Márkára szabva - franchise

Kereskedelmi név vagy márkanév, értékes, újszerű üzletviteli ismeret lehet a valódi franchise alapja. Magyarországon mintegy háromszáz - más becslések szerint négyszáz - láncolat felel meg ennek.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre több hálózat nevezi ma magát franchise-nak, marketingcélokból, illetve mert divat. Holott csak egy kereskedelmi név vagy márkanév, értékes, újszerű üzletviteli ismeret lehet a valódi franchise alapja. Magyarországon mintegy háromszáz - más becslések szerint négyszáz - láncolat felel meg ennek és az egyéb követelményeknek, az autóértékesítésről a lakossági szolgáltatásokon át az élelmiszerboltokig.

Kezdjük tetszőleges felsorolással: OBI, Diego, Kodak, Mol, Hertz, Szamos Marcipán, Pizza Hut, Photo Porst, Starfleur, WebBusiness. Ezek a cégek franchise-rendszerben dolgoznak. Rajtuk kívül még vagy három-négyszáz nevet írhatnánk, ha teljes hazai listát akarnánk közzétenni. De nem akarunk. Viszont - miközben nem teszünk fontossági különbséget rendszergazda és franchise-átvevő között - szeretnénk hangsúlyozni, hogy mindkét félnek ismernie kell a másik fél gondolkodását, mert ennek ismerete nélkül nem tudja elfogadni a kapcsolat szabályait, kötöttségeit. Például a függelmi viszony helyett a partnerit, azaz az együttműködő szerződéses viszonyt.

A franchise - módszerként - mindenre ráhúzható, ha van rá vevő. És úgy tűnik, van. Ezért is divatos manapság franchise-nak hívni a hálózatokat, ám nem mindegyik az.

- A franchise ugyanis, az európai etikai kódex szerint is, minimum három feltételnek kell, hogy megfeleljen - hangsúlyozza Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára. - Az első, egy ismert kereskedelmi név vagy márkanév megléte, ami a franchise-átadóé. A második az értékes, újszerű üzletviteli ismeret, illetve know-how. Ez utóbbi pontos fogalmát a Ptk. 86. paragrafusa határozza meg. A harmadik ismérv pedig, hogy az átadó folyamatosan támogatja az átvevőket valamilyen anyaggal, áruféleséggel vagy információval, nem hagyja őket magukra a piacon. S bár a szakirodalom jobbára nem említi, hozzátehetünk egy negyedik feltételt is, nevezetesen, hogy a franchise-hálózat tagjai jogilag és pénzügyileg függetlenek egymástól.

Klasszikus példa a félig saját üzletlánccal, félig franchise-ban működő vállalkozásra a magyarországi McDonald's. Hiszen a cég több mint tizenöt évvel ezelőtt megvásárolta azokat a - jellemzően korábban is étteremként funkcionáló, esetleg más egyéb célú - ingatlanokat, vagy zöldmezős beruházásként építkezett, ahol megnyitotta az első gyorséttermeket, és maga működtette őket. S csak a későbbiekben terjeszkedett önálló vállalkozások franchise szerinti bevonásával.

- Nem franchise az MLM, a multi level marketing sem - oszlatja el a nem véletlenül kialakult félreértést a főtitkár. Ott ugyanis szerinte éppen az említett feltételek hiányoznak.

Háromszáz átadó, vagy több?

- Mintegy 300 hazai franchise-átadóról vannak ismeretei a szövetségnek - segít pontosítani a piac méretét Kiss István -, de mintegy négyszáz-négyszázötven hálózat állítja magáról, hogy az. Ezeknek a fele nemzetközi cég magyar leányvállalata, a másik fele hazai ötletre épül.

De mivel Magyarországon - a szakember szerint "szerencsére" - nincs bejelentési kötelezettsége annak, aki franchise-t szervez (szemben például az USA-val, ahol regisztrálniuk kell), naponta jelentkeznek újabbak. A franchise-átvevők számát még kevésbé lehet pontosan megmondani, hiszen egy-egy hálózat 5-1500 tagot számlál, de nagyságrendileg 18 ezer vállalkozásról lehet szó. Európában ezzel a középmezőnyben vagyunk, hiszen a legkevesebb franchise-rendszer Csehországban van (90 átadó és 300 átvevő), míg a legtöbb Franciaországban (765 átadó és 34 ezer 750 átvevő).

A franchise erőssége az, ami a hátránya, hogy teljesen szabad vállalkozási forma, a versenytörvényben megszabott keretek között bármire, bármikor, bárhol szervezhető. Így igen nehéz választ adni arra a kérdésre is, hogy vajon milyen ágazatokban terjedt el. A sajtómegjelenéseket figyelve számos étteremlánc - és nem csak a gyorséttermek -, kávézó, egyre több ingatlanközvetítő, autóértékesítő, kozmetikai szalon, fotószolgáltatás, különböző profilú kiskereskedelmi üzlet választotta a növekedésnek ezt a formáját. A lakossági szolgáltatások mellett találhatunk azonban franchise-t az ipari termelésben is.

Az önálló vállalkozások franchise szerinti együttműködését a versenytörvény is megkülönbözteti, ugyanis a vertikális kartellt franchise esetében nem tiltja, mivel a törvényalkotók úgy vélték, hogy a tiszta versenyre a franchise ösztönző erejének nagyobb a pozitív hatása, mint amennyi negatívum a kartellmegállapodásból származik.

Kell a jó szerződés

Magyarországon a franchise-jogviszonyra nem létezik elkülönült, önálló jogi szabályozás, és igen csekély azoknak az egyedi bírósági határozatoknak a száma is, amelyek franchise-szerződésekből fakadó vitákat döntenének el. Ez mégsem jelenti azt, hogy ne lenne nagyon lényeges egy újonnan alakuló hálózatnál vagy egy régebben működőnél az új tagok felvételekor többek között a megfelelő szerződés. Ami első olvasatra általában az átvevő kötelezettségeit sorolja hosszabban, és ennél rövidebben a jogait, de ez önmagában nem probléma, hiszen a franchise lényegéből fakad. Ha ugyanis egy franchise-tag nem megfelelő minőségben dolgozik, akkor a márka és az egész hálózat hírnevét teszi tönkre. (Ezért is vannak olyan átadók, akik annyira bizalmatlanok, hogy csak ismeretségi körből fogadnak tagokat.) A probléma inkább abból származik, amikor az átadó etikátlan, és - ez konkrét hazai példa - megtiltja az új tagnak, hogy a belépése előtt a régi tagokkal konzultáljon.

- Ha a franchise-átadó a szerződést határozatlan vagy nagyon hosszú időre kívánja kötni, érdemes gyanút fogni, hiszen a partnerek csak a munka során ismerhetik meg egymást igazán - említ egy szempontot Kiss István. - Viszont, ha túl rövid időre szól a szerződés, akkor meg az merülhet fel, hogy az átadó gyakrabban szeretné bevasalni a belépési tagdíjat.

Tény, hogy az újonnan alakulóknál jóval kevesebb az elmúlt évtizedben megbukott, hazai franchise-vállalkozások száma, egy-két emlékezetes esetből azonban levonhatók a legfontosabb, az újabb bukások megelőzését szolgáló következetések. Ilyen, hogy konjunkturális ötletre nem lehet franchise-t építeni, hiszen leszállóágban egy hálózat nem tud rugalmasan váltani. A franchise évekre, évtizedekre szóló, szoros együttműködés. Továbbá, hogy az ismeretlen franchise-átadót belépés előtt nagyon le kell informálni, mert sajnos ez a piac is vonzza a szélhámosokat, akik nem valódi hálózat kiépítéséhez keresnek partnereket, hanem azért, hogy az akármilyen kis összegű belépési díjból befolyó, sok tag esetén milliókra rúgó pénzzel azután eltűnjenek. Külföldi franchise-átadó esetében a bukás oka leggyakrabban az átadó cég menedzsmentje - emeli ki a szakember -, amely vagy nem képes vagy nem akarja belátni, hogy a legjobb ötletet is honosítani kell.

Tájékozódjon a partnerről és a piacról!

Mégis, mit tegyen első lépésként az az önálló vállalkozás, amelyik egy franchise-hálózathoz szeretne csatlakozni? Tájékozódjon! Menjen el már működő franchise-partnerekhez, és ismerje meg az eredményeiket, gondjaikat. Ezzel együtt a saját, szűk környezetében mérje fel az adott szolgáltatásra, termékre a piaci igényeket és a versenytársakat. Informálja le alaposan az átadót, és nézze meg, hogy a kiszemelt hálózatnak milyen más, hasonló profilú hálózatokkal kell versenyeznie. Kiss István természetesen azt is tanácsolja, hogy a reménybeli átvevő a szövetség tagjaival szemben legyen nagyobb bizalommal, hiszen a franchise-gazdák csak a szerződéseik bemutatása után, az etikai normákat elfogadva nyerhetnek felvételt.

(A cikk a Piac & Profit novemberi számában jelent meg)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo