Hét év megfeszített munkájának köszönhetően és közel egymillió dollárnyi befektetés nyomán megvalósulni látszik az az álom, amelyet fiatal magyar feltaláló sorstársaihoz hasonlóan MS3 (Mester Sándor) is régóta dédelgetett: megosztani a világgal egy ötletet.
Gitár után billentyűzet
A sors fintora, hogy a klasszikus gitárművészként ismertté vált MS3 egy súlyos betegségnek köszönheti találmányát. MS3-at ugyanis egy sajnálatos zenész-betegség akaratlanul a digitális média világába sodorta a gitáros karrierről. Éveken át nyűtte immár a számítógép billentyűit, amíg meg nem elégelte, hogy a zenei szerkesztőprogramok "korlátoltsága" miatt a zenei felvételek során rögzített különböző variációk nagy részének nincs helye a végső változatban - az évek során több hónap munkáját kellett a szemétbe dobnia.
Egy ilyen "őskonzervatív" programmal végigharcolt éjszaka után jött az ötlet, amelyet ma Digitális Improvizációként (DI) ismerünk. A találmány végtelen számú variációt képes tárolni, így remix lehetőségeket, új zeneszerzési megoldásokat kínál a zenészeknek, s ami legalább ennyire fontos előnye a fejlesztésnek: korlátlan, interaktív és improvizatív zenei élményt nyújt a hallgatóknak. Egy szóval: DI-formátumban a számokat nem lehet megunni, mert mi magunk alakíthatjuk, akár egy Rubik kockát.
#page#
Lelkes magyar fecskék
Az ötlet - nyilván a kreatív és könnyű felhasználói lehetőségeinek köszönhetően - hamar elterjedt hazai zenészkörökben. MS3 az elsők között a Korai Öröm Sound & Vision c. lemezét remixelte DI formátumban ( Life isn't static, why should music be?, Digimpro 2002), majd hamarosan újabb lelkes alkotók, köztük az Emil.Rulez!, Ákos, Náksi vs. Brunner és a Ladánybene 27 jelentettek meg dalokat a Digitális Improvizáció technológiájával.
Két évvel ezelőtt a Digimpro a zene fővárosába, Londonba költözött, ahol a szoftvert átöltöztették, és a magyar tapasztalatok alapján továbbfejlesztették. Ma már amerikai, brit, dán, francia, svájci és svéd zenészek egész sora használja a világszabadalomként bejegyzett találmányt. Hogy csak egy pár nevet említsünk: idén januárban az Erasure, áprilisban Moby, júniusban pedig az idei Sziget Fesztivál egyik sztárja, Roots Manuva is megjelentette saját DI szerkesztésű dalát.
A Digimpro presztizsét 2005-ben már a nemzetközi szakma elismerései is visszaigazolták. A Moby-val közös munkájáért nemzetközi Sputnik-díjat nyert júniusban. Szeptemberben a Popkomm berlini szakmai fórumon az Innovation in Music and Entertainment Awards (IMEA) döntőseként végzett, a CON4 szakkiállítás innovációs díját pedig Kölnben vehette át éppen a napokban.
MS3 álma tehát megvalósulni látszik, legalábbis a Digitális Improvizáció elérkezett arra a szintre, ahol minden esélye megvan arra, hogy kitágítsa a zenerögzítés mai határait és egészen új zenei élményekkel ajándékozza meg a zeneélvezők generációit.