Nem elég az ingyen kürtőskalács a jó országimázshoz - jelentette ki a Lengyelország "reklámjával" megbízott amerikai pr-szakember, Jeremy Hildreth a DEMOS Magyarország Alapítvány konferenciáján. A szakember a magyar országimázs-formálás kritikájaként mesélte el, hogyan próbálták megismertetni őt a közelmúltban a magyar kultúrával Londonban, egy Magyarország-standnál.
Jeremy Hildreth beszélt lengyelországi tapasztalatairól: hogyan mérték fel 10 országban a lengyelekről külföldön kialakított képet, illetve azt, hogy az ország lakói hogyan látják magukat, és ezután dolgozták ki a tervet a közhelyek, sztereotípiák megváltoztatására. Cége a madridi és londoni székhelyű Saffron Communications a lengyel kereskedelmi kamara megbízásából kezdte az országimázs-projektet. Jelenleg a nemzeti brand szóbeli és vizuális "kifejezésén" dolgoznak: ennek részekén készülnek pályázni például a 2012-es Világkiállítás megrendezésére is. Magyarországnak ezt a tanácsot adta: egy jó nemzeti brandot kell kialakítani annak érdekében, hogy az országra ne csak az egykori keleti blokk egyik országaként tekintsenek, hanem egyediségét értékeljék.
Írszágban legjobb élni
Az Economist hetilap szerint ma Írországban a legjobb az életminőség Európában. A nem is olyan rég számos gazdasági problémával küzdő ország ma már második helyet ért el az egy főre eső GDP szerinti rangsorban is - beszélt országa sikereiről Edward M.Walsh Limerick-i egyetem rektora a konferencián. Elmondta, hogyan sikerült Írországot, mint tudásalapú gazdaságként pozícionálva elérni a mai rendkívüli gazdasági mutatókat. A siker okaiként a vállalkozásbarát kormánypolitikát, az oktatásba fektetett pénzt, az amerikai tőke odavonzását, a társadalmi partnerség megteremtését, az uniós tagságot és a főként Litvániából és Lengyelországból beáramló munkaerőt sorolta fel. Kiemelte, hogy az ország 1985-ös pénzügyi válsága idején az akkori ellenzék saját politikai érdekeit félretéve egyöntetűen támogatta a kormány reformját. Beszélt a tudományos élet és az üzleti szféra együttműködésének fontosságáról, és arról, hogy az ír fejlesztési központok mindig politikailag független vezetés alatt működhettek. Hangsúlyozta, hogy a jó országimázs nem az adott ország kormányáé, hanem a polgárok sajátja, amivel azonosulni tudnak.
Magyarország humornagyhatalom
Elhalnak a brandok ha nincs mögöttük egy ország - jelentette ki a "Társadalomépítés és brandépítés" címmel előadó Hankiss Elemér. Arra hívta fel a figyelmet, hogy az országimás alakítására akkor érdemes külön munkacsoportot létrehozni, ha sikerül a régi ábrándokat, illúziókat (Magyarország kelet-Európa Svájca, kompország, kertMagyarország) magunk mögött hagyni, és végre a kiválóság, tisztesség, jogrend, társadalmi szolidaritás országa lesz Magyarország, melyet külföldön egyesek "demokraták nélküli demokráciának" tartanak. Hankiss szerint Magyarországnak történelmileg két pr-csúcsa volt: az egyik az államalapítás előtti kalandozások idején szerzett kétes hírnevünk, s a másik az 1956-os forradalom volt. Kiemelte, hogy a nemzeti brand alapja csak a teljesítmény lehet, mint ezt az ír példa is igazolta. Beszélt arról is, hogy a brandoknak időnként változniuk kell, és hogy az országimázs alakításakor nem szabad elfeledkezni a humorról, amiben Magyarország egyébként is nagyhatalomnak számít.