még mindig a régióban az egyik legvonzóbb országnak minősül - annak ellenére is, hogy ront a kedvező összképen az élőmunka jelentős terhe (viszonylag magas bérszínvonal és tb-terhek), az iparűzési adó, vagy a gyakran lassú és körülményes ügyintézés. 

Szlovákia főleg az újságok híreit vezeti

A vizsgálatról
A KPMG a saját ügyfélkörében meghatározó termelő és szolgáltató szektorok regionális pozíciójának jobb megértése érdekében, nyilvánosan elérhető forrásokból összegyűjtött paraméterek alapján térképezte fel a régió hat országában (Magyarország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Románia és Bulgária), hogy az üzleti környezet miként befolyásolja a külföldi beruházásokat.
László Csaba, a KPMG Tanácsadó Kft. partnere kiemelte, hogy a beruházások értékét vizsgálva Magyarország egyértelműen a hat ország éllovasa: a 2004-ben, Magyarországon befektetett külföldi működőtőke (FDI) több mint háromszorosa a manapság mintaországként emlegetett Szlovákiában beruházott tőkének. 

"A napi híreket hallva ugyanakkor ennek éppen az ellenkezőjét sejthetnénk - ezért fontos nemcsak általánosságban beszélni a befektetésekről, hanem szegmentálva értékelni azokat. Bár Magyarország továbbra is vonzó beruházási célpont, ez manapság kevésbé látványos, hiszen ezekben az években minőségi változás jellemzi a befektetések irányát és célját," - hangsúlyozta László Csaba.

A kedvezményekért

Kiss Péter, a KPMG partnere, természetes fejleménynek minősítette, hogy egyre több, a régióba érkező ipari cég nem hazánkat választja célországnak, illetve néhány már működő társaság távozik az országból.

"A régióba újonnan beruházó nagy társaságok ma értelemszerűen oda mennek, ahol a befektetők a legtöbb kedvezményt kapják. Egy évtizede - a nagyobb biztonság, a jobb infrastruktúra és a fejlettebb potenciális beszállítói kör mellett - Magyarországnak is ez volt egyik legfőbb vonzereje. Ma azonban a nagyobb munkanélküliség és alacsonyabb bérszínvonal miatt e cégeknek eleve vonzóbb terep Szlovákia, Románia vagy Bulgária, ráadásul ezek az országok gyakran kivételes kedvezményekkel csábítják őket" - tette hozzá Kiss Péter.

Aki itt marad, az fejleszt

"A befektetések terén egyfajta fordulópontnál tartunk - mi már túl vagyunk azon a jellemzően zöldmezős nagyberuházásos korszakon, amely több szomszédunknál most elindította a látványos fejlődést. A befektetők mindinkább érdeklődnek a megerősödött és versenyképes magyarországi cégek felvásárlása iránt, ami a piac konszolidációját erősíti több iparágban is. Ugyanakkor Magyarországot ma egyre több már itt működő társaság választja termelési tevékenysége centrumául, illetve nagyobb hozzáadott értékű tevékenység vagy a kutatás-fejlesztés színhelyéül" - hangsúlyozta Kiss Péter.

Az egyik jellemző trend egyfajta horizontális koncentráció: a már korábban Magyarországon megtelepedett társaság egyre bővíti itteni tevékenységét, és az országot regionális, vagy akár európai központjának tekinti. Igen fontos, hogy ez a kör egyre inkább épít a hazai beszállítói körre. Ilyen például a General Electric vagy az Electrolux.

A másik jellemző tendencia a vertikális koncentráció, amikor a szintén már korábban megtelepedett társaság nemcsak növeli termelését, hanem új minőségi elemmel bővíti tevékenységét. Az elmúlt időszakban számos multinacionális cég bővítette magyarországi kutatás-fejlesztési központját (Ericsson, Audi), illetve idetelepítette teljes könyvelését, ügyfélszolgálatát vagy call-centerét, míg mások úgynevezett szolgáltatási központokat (Shared Service Center) hoztak létre az országban (GE, Avis Europe, Diageo, Alcoa, Flextronics, ExxonMobil, General Motors, Sykes, EDS).

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo