Látszik-e a fény a pince mélyén?

A magyar borászat uniós piaci viszonyait a csatlakozás alapvetően nem borította fel, ám a jövedéki adó és az áfa magasabb mértéke vagy a speciálisan magyar iparűzési adó méltánytalanul hátrányos helyzetbe hozza az ágazatot - állítja Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkár-helyettese.

Miközben a hazai borászat dinamikus fejlesztésen és fejlődésen ment keresztül az elmúlt másfél évtizedben, jelentős nemzetközi sikereket is aratva, valódi versenyképességének megteremtését, a magyar bor forgalmazását a hazai és külföldi piacokon számos külső és belső tényező gátolja, anomáliák kísérik. Nemrégiben egy, a 2005-ös évjáratot értékelő konferencián összefoglaló áttekintést kaphattak a résztvevők a hazai borászat azt megelőző két évének legfontosabb eseményeiről, a 2005. évi változásokról s a jövőbeli legfontosabb tennivalókról, amelyek nem csupán a borászatokat érintik, hanem - közvetve vagy közvetlenül - a fogyasztókat, illetve az ágazatba befektetni szándékozókat is. Mindezekről Horváth Csabát - a konferencia e témájának előadóját -, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkár-helyettesét kérdeztük.

- Beigazolódtak-e az Európai Unióba való belépésünket kísérő félelmek, aggodalmak, illetve, több mint egy évvel a csatlakozás után milyen valós hatások érzékelhetők a piacon?

-A csatlakozási felkészüléssel valóban voltak gondok, hiszen azok a jogszabályok, amelyek az ágazat jogharmonizációjához kellettek, későn születtek meg, ezért néhánynak a végrehajtása megvalósíthatatlanná vált, így mindjárt az első évben felmentést kellett kérni például a melléktermékek kötelező lepárlása alól. Az ágazat uniós piaci viszonyait viszont a csatlakozás alapvetően nem borította fel, a magyar borászat évek óta kialakult értékesítési kapcsolatokkal rendelkezik. A borra vonatkozó gazdasági szabályzók - elsősorban a jövedéki adó és az áfa magasabb mértéke -, valamint a specifikusan magyar adófajták - mint például az iparűzési adó - azonban méltánytalanul hátrányos helyzetbe hozzák a hazai borászatot az unió piacán. Ezért egyre erőteljesebben szorgalmazzuk - és ezt jelezzük a törvényalkotóknak és a kormánynak -, hogy racionalizálják a borágazatot érintő szabályzókat.

-2005 második felében több döntés is született. Milyen hatásuk lesz ezeknek az ágazatra?

-Az egyik legfontosabb, hogy 2006. január 1-jétől nullakulcsos a bor jövedéki adója. Igaz, ez a döntés kompromisszum árán született. Hiszen a jövedéki adó eddigi mértékének megfelelő összeget továbbra is be kell fizetniük majd a borágazatban működő vállalkozásoknak. A parlament 2005 decemberében elfogadta az egyes agrárágazati törvények módosításáról szóló CLVII/2005. (12. 19.) számú törvényt, amelynek 4. fejezete a szőlőtermesztésről és borgazdálkodásról szóló 2004. évi XVIII. törvényt érinti. Ez a bor belföldi forgalomba hozatali engedélyének a kiadásához az FVM részére literenként nyolc forint forgalomba hozatali járulék befizetését szabja feltételül.

Az FVM a befizetett összeg negyven százalékát az Országos Borminősítő Intézetnek utalja át egyes ellenőrzési feladatok ellátására, míg hatvan százalékát a közösségi bormarketingprogramok finanszírozására köteles fordítani. Ebbe beletartozik az unió által meghirdetett borreklám- és -marketingfeladatok társfinanszírozása, valamint a Magyar Bor Marketing Kht. tevékenységének finanszírozása. A Magyar Bor Marketing Kht.-t - amelynek cégbejegyzése már meg is történt - a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége, a Magyar Bor Akadémia, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Pannon Bormíves Céh alapította. Ezzel, úgy gondoljuk, hatékonyabb kül- és belpiaci fellépést lehet megvalósítani, mint korábban az Agrár Marketing Centrum keretein belül.

Teljes cikk a Piac és Profit januári számában.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo