Likviditásmenedzselés állami segédlettel

Az idén egymilliárd forint kamattámogatást állított Lánchíd Faktoring Programja mögé az állam. A cégek likviditási problémáinak orvoslásához, forgóeszköz-finanszírozási lehetőségeik bővítéséhez alkalmazható módszer előmozdította a kisebb vállalkozások beszállítói pozícióinak javítását. A megint növekvő tendenciájú körbetartozás feszültségeit is tompíthatták azon cégek, amelyeknek a követeléseit, vagy azok egy részét ebben a konstrukcióban megelőlegezték.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rövid lejáratú likviditásmenedzselési módszer, amellyel élhetnek a hitelintézetek szemében fokozott kockázatot jelentő és ezért más módon külső forráshoz nehezen jutó a kisebb cégek is, a múlt év utolsó hónapjaitól vált ismertebb pénzügyi lehetőséggé Magyarországon. Az ugyan igaz, hogy korábban – már a ’90-es évek legeleje óta – nyújtottak ilyen szolgáltatást elsősorban banki hátterű vállalkozások, ám népszerűvé akkor vált a követelések megvásárlásának gyakorlata, amikor megjelent a vállalkozói piacon a Lánchíd Faktoring Program. A 2003 októberében meghirdetett kamattámogatással segített konstrukció tavalyi és idei eddigi mérlegét dr. Vadász Mártontól, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Kkv-Stratégiai és Támogatási Főosztálya főosztályvezető-helyettesétől kaphattuk meg.

A múlt esztendő utolsó három hónapjában 141 szerződés született kamattámogatási kötelezettségvállalásra 200 millió forint összegben, amely mögött a faktorálási limitek összesített nagysága elérte a 6,2 milliárd forintot. Az idén március közepéig 47 szerződés született, 59 milliós kamattámogatást tartalmazva, s 1,12 milliárdos faktorlimittel a háttérben. A szabályok azt mondják ki, hogy a mikro és kisvállalkozások évi 5 százalékpont mértékű, egy év alatt legfeljebb 3 millió forint összegű kamattámogatást kaphatnak a maximum 90 nap lejáratú számlák faktorálásához, illetve legfeljebb az előleg átutalásától számított 90 napig lehet igénybe venni ezt a lehetőséget. A gazdasági kormányzat a múlt évben 700 millió forinttal indította el a Lánchíd nevű programot, ebben az évben egymilliárd forint a kamattámogatásra rendelkezésre álló keret. A múlt év októbere óta húsz pénzügyi szolgáltató kapcsolódott be a vállalkozások kiszolgálásába. A minisztérium a közeljövőben új pályázati felhívást tesz közzé, hogy bővülhessen ez a kör. A faktorcégek az ügyfeleket három kategóriába sorolják. A legjobb minősítésű adósokkal szembeni követelések esetén a pénz ára maximum 3 havi Bubor+4 százalék lehet, a vállalkozásnak tehát Bubor-1 százalék mértékű kamatot kell fizetnie. Az alacsonyabb kategória esetén a kamat maximum Bubor+5 százalék, tehát az ügyfél a Buborral egyező mértékű kamatot kell lerónia. A harmadik kategóriájú adósokkal szembeni követelések esetén a minisztérium nem szabott meg felső határt, de az állami támogatás itt is 5 százalék. Az ügyfél mindaddig nettó – tehát az állami támogatással csökkentett – kamatot fizeti a faktorcégnek, amíg nincs köztartozása: a GKM a kamattámogatást a faktorcégnek folyósítja.

Már a múlt évben több szerveződés épített ki „hidat” a kisvállalkozások és a velük kapcsolatban lévő valós és potenciális vásárlók között a kamattámogatással működő rövid lejáratú likviditásmenedzselésre alapozva. A Budapesti Vállalkozás-fejlesztési Közalapítvány és az Akkord Rt. vállalkozott először arra, hogy „közvetíti” a feleket egymásnak, majd elindult a magyarországi beszállítói és kereskedelemfejlesztési program is, amelynek a kormányzat mellett a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége, vagy éppen az Auchan Magyarország Kft. lett a támogatója. Ez utóbbi a nagy áruházi láncoknak, illetve a kis és középvállalkozásoknak a piaci kapcsolatát szervezni, bekapcsolva az ügyletekbe a faktoring konstrukciót is.

A közelmúltban jelezte a PricewoterhouseCoopers, hogy veszélyes helyzetet teremthetnek a növekvő mértéket öltő körbetartozások, mivel a kisebb cégeknek, ha nem kapják meg a szerződésben vállalt időre termékeik ellenértékét partnereiktől, nem marad annyi tartalékuk, hogy fizessenek a nekik szállítóknak, vagy éppen adót az államnak. Erre a helyzetre is megoldás a követelések eladása. Az persze igaz, jelezte a GKM főosztályvezető-helyettese, hogy a pénzügyi szolgáltató megelőlegezi szerződő partnerének a befolyó összeg nagy részét, de a faktoring általában visszkeresetes ügylet, s alkalmasint a kisvállalkozás fizeti vissza a pénzt. Előfordulhat, hogy a jó nevű vevő cég valamilyen okból nem fogadja el az árut, ekkor ez a helyzet állhat elő. De ezzel együtt is a beszállítóvá válás biztos eszköze a gyártó, illetve szállító és a vevő közé „ékelt” likviditásmenedzselő szolgáltatás.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo