A tanácsadóknak szintén újdonság volt az adatszolgáltatás: egy lépéssel az ügyfelek előtt kellett járniuk, és olyan szolgáltatásokat kellett kifejleszteniük, amelyek valódi segítséget jelentenek az új környezetben. A Deloitte szakemberei például az adatszolgáltatási lapok kitöltésével felmerülő addicionális adminisztratív feladatok csökkentése és egyszerűsítése érdekében egy szoftveres megoldást dolgoztak ki. Ennek segítségével az adatok egy gombnyomással egy üres, vagy akár (az adatszolgáltatási lapok nélkül) kitöltött társasági adóbevallásba kerülnek át, nagymértékben segítve az átláthatóságot, csökkentve a hibázási lehetőséget és egyszerűsítve a beadás előtti módosításokat.
A közelmúlt további két jelentősebb jogszabályváltozása a transzferár-dokumentáció felépítését és az ahhoz kapcsolódó mulasztási bírságok mértékét, valamint – a 2023-ban indult adóévektől kezdődően – azok számítási módját is érintette. A fődokumentum és a helyi dokumentum ügyletenként (vagy összevont ügyletenként) külön nyilvántartásnak minősülnek. A hiányzó vagy hiányos nyilvántartások esetében kiszabható mulasztási bírság a korábbi maximális 2 millió forintról 5 millió forintra (ismételt jogsértés esetén ennek duplájára) nőtt, amely megsokszorozódhat az ügyletek számától függően.
„A bírságok terén emelte a tétet most a jogalkotó. A 2024-es nyári adócsomag részeként átmenetileg – a veszélyhelyzet ideje alatt – duplájára növekedett néhány bírságtétel a 2024. augusztus 1-jét követően esedékes kötelezettségek megszegése esetében” – említi Gémesi Péter.
Így, többek között, a társasági adóbevallás részeként benyújtandó transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása, vagy nem megfelelő teljesítése a korábbi 500 ezer forint helyett 1 millió forint mulasztási bírsággal sújtható.