Magyar Villamos Művek Rt.

1011 Budapest, Vám utca 5–7. Tel.: 224-6200, fax: 202-1246 E- mail: [email protected]

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ésszerű arány, kedvező időpont – Az árampiac megnyitása

A villamosenergia-piac megnyitása legalább fél évet késik, de az lehet, hogy az eddig tervezettnél nagyobb mértékben nyílik. A kormány ugyan korábban úgy döntött, hogy 2001 januárjától korlátozott mértékben, a legnagyobb energiafogyasztók számára megnyitja az árampiacot, a tervezetet be is nyújtotta a parlamentnek, de az új villamosenergia-törvény javaslatának megtárgyalására csak az őszi ciklusban kerülhet sor.

A piacnyitás elhalasztása, legalábbis az eredeti tervhez képest, tehát már bizonyos. Legkorábban a jövő év közepén kerülhet rá sor. De mennyire ésszerű és előnyös maga a közeli, ám korlátozott piacnyitás? – kérdeztük Katona Kálmánt, az MVM Rt. elnök-vezérigazgatóját, aki mint egykori hírközlési miniszter a hírközlési ágazatban a piaci liberalizáció és a tempós nyitás híveként volt ismert, az MVM Rt. elnökeként azonban – más érdekstruktúrában dolgozva – visszafogottabb, és a megfontoltabb döntés híve. A helyzet megítélését bizonyára árnyalja, hogy az eredeti időpont, a 2001. januári nyitás meghatározásakor még reálisnak látszott az ország 2002-es EU-tagsága. Akkor sürgető volt a piacnyitás előkészítése, hogy ne kelljen az országnak átmeneti mentességet kérnie az uniós szabályok alól. Ez a kényszer azonban oldódni látszik.

– Az árampiac teljes nyitásáig jó néhány év fog még eltelni – állítja Katona Kálmán. – A program szerint a jövő év második felében képzelhető el, mintegy próbaüzemként az a tízszázalékos piaci nyitás, amellyel a nagyfogyasztók élhetnek: a vállalatok maguk dönthetnék el, honnan vásárolják majd az áramot, s igényeik ötven százalékát importálhatnák is. Nekem, mint az MVM Rt. elnökének azonban az az álláspontom, hogy egy későbbi, de nagyobb léptékű, mondjuk két-három évi előkészítést követően a harminc százalék körüli piaci liberalizáció összességében előnyösebb lenne. Sőt 2003-ban akár az árampiac teljes megnyitása is megvalósíthatóvá válhatna.

– A folyamat már lelassult, ebben bizonyára közrejátszik az is, hogy a piacnyitás megannyi konfliktussal terhes.

– A nyitás nem odázható el, az európai energiaglobalizációs folyamatból nem szabad kimaradni. De olyan megoldást kell találni, amely egyrészt a legkevésbé sújtja a kisfogyasztókat, másrészt nem hozza hátrányos helyzetbe az MVM-et sem a leendő versenytársaival szemben. Én azt tekintem a feladatomnak, hogy felkészítsem a részvénytársaságot arra, hogy szolgáltatóként és kereskedőként egyaránt megfelelő erőnléttel bírjon... Kívánatos lenne például, ha az MVM mint szolgáltató áramtermelőként erőművet birtokolhatna, nem csak a paksit, s mint szállító és kereskedő terjeszkedhetne a határon túlra. Szeretném, ha a politika belátná, hogy ha nyitottá válik a piac, akkor az MVM számára is biztosítania a kell a versenyhez szükséges jogosítványokat.

– Mindeközben le kell mondania kizárólagos jogairól is...

– Az uniós csatlakozáskor ezek a jogok amúgy is megszűnnek, s én nem szeretnék, mert nincs értelme, addig várni. Ugyanakkor az is igaz, hogy többségük nemcsak előnyt, de terheket is ró a vállalatra, köztük is a legnagyobbat a hosszú távú szerződések... Hátrányos szerződések tömegét örököltem, és ha ezek a piacnyitáskor a nyakunkon maradnak, akkor az ebből fakadó kárt végül is az államnak kell viselnie. Ám ha kialakul a megfelelő szabályozói és árkörnyezet, valamint sikerül először jó megállapodást kötni a még meg nem kötött áramvásárlási szándékokról, majd később – ha megváltozik a szabályozói környezet – előnyösen újratárgyalni a korában megkötött hosszú távú szerződéseket, akkor egy nagyobb átfogó lépéssel lehetne kezdeni az árampiac szabaddá tételét. Ez a kisfogyasztók számára is kedvezőbb lenne. Késlekedő vagy hiányos helyzetben is hozzá lehet látni, de nagyobb terheket cipelve, mert a hátrányos szerződések következményein túl a kezdeti lassú, de szívós áremelkedéssel is számolni kell.

– Maga az átalakítási folyamat, technikájában, mennyire hasonlítható a távközlés piacnyitásban tapasztaltakhoz?

– Magam meghatározó szerepet játszottam a távközlési piac megnyitásában, de itt gyorsabb lesz az átalakulás, mert előnyösebb az alaphelyzet, és jobb a hálózat állapota is. Alapos és körültekintő előkészítés mellett két-három év elegendő lesz azon teendőkre, amelyekhez a telefóniában hét-nyolc év kellett. Most az a feladatom, hogy felkészítsem a vállalatot és a dolgozóit az igazi kereskedelemre. Döntésre kell vinni a villamos-teherelosztás kérdését is, nevezetesen azt, hogy az Elosztó kormány közeli kézbe kerül-e, vagy a független nagy áramszolgáltatók és a mi közös kezelésünkbe. Mi magunk az utóbbi megoldás pártján állunk. Ki kell dolgoznunk azt is, hogy miként s mennyiért juthatnak a piac résztvevői a hálózathoz, mert ez utóbbi természetesen nem kerülhet magánkézbe. A MVM távlati céljai között szerepel egy erőmű építése is. A Felső-Tisza vidékén létesítendő tározó és erőmű nemcsak az áramtermelést és árvízvédelmet szolgálná haszonnal, de a hajózást és az öntözést is. Csökkentené a felvidéki és kárpátaljai területek veszélyeztetettségét is.

– Elnök-vezérigazgató úr, az ön álláspontja és érvrendszere egyértelmű, a későbbi, de nagyobb léptékű vagy teljes piacnyitás híve. De mit tehet ennek érvényesüléséért?

– Mind a helyzetem, mind az eszköztáram korlátozott. Nem mondok s nem is mondhatok nemet a jövő évi tízszázalékos próbaüzem jellegű piacnyitásra, de azt vallom, hogy a kisfogyasztók és az állam számára egyaránt előnyösebb lenne a 2002-es harmincszázalékos vagy még ennél is nagyobb arányú nyitás. Én látok esélyt arra, hogy ez az álláspont megértésre találjon. Augusztus végére készülnek el azok a pontos számítások és az a körültekintő helyzetfelmérés, valamint hatástanulmány, amelynek birtokában világosabban megítélhető az ésszerű arány és kedvező időpont.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo