Nagy-Britannia a jelenlegi teljesen bizonytalan álláspont szerint, 2019. március 29-én, vagy megállapodással, vagy megállapodás nélkül kilép az Európai Unióból. Azonban annak a lehetősége is fennáll, hogy Nagy-Britannia hátat fordítva a népszavazás eredményének mégis a bent maradás mellett dönt, valamilyen politikai trükk segítségével. A rengeteg bizonytalan tényező (amelyek a professzionálisnak nem mondható brit politikai köröknek köszönhetőek) mellett csak egy biztos, hogy a Brexit folyamat - akárhogy is végződik - a brit gazdaságnak hosszútávon óriási károkat fog okozni - olvasható az Alternatív Gazdasági és Demográfiai Fejlesztési Központ legfrissebb elemzésében.
Korábban ugyanis nagyon sok nemzetközi vállalat helyezte a telephelyét az Európai Unió területén belül Nagy-Britanniába, azonban ezek a vállalatok az Unióval történő együttműködés okán telepedtek le az országban. Amennyiben Nagy-Britannia kilép az Unióból, megvan az esélye, hogy ezek a vállalatok is tovább álljanak. A folyamat már meg is kezdődött, hiszen nemzetközi pénzügyi cégek költöztek át Londonból Varsóba, illetve folyamatos a kereskedelmi vállalatok átköltözése Hollandiába. Nem meglepő, hogy nagyon sok multinacionális vállalat jelezte, esetleges költözési szándékát, amennyiben a Brexit tárgyalások számukra kedvezőtlenül végződne.
Néhány hír, amely a Nagy-Britanniában is jelenlévő cégek vezetőinek reakcióit mutatja, a Brexit megállapodás hatásaival kapcsolatban:
- A Jaguar-Land Rover bejelentette, hogy 4500 dolgozóját bocsátja el az Egyesült Királyságban, elsősorban a Brexit miatti „bizonytalanságra” hivatkozva.
- A Ford nagy-britanniai leányvállalata szerint, egy no-deal Brexit katasztrofális hatással lenne a brit autógyártásra, és már egy jó ideje más országokban keresnek alternatív gyártó telephelyeket.
- A Toyota vezetősége nyíltan kampányolt Theresa May miniszterelnök alkujának elfogadása mellett, jelezve, hogy a Toyota gyár zökkenőmentes működéséhez elengedhetetlen a megállapodás.
- A Nissan, hiába számolt be korábban úgy, hogy Sunderlandben gyártják a következő X-Trailt, a népszerű pick-up gyártását mégis, visszavinnék a szigetországból Japánba.
- Amennyiben Nagy-Britannia elhagyja a vámuniót, a Honda számításai szerint hatalmas kihívásokat fog jelenteni üzemeik számára, a más országokban gyártott alkatrészek pontos, időhatárokon belüli beszerzése.
- Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium vezetése szerint katasztrófa, amit a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) ügyében a brit politikai elit művel. Katherine Bennett utalást tett arra, hogy az Airbus átgondolná jövőbeni nagy-britanniai beruházásait, ha nem lép életbe a Brexit feltételrendszeréről szóló megállapodás.
- A németországi székhelyű multinacionális BMW azt kifogásolja, hogy a brexit után esetlegesen kialakuló vámokat és a kereskedelem új kondícióit még mindig bizonytalanság övezi, ami megakadályozza, hogy a működésükkel kapcsolatos jövőbeni stratégiáikat megtervezhessék, végrehajthassák.
- A holland gazdasági minisztérium közölte, hogy jelenleg 250 vállalattal, döntő részben brit, valamint amerikai, ázsiai cégekkel folytat tárgyalásokat központjaik áthelyezéséről Nagy-Britanniából, Hollandiába.
- A legfrissebb a sorban pedig, hogy a Honda MC. 2022-ben bezárja az angliai Swindonban működő, 3500 főt alkalmazó gyárát!
További lehetőséget adhat a brit gazdaság hosszútávú lassulása esetén a csalódott kelet-európai munkaerő visszaáramlási lehetősége. Természetesen nem fog megjelenni kétszázezer magyar fiatal a Ferihegyi reptéren. Azonban lesznek és lehetnek olyan magyar fiatalok, akik látva a hazai bérnövekedést, nyelvtudásukat kihasználva, már Magyarországon is egy számukra elfogadható bérszintet megkaphatnak. A hazatelepülők száma, biztos csalódást fog okozni, azonban nem szabad elveszettnek tekinteni azon fiatalokat, akik az utóbbi 30 évben elsősorban anyagi okok miatt elhagyták Magyarországot. A magyar gazdaságnak is szüksége van ezekre a dolgozókra, hiszen idegen nyelveket beszélnek, van gyakorlatuk és képesek voltak helytállni egy fejlett gazdaság munkaerőpiacán is.
A Brexit megállapodás megvalósulása esetén (akár megegyezés, akár megegyezés nélkül történik meg) valószínű károkat fog okozni elsősorban a brit, másodsorban az Európai Unió tagországainak gazdaságában. Azonban, minden meg kell tenni, hogy a magyar gazdaság, látva a lehetőségeket, minél többet profitáljon a brit szavazók, és a brit politikai elit meggondolatlan, katasztrofális döntéseiből. Hiszen mások hibás döntéseiből profitálni, és gyarapodni egy jól bevett üzleti modell a fejlett gazdaságokban, és amennyiben ezt nem tesszük meg mi, hát akkor megteszi más!