Nem várt sokat a vizsgálatokkal az adóhivatal
A kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek nyilvántartására vonatkozó szabályok hozzávetőlegesen 15-20 ezer céget érintenek Magyarországon. Az adóhatóság a társasági adóbevallások benyújtása után, már nyár elején megkezdte az adatok feldolgozását, az első ellenőrzések pedig még szeptember előtt megkezdődtek az ország valamennyi vármegyei adóigazgatóságán.
Az adóellenőrök nem csak a transzferár dokumentációk meglétét, formai elemeit ellenőrizték, hanem tüzetesen átnézték azok tartalmát is, köztük például a módszerválasztást, az összehasonlító kutatásokat és az összehasonlítónak kiválasztott adatok körét is felülvizsgálták.
„A tapasztalataink azt mutatják, hogy az esetek többségében szankciók még nem kerültek kiszabásra az ellenőrzések során. Ezt a szándékot mutatja az is, hogy a legtöbb vizsgálatot adatgyűjtési céllal indították, jogkövetési vizsgálat keretében. Álláspontunk szerint ezek az ellenőrzések az idei év főpróbájának tekinthetőek” – mondta Kiss Tamás a SALDO Zrt. tanácsadó üzletágának vezetője.
2024-ben még több információ áll a NAV rendelkezésére
Már csak azért is érdemes résen lenni a transzferárazásban érintett vállalkozásoknak, mert az idei évben riportálandó kapcsolt tranzakciók adatai összevethetőek lesznek a tavalyi évi adatokkal – ez pedig lehetőséget teremt az eltérések vizsgálatára. Míg a korábbi években bevett gyakorlat volt, hogy a kapcsolt vállalkozások úgy választották meg a transzferár megállapítási módszerüket, hogy az alátámassza az adott évi jövedelmezőségüket, ezt az idei évtől már nem célszerű alkalmazni.