A ’90-es évek közepén Európa sikertörténetének is kikiáltva avatták fel Németország északi csücskében azt a fogadóállomást, ahová átvezették a norvég partoktól indított gázszállító csövet. A Ruhrgas nevű óriáscég pedig már tervezett: szándéka szerint célszerű minden olyan szigorító szabványt általánosítani az Európai Unióban, amilyet – immáron az északi tengeri energiahordozó birtokában – a kontinens országai a biztonságos beszerzésre alapozva bátran megtehetnek. Az akkori térképeken jól lehetett látni a két nagy elkészült, illetve épülő hálózat nyomvonalát: az orosz, illetve a norvég csőrendszer „közeledését”. Azóta sok év telt el, barátságosabb és üzletszerűbb viszonyba keveredett egymással Nyugat-Európa, illetve Oroszország, a Gazprom és társai stabilabb, egyben erősebb cégekként mutatják Moszkva szebbik arcát, s már az Egyesült Államok is kész tartós, a közel-keletivel vetekedni kész olajüzleteket kötni Szibéria uraival. Itt tart a világ, az energiahordozók óriásországának polgárjogot adott, s már-már teljesen kivonult az ideológia a gazdasági kapcsolatokból. Mondhatjuk hát, jókor érkeztünk a 2003. januártól hatályos villamos energia-, illetve a most parlamenti igennel ellátott, jövő évtől érvényes, földgázra vonatkozó piacnyitási törvényekkel.
A liberalizálódás folyamatának első két hónapja – a villamos áram szektorban – jelentős arányú importnövekménnyel „mutatkozott be”, s akkor még sehol sem volt a paksi gikszer, mely eleve a külpiaci – amúgy olcsóbb – vásárlás lehetőségének felértékelődését vetíti előre. Az elmúlt hónapokban ugyan már nem volt retorikai tétel a hazai, előnyösebb költségű földgáztermelés, kontra import gáz, a lényeg itt mégis az, hogy ezzel az energiahordozóval az orosz piac lát el bennünket most, amikor a liberalizálásra ráüti a pecsétet a Ház, s jövőre, amikor hatályossá is válik a törvény.
A piacnyitás – immáron részlegességében is teljes – nem elvi okokból okozott és okoz sokaknak fejtörést. Hanem amiatt, hogy – elsődlegesen a földgáz okán – a világpiaci árak közvetlenül érintik majd a lakosságot, s ez, vélik, jelentős rétegeknek elviselhetetlen drágulást jelent. A másik vitatéma pedig a kiszolgáltatottság, hiszen a meghatározó mennyiséget az Oroszországból induló csöveken hozza be az importőr. Noha a gáztörvény vadonat új, az elveket már hosszabb ideje ismerjük, mi több, az árakhoz is hozzányúlt a kormányzat. Jó ideje megfogalmazódott, hogy a két meghatározó energiahordozó szabályozása egyneművé, egységessé váljon, s például fokról-fokra szabadabb legyen mind a villamos áramnak, mind a földgáznak az importja. Az utóbbi esetében is kapjon zöld utat a behozott többlet aukciós értékesítése. Még embrionális állapotban volt a törvénytervezet, de már hosszas szakmai vitáknak volt a témája, hogyan alakuljon a belföldi, illetve a behozott földgáz ára. Azt az indítványt pártfogolták, hogy a magyarországi gázkitermelés költségét az importhoz igazítva határozza meg az illetékes hatóság, illetve a tényleges kitermelési költség és az importár különbségét bányajáradék formájában vonják el. Ezt a pénzt „be lehet csatornázni” a szociális ellátásba. A kormányzat azonban már májusban döntött az árak emeléséről, illetve arról, hogy a fűtési szezon kezdetén jelentős mértékű kompenzációval segíti a lakosságot. De a törvény, a piaci nyitás csak ezt követően, januárban lesz hatályos.
A liberalizálásra igent mondó Parlament egy dolgon nem tudott változtatni. Azon, hogy a földgáz máshonnan érkezzen az országba. A piacnyitással ugyanis nem fektetett le új csöveket, de ha északról, nyugatról szeretnénk szert tenni erre az energiahordozóra, akkor is az Ural vidékén bányászott gáz érkezne a háztartásokba, a villamos energiát gyártó erőművekbe. A ’90-es évek közepe óta Norvégiából közvetlenül is érkező földgáz ugyanis „csak” kiegészíti, de nem helyettesíti a keleti lelőhelyek produktumát. A piacnyitás törvénye ebből a szempontból sok változást nem hoz tehát. S egy csapásra azt sem oldja meg, hogy a hazai ellátás biztonságosabb legyen. A földgáz tárolásának feltételei nem elégségesek ugyanis. A múlt évben 13 milliárd köbméter földgázra volt szüksége az országnak, de – szakmai számítások szerint – öt éven belül 2 milliárddal többre tartanak majd igényt a fogyasztók. A tároló kapacitások bővítésére, a gázhálózat fejlesztésére az évtized végéig legkevesebb 500 milliárd forintot kell költeni. Erről pedig a törvény nem intézkedik, nem intézkedhet. És az is kérdés, hogy a meglévő technikai feltételek akár már az új jogszabály hatályba lépésének óráiban hogyan vizsgáznak? Elegendő a mögöttünk hagyott télre, a hosszú hidegre gondolni, s arra, hogy nem volt zökkenőmentes az energiaellátás.
A jövő esztendő januárjától – és most ez a lényeg – a magyar villamos áram- és a földgáz piac európai uniós lesz, nyitott, s alkalmas arra, hogy komolyabb verseny alakuljon ki, a vevő szabadabban dönthet, az eladó pedig - keresve az üzleti lehetőségeket -, árkedvezményekkel élhet. A két lépcsőben megalkotott törvények döntően erről szólnak - a visszaigazolás pedig a piac dolga.
Liberalizált az áramé után a gázpiac is
A villamos áram piacnyitását januártól a földgázpiac liberalizációja követi. A parlamenti döntés azonban nem oldja meg a tárolókapacitás bővítését, a hálózat korszerűsítését. Abba azonban könnyen beletörődhetünk, hogy akár Oroszországtól, akár Nyugat-Európától importálunk, ugyanazt a szibériai gázt kapjuk.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.