Magyarország változatlanul vonzó úti cél a kongresszusok, üzleti rendezvények és kiállítások (MICE) nemzetközi piacán. - derül ki a Magyar Turizmus Rt. frissen közétett statisztikai adataiból.
2005-ben a nemzetközi konferenciák száma 4,3 %-os növekedést mutatott az előző évhez képest, s a vásárok száma ugyanilyen mértékben nőtt. Jelentős, 11%-os növekedést regisztráltak a 6 napnál hosszabb konferenciák számában, a 2-3, illetve 4-5 napos rendezvények részaránya közel azonos maradt a 2004. évihez, s együtt az összes konferencia kétharmadát adják.
Háromnegyedük Budapesten
A kongresszusokon és más, üzleti rendezvényeken résztvevők száma 5,4 %-kal nőtt tavaly, ezen belül a belföldi vendégszám 5 %-os növekedést mutatott. Az átlagos résztvevőszám 200 fő volt, ami 1,5 %-kal magasabb az előző évinél.
Budapest részaránya változatlanul 73 %-os volt tavaly, ám először csökkent 2000 óta a szállodák részaránya a helyszínek között. Igaz, még mindig a hotelek konferencia termei a legkedveltebbek, hiszen arányuk így is 70 %-os az összes helyszín közül.
Míg a korábbi években a gazdasági, kereskedelmi célú rendezvényeké volt a vezető szerep, 2005-ben ismét az orvosi témák kerültek a toplista élére. Minden harmadik rendezvényen az egészségügy volt a fő téma. A gazdasági konferenciák részaránya összességében 20 %-kal csökkent, viszont az informatikai témájú rendezvények részaránya a duplájára, 11 %-ra nőtt 2005-ben.
Minden ötödiken csak külföldiek
A rendezvények 21 %-án csak külföldiek vettek részt, ezek zömében céges, incentív rendezvények voltak. A konferenciákra érkező külföldiek 21,3 %-a Nyugat-Európából, 20,2 %-a Kelet-Európából, 7,4 %-a Ázsiából, 6,5 %-a pedig, Észak-Amerikából érkezett. A legtöbb vendég Németországból, az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Ausztriából, és az USA-ból érkezett.
A számok megerősítik azt az évek óta tartó tendenciát, hogy a cégek körében egyre erőteljesebb teljesítményösztönző a konferenciákon való részvétel, az üzleti találkozók házon kívüli lebonyolítása és az incentív utazások szervezése.
S mivel a konferenciaturizmus elsősorban az ősztől tavaszig terjedő időszakban a legélénkebb, amely a szabadidős turizmus szempontjából holtszezon, így jótékonyan járulnak hozzá a kapacitások kihasználásához, és teszik kiegyensúlyozottabbá a turisztikai vállalkozások üzletmenetét.