Marketline Rt.

1124 Budapest, Csörsz u. 41. MOM Park, Gellért Irodaház Tel.: 489-6000 Fax: 201-2705 Weboldal: www.marketline.hu

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elektronikus piactér

Május óta működőképes az elektronikus vállalatközi kereskedelmi rendszer, és az aukciós modul minden várakozáson felüli népszerűségre tett szert, s alig egy hónap leforgása alatt a forgalom meghaladta a 14 millió forintot az első hazai on-line piactéren, a www.marketline.hu-n. Kardos Zsolt, az internetes piacteret működtető Marketline Rt. vezérigazgatója az üzleti sikeren túl azért is örül ennek, mert azt tapasztalja: a népszerű aukciók remek propagandát jelentenek az elektronikus kereskedelem számára, oldják az e-commerce iránt nálunk még meglévő, bár szerencsére csökkenő idegenkedést.

Ez pedig nagyon fontos – állítja a vezérigazgató, aki szeretné itthon kultúrává tenni az e-kereskedelmet –, mert a magyar cégek csak akkor tudnak felzárkózni a nemzetközi vállalatokhoz, csak akkor lehetnek hosszú távon versenyképesek, ha élnek azokkal az eszközökkel, amelyeket külföldi versenytársaik használnak. Márpedig az elektronikus beszerzés ilyen eszköz, leghatékonyabb színtere pedig az elektronikus piactér, amely lényegében koncentrált kereskedelmi felület, amelyhez sem a vevői, sem az eladói oldalon nincs szükség másra, csak internet-hozzáférésre.

Különbözik-e az elektronikus piactér az elektronikus áruháztól? Igen. S hogy mennyiben? A hétköznapi életből vett hasonlattal: annyiban, mint az óriási bevásárlóközpont a hagyományos szakbolttól; vagy ahogyan a vezérigazgató egy szemléletes példával érzékelteti: mint az utcai „itt a piros, hol a piros” a monte-carlói kaszinóbeli Black Jacktől.

Az elektronikus piactéren ugyanis – szemben a hagyományos elektronikus üzlettel – nem kell minden vállalatnak külön kapcsolatot kiépítenie az egyes üzleti partnerekkel. Elegendő egyet kialakítania és karbantartania: mégpedig a piactérrel, amelynél még a szükséges technológiát és biztonságot, a keresőeszközöket, katalógusokat is megtalálja. A klasszikus kereskedelemben minél több szállító, eladó kínálja termékét, a vásárlónak annál nehezebb megtalálnia a megfelelő ajánlatot. Az elektronikus piacterek révén ez a probléma könnyen megoldható: ha a szállítókat rendszerezi, összehasonlítható, valódi választási lehetőséget kínáló, könnyen hozzáférhető és kezelhető információforrás áll a vásárló rendelkezésére, hogy döntését meghozza. Ezáltal jelentősen, akár tíz-húsz százalékkal is csökkenhetnek a beszerzési költségek, egyrészt az alacsonyabb áraknak, másrészt az egyszerűbb beszerzési folyamatnak köszönhetően.

Nem véletlen, hogy a tavaly decemberben létrehozott Marketline Rt. tulajdonosai, miként Kardos Zsolt vezérigazgató fogalmaz, „össze tudják rakni” a piacteret: a négy alapító, a Compaq Computer, az SAP Hungary, az Accenture (korábban Andersen Consulting), az Axelero – a Matáv csoport képviseletében –a hardvert, a szoftvert, a folyamatokat, illetve az üzleti beszerzési hátteret; az új, ötödik tulajdonos, az OTP Bank Rt. pedig a pénzügyi szolgáltatást nyújthatja. Azért a feltételes mód, mert a tulajdonosok mindig piaci alapon vesznek részt a tevékenységben: nem kizárólagos szállítói egymásnak és a piactéren megjelenőknek, s számukra is a piactér legversenyképesebb ajánlata a „nyerő”. Egyébként a 875 millió forint tőkével létrehozott részvénytársaság 52 százaléka az Axelero tulajdonában van, 8 százalék az OTP-é, a maradék 40 százalékon pedig a másik három társaság osztozik.

Az alapfunkciókon túlmutat, ám a vállalatközi kereskedelemben nagyon fontos még a logisztikai szolgáltatás; a Marketline kínálatában hamarosan ez is megjelenik – a lehetséges partnerekkel még folynak a tárgyalások –, teljessé téve ezzel a piacteret.
A tulajdonosok nemcsak elegendő tőkével látták el a céget, hanem rögtön az indulásnál biztos hátteret is jelentenek számára mint nagy felhasználók. A piactér sikerének kulcsa ugyanis, hogy minél több vásárló és minél több vevő jelenjen meg rajta.

A Marketline kimondottan a cégek működtetéséhez szükséges, nem stratégiai termékeket (vagyis minden, ami nem épül be egy adott cég termékébe) és az ezekhez kapcsolódó szolgáltatások kereskedelmét célozza meg; ezek a számítás- és biztonságtechnikai termékek, távközlési és irodai berendezések, papír, írószer, tisztítószerek stb., s a működtetésükhöz, karbantartásukhoz is kapcsolódó szolgáltatásokon kívül idetartozik még a biztosítás, a jogi tanácsadás, konferenciák, fogadások, utazások szervezése, a vállalati oktatás, képzés, egészségügyi szolgáltatás és hasonlók. Nagy piacról van tehát szó, hiszen ezekre a termékekre, szolgáltatásokra minden vállalatnak szüksége van, mindenképp megfizetik; és nagyszámú szállító, kereskedő tevékenykedik is ezen a piacon.

Ha sok a szereplő, akkor lehet kiaknázni leginkább az e-kereskedelemben rejlő lehetőségek lényegét: az árleszorító hatást. Az egészen nagy vállalatok évente 1–50 milliárd forintot is elköltenek ilyen nem stratégiai, de nélkülözhetetlen termékekre, szolgáltatásokra, s ha csak 10 százalékkal olcsóbban tudják megvásárolni ezeket az elektronikus piactéren, akkor az milliós-milliárdos megtakarítást is jelenthet számukra.
Ebből a felismerésből kiindulva dolgozta ki a Marketline az üzleti stratégiáját, amely abszolút vevőcentrikus, ám az eladónak, szállítónak is előnyös, hiszen amellett, hogy új, eddig el nem érhető piacokhoz juthat, értékesítési költségeit jelentősen csökkentheti. Üzleti filozófiájának alapja, hogy a tranzakciós díjak egészen alacsonyak – két ezrelék körül alakulnak –, mert a vállalkozás alapvetően szolgáltató jellegű. A vállalati kör belépési díjjal és előfizetéssel egyenlíti ki a szolgáltatás ellenértékét: a vevők a tranzakciók után, a felhasználók száma szerint (felhasználók azok a munkatársak, akik kereskedhetnek a piactéren), a szállítók pedig az elektronikus katalógusba való bekerülésért fizetnek havidíjat.

A folyamatosan karbantartott központi katalógusban az összes szállító összes terméke szerepel, látszanak a hasonlóságok, az eltérések és a kondíciók, így könnyen kikereshetők, kiválaszthatók és megrendelhetők a szükséges áruk. A vevők számára előnyös árverseny nem jelent hátrányt a szállítóknak, mert van miből engedniük: könnyen belátható, hogy értékesítési és marketingköltségeik az elektronikus piactéren jóval alacsonyabbak, mint másutt; csak egy példa: egy hagyományos, nyomdai úton elkészített, már a megjelenése pillanatában elavult katalógus ára a többszöröse az elektronikus katalógusban való szereplésnek.
A www.marketline.hu testreszabott ajánlatokkal jelentkezik a különböző típusú ügyfeleknél annak érdekében, hogy minden vállalati kategóriában érdemes legyen belépni a piactérre. A rendszer szolgáltatásait nemcsak azok a nagy cégek tudják megrendelni, amelyek már ma elektronikus vállalatirányítási rendszerrel intézik beszerzéseiket, hanem azok a kisebb vállalkozások is, amelyeknek a saját informatikai rendszere még nem alkalmas a beszerzések kezelésére; számukra a Marketline vendéglátóként biztosítja a megfelelő e-beszerzési rendszereket. A piactér használata nem igényel komolyabb számítógépes előképzettséget; regisztrációval kezdődik, majd a belépési díj megfizetése után egy felhasználói névvel és egy jelszóval egyszerűen, kényelmesen beléphet vásárolni, eladni, aukciót szervezni, tendereztetni.

Az elektronikus piactér tehát számos előnyt kínál a cégek számára. És akkor még nem is esett szó arról, hogy – többek között a beszerzésért felelős alkalmazottak tevékenységének átláthatóvá válása, kontrollja révén – a folyamatok letisztulnak, egyszerűbbé válnak. Az e-beszerzésről szóló döntés így a menedzsment hatásköre: annak kell döntenie róla, aki a cég hatékony működésében, a profit optimalizálásában érdekelt.

Véleményvezér

Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo