A Nemzetgazdasági Minisztérium az elmúlt négy hónapban kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy új időszámítás kezdődjön a magyar gazdaságpolitikában.
A tárca döntései nyomán korrigálta az idei költségvetés terven felüli hiányát, és így vált tarthatóvá az idei 3,8 százalékos hiánycél is. Mindemellett a társasági adó kulcsa 10 százalékra csökkent, megszűnt 10 kisadó, bevezetésre került a bankok különadója, melynek időarányos része a költségvetésbe be is folyt. Megvalósult a sokak által régóta kívánt öröklési- és ajándékozási illetékmentesség, bevezetésre került az egyszerűsített foglalkoztatás, mérséklődtek a vállalkozások adminisztrációs terhei, egyszerűsödtek a beruházások engedélyezési eljárásai, a Széchenyi Kártya Program pedig elérhetővé vált a hazai kis- és középvállalkozások számára. Múlt hónapban egy héten belül két nagyberuházó, az Opel és az Audi is befektetése színhelyéül választotta hazánkat és - a jelenleg is folyó széleskörű társadalmi konzultációt követően - 2010. január 15-én elindul az Új Széchenyi Terv, Magyarország felemelkedésének programja. Mindezen kormányzati döntés előkészítése és végrehajtása mögött a Nemzetgazdasági Minisztérium mint főfelelős állt.
Az Index és a Magyar Nemzet több téves állítást írt le. Az alábbi tények egyértelműen igazolják a leírtak valótlanságát.
A Magyar Nemzet állítja: A 2009-es költségvetés zárszámadása kapcsán az NGM több ponton is méltatta a Bajnai-kormány erőfeszítéseit.
Tény: A 2009-és költségvetésről szóló zárszámadási törvény - mint minden évben - csak a pénzforgalmi adatok alapján összeállított „főkönyvi" kivonat. Ebben a számok tehát azért stimmelnek, mert a törvény szerint ezt pénzforgalmi adatok alapján kell elkészíteni.
A Magyar Nemzet állítja: „Orbán Viktor azt jelentette be, hogy közel 100 milliárd forint hiányzik a tavalyi elszámolásból és emiatt 3,9 helyett 4,4 %-ra nőtt utólag a 2009. évi hiány. Ehhez képest a Matolcsy György által jegyzett dokumentum szerint az IMF-hitel felvételére szükségünk volt."
Tény: Az Európai Unió az ún. eredményszemléletű költségvetéssel számol. E szerint minden olyan kiadás és bevétel is beleszámít az adott év költségvetésébe, amelynek elszámolása, tényleges utalványozása esetleg már az előző, vagy a rákövetkező évben történik. Vagyis ez esetben a tételek időbeli elszámolását tisztázták az Eurostat és a magyar fél szakemberei.
Orbán Viktor: „Az a hitel, amelyet 2008-ban vett fel Magyarország, ezt a hitelt megtestesítő szerződés egy rossz gazdaságpolitika következménye. Az IMF-nek valójában köszönettel tartozunk azért, hogy amikor az előző kormány és a Nemzeti Bank rossz politikája csődbe, vagy csőd határára sodorta Magyarországot, akkor volt egy szervezet, amely kihúzott bennünket a bajból." (Parlament, 2010. július 22.)
A Magyar Nemzet és az Index együtt állítja: Bathó Ferenc elbocsátását Varga Mihály, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára akadályozta meg.
Tény: A Miniszterelnök Úr szóvivője az Index hírére így reagált: Az Index.hu mai cikkének Varga Mihály államtitkárra és a Miniszterelnökségre vonatkozó állításai minden alapot nélkülöznek.
A Magyar Nemzet és az Index együtt állítja: A KIM hatáskörébe tartozó - új főosztályvezetőkre vonatkozó - kiválasztási eljárást az NGM önállóan kívánta lefolytatni. A két minisztérium között ellentét alakult ki.
Tény: A Nemzetgazdasági Minisztérium elsőként kezdte meg egy, az új kormányzati struktúra elvárásainak megfelelő szervezet felépítését. A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 10.§ (4) bekezdése alapján a Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és Közigazgatási Képzési Központ (KSZK) bevonására a lehetőség adott, de nem kötelező. Tehát az NGM minden vonatkozó törvényt betartott.
A Magyar Nemzet állítja: A devizahiteleseknek ígért mentőcsomagot nem a tárca dolgozta ki, sőt látható szakmai munkát sem végez.
Tény: Először a Nemzeti Ügyek Kormány lépett, amikor a Nemzetgazdasági Minisztérium által kidolgozott 29 pontos gazdasági akcióterv keretében az emberek lakhatásának védelmében megtiltotta az ingatlanokat terhelő - devizakölcsönök fedezeteként szolgáló - jelzálogbejegyzést.
Második lépésben ahogy, azt a Nemzeti Ügyek Kormánya még a nyáron is jelezte, a Nemzetgazdasági Minisztérium október 15-ig a kormány elé terjeszti a Nemzeti Eszközkelezőről szóló javaslatát.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szakemberei Matolcsy György miniszter vezetésével készítik például a 2011. január 1-én életbelépő új, arányos és egykulcsos adórendszert, az új, 2011-es, 3 százalék alatti deficittel számoló költségvetést, a gazdaság talpra állításának zálogát jelentő Új Széchenyi Tervet.
A Magyar Nemzet állítja: Németh Dávidra az ING elemzőjére szerint mára kivonult Matolcsy mögül a kormányfő is.
Tény: Miniszterelnök Úr a 2010. október 1-jei Blikkben röviden úgy nyilatkozott: „Matolcsy egy húron pendül velem." Hosszabb nyilatkozatában pedig kifejti: „(...) a gazdasági miniszter, aki az adórendszerért felelős, egy húron pendül velem. Együtt alkottuk meg Magyarország talpra állításának programját, amellyel 10 év alatt egymillió új munkahelyet hozunk létre."
A Magyar Nemzet állítja: A nemzetgazdasági miniszternek június 30-ig a kormány elé kellett volna terjesztenie a költségvetési irányelvelveket.
Tény: A költségvetési menetrend a nyáron elfogadott, államháztartási törvényre vonatkozó törvénymódosítás alapján, csak négy év múlva lép életbe. Az országgyűlés július 15-i hatállyal fogadta el az államháztartásról szóló törvény jelenleg hatályos módosítását, csak ekkor került a június végi dátum a normaszövegbe, ez értelemszerűen a 2011-es évre vonatkozik. Idén az NGM-nek október 15-ig kell a költségvetést a kormány elé terjesztenie a költségvetést.
A Nemzetgazdasági Minisztériumhoz az ország jövőjét befolyásoló területek tartoznak, így itt csoportosulnak az érdekköröket leginkább sértő döntések. De minden kormányzati ciklusban a leghevesebben a pénzügyekért és a gazdasági stratégiáért felelős tárcát támadják. A Nemzetgazdasági Minisztériumot sem éri váratlanul a sajtóból érkező koncepciózus támadássorozat. Ugyanakkor a fent idézett sajtóorgánumok valótlan állításai nemcsak Matolcsy György személyére nézve méltánytalanok, de az egész magyar nemzetgazdaság pénzügyi függetlenségét is veszélyeztetik.