Média - iparszerűen

Nem volt tankönyve, nem volt etalonja, nem volt másolható példatára a cégtulajdon működtetésének a tizenöt évvel ezelőtti átalakuló társadalomban. Az akkor indultak közül sokaknak derékba tört a pályája, mások bedobták a törölközőt, s nem kevesen ismét "felcsaptak" alkalmazottnak. Voltak, vannak, akik nem diktáltak eszeveszett növekedési tempót, megint mások óriásokká növelték, a top-100-ba, top-10-be vezették vállalkozásukat. Ezúttal a tizenöt évnyi, látszólag nyúlfarknyi történelem újabb tanújához, Széles Gáborhoz kopogtattunk be.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Műszertechnika, a Videoton, az Ikarus első embere, a gyáriparosok szövetségének elnöke, a legújabb hazai médiabirodalom tulajdonosa így fogalmaz 2006 őszén: "Valóban benne voltam abban a bizonyos biliárdozó, és biliárdozás közben az úttörővasút megvásárlásáról álmodozó nagyvállalkozói csoportosulásban. Tényleg érdemes számot vetni, ki hol és hogyan folytatta, mire jutott a kilencvenes évek eleje óta, s kik jönnek utánunk. Ha pedig ma állna fel egy tízek társasága a kor tehetős vállalkozóiból, akkor mi, régiek már kisebbségben lennénk. Felnőtt egy új generáció, amelyik már nem szeret álmodozni, mint mi az úttörővasútról például, sőt kevésbé lép a nyilvánosság elé, mert - gyanítom - kevésbé vállalják az arcukat, a gazdagságukat.

Persze hogy más a maiak világa, hiszen csak nekünk jutott osztályrészül a nyolcvanas években például a COCOM-lista vagy a hiánygazdálkodással sújtott ország. Eleve más volt az állam és a vállalkozó viszonya.

Elég arra gondolni, hogy maga az állam volt oka a lemaradásnak, majd meg arra kényszerült, hogy belássa: nem jut egyről a kettőre a gazdaságban modern informatika nélkül, ezért azt egyszerűen kiadta "gebinbe". A mi generációnk tagjai - általában egyetemet végzett, az üzletre nyitott és képzettségüknél fogva a számítástechnikához közel álló emberek - másként szocializálódva tanultak meg vállalkozni. Az sem volt véletlen, hogy még a kilencvenes években is, a Videoton és a gyáriparosok szövetsége révén orosz cégekkel vagy a volt szocialista országok hadiipari gyártással foglalkozó városaival próbáltam meg én is üzletet építeni. A múltból hozott tapasztalatokat, a KGST-működtetés ismereteit próbáltuk meg adaptálni, bevinni az új privát kapcsolatokba. Ez ma már történelem, nosztalgia. És persze hogy váltani kellett, a Nyugat, az Európai Unió egyre inkább elkezdett húzni, biztatni a közös gyártásra. Idővel már uniós aggyal gondolkodtunk.

A Videoton mint gyártó kapacitás az elektronikus iparban, a kelet-európai országokban a legnagyobb. Sőt a "brand name"-es és a "nem brand name"-es cégek között ma már egyre elenyészőbb a méretkülönbség, s az utóbbiba tartozó Videoton a világ első tíz vállalatában benne van. Uniós mérce szerint pedig a legrosszabb esetben a második-harmadik hely illeti meg.

A Videoton önmaga képvisel egy igen fontos üzenetet: a magyar gazdaság nem lehet meg exportvezérelt cégek nélkül. Márpedig erről szokás megfeledkezni. Nem is nyílnak meg igazán az olyan új területek, mint amilyen például a gyógyvízturizmus. Az exportbevételekre döntő mértékben a régi, hagyományos tevékenységek révén tesz szert az ország, és manapság hiába protestálok én is azért, hogy állami eszközökkel is segítsék az újabb szektorokat. Korábban figyeltek a reálszféra "üzeneteire", több sikerre vezetett a gyáriparosok nevében elhangzott megszólalásom is.

Elérte a szövetség, hogy még Békesi László pénzügyminisztersége alatt 36 százalékról 18-ra csökkenjen a társasági adó. Az 50 milliárdos bevétel egy év alatt 150 milliárdosra bővült, később pedig már 250 milliárdra is felment. Persze hogy ezt az utat tartottuk jónak, s nem is véletlenül képviseltem 2002-ben például, hogy a termelő vállalatok esetében újabb mérséklésre kerüljön sor. Megerősödhettek volna más új iparágak is. Ezt az eszközt is hasznosnak véltük a mind súlyosabb ikerdeficit mérséklése érdekében. "Áthallásos" dolog emlékezni, emlékeztetni minderre 2006-ban. Most azonban a csöndben léttel szeretnénk beleszólni a folyamatokba.

Nem reagálok én sem a mostani ellenzék adópolitikai indítványaira, de arra sem, hogy a kormányoldal a szükséges megszorításokhoz milyen eszközöket vesz igénybe. Nem vitatom az egyensúly szükségességét, de ahhoz sem fér kétség, hogy pár évvel korábban könnyebben, kisebb áldozatokkal lehetett volna célt érni. És persze lenne ráció egy újabb Széchenyi-tervben, de rövid távú, túlzott méretű, kiterjedésű gazdaságfejlesztési programként nem hozna hasznot. Most a korrekciók, a megszorítások, a reformok időszakát éljük, de sajnos nem két, hanem négy-öt év alatt születik meg a várt eredmény.

Teljes cikk a Piac és Profit októberi számában...

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo