Kutatni muszáj!

Az innováció az Európai Unióban a portugál elnökség 2000. márciusi kezdeményezése óta állandó beszédtéma. A lisszaboni csúcs kijelölte és számszerűsítette azokat a stratégiai célokat, amelyekkel középtávon olyan dinamikus és fenntartható gazdasági növekedés érhető el, amely a foglalkoztatás bővülésével és a szociális kohézió erősödésével jár együtt. Igaz, a lisszaboni stratégia elképzelt konkrétumai azóta megkoptak, az innováció fontossága nem. S ezt lassan itthon is felismerik.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Lisszabonban 2000 márciusában részletesen megfogalmazott közösségi szándékok értelmében az Európai Uniónak többek közt növelnie kell az oktatásra-képzésre, a kutatásokra, a tudományra fordított befektetéseit. Ezt a gondolatot Magyarországon, még a csatlakozás előtt, a 2003. évi XC. törvény által bevezetett innovációs járulék volt hivatva támogatni.

Kicsiknek nem kell fizetni

Az eredetileg elfogadott jogszabály szerint a legkisebbek kivételével minden gazdasági társaság fizette a járulékot, mostanra azonban a kisvállalkozások köre kikerült a járulékfizetés terhe alól. A kivetett adó mértéke a 2004. évi bevezetés óta az iparűzési adóalap 0,2 százalékáról 0,3 százalékára nőtt. Az adónem egyébként szakértők szerint az iparűzési adóhoz hasonlóan még kiválthatja a brüsszeli megfigyelők nemtetszését.

Az innovációs járulékot a cégek egy része adó formájában fizeti be az államnak. Ez az összeg a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapba kerül, amelyet maga az állam is támogat saját forrásaiból: az így felhalmozódott keret terhére elsősorban innovációs pályázatokat írnak ki. Más társaságok saját berkeiken belül költik el a kötelezően felhasználandó pénzt, míg a fennmaradó vállalatok innovációs "adójukat" egyetemi kutatóintézeteknek, speciális felhatalmazásokkal rendelkező nonprofit cégeknek utalják át, némi kutatás-fejlesztési tevékenységért cserébe. Ebben az esetben maga a kutatási anyag válik az innovációs járulék ellenszolgáltatásává.

Növekvő vállalati részesedés

Az állam által létrehozott és a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal által működtetett Kutatási és Technológiai Innovációs Alap 2005. évi forrásai összesen 33,9 milliárd forintot tettek ki. Ebből a költségvetés hozzájárulása 12,2 milliárd, a vállalati befizetések nagysága 20,5 milliárd forint volt. A fennmaradó összeg egyéb bevételekből származott: átvett pénzeszközök, visszterhes támogatások törlesztései és egyebek. Az alap forrásainak terhére tavaly 27,8 milliárd forintot fizettek ki.

Az alap 2006. évi bevételi előirányzata közel 8 százalékkal nagyobb, mint a 2005-ben rendelkezésre álló összeg: 36,6 milliárd forint. Ennek forrása a gazdasági társaságok innovációsjárulék-befizetése, amelynek becsült összege 23, 4 milliárd forint, a központi költségvetésből nyújtott támogatás, amelynek mértéke alig változott: 12,3 milliárd forint, valamint az egyéb bevételek. A kiadási előirányzat megegyezik a bevételi előirányzattal.

Az alap munkatársai új pályázati struktúrát alakítottak ki, amely az innovációs folyamat egészét, illetve az innováció támogatásának mind teljesebb eszköztárát fedi le.

#page#

Növekedett a vállalkozások és a közfinanszírozású kutatóhelyek egymásra utaltsága a K+F-eredmények kölcsönösen előnyös hasznosításában, elsőbbséget kapott a hasznosításorientált K+F, erősödött a tudás- és technológiatranszfer stratégiai célú integrációja. A továbbfejlesztett programok révén növekedett a vállalkozások részesedése a támogatásokból, és 2005-ben, szemben az előző évi 20 százalékkal, elérte a kifizetések 26,7 százalékát. Az alap célja, hogy ezt a trendet folytatva a vállalatok közvetlen részesedése idén legalább 45 százalékra növekedjék.

Harmadik típusú megoldások

Az innovációs járulék házon belüli felhasználása csak a legnagyobb cégekre, valamint azokra volt jellemző, amelyek rendelkeznek kutatórészleggel. A vállalatok többségének egyszerűbb azt adóban befizetni vagy "outsource-olni", kihelyezni a kutatóintézetekhez.

A járulék kiforgatása fogadó felekhez, kutatóközpontokhoz is csak a nagyobbakra jellemző, ahol egy-egy információs anyag, illetve annak felhasználása tényleges beruházást és a hosszú távú fejlesztésekhez nélkülözhetetlen segédletet jelent - magyarázta el Nagy Ádám, az Információs Társadalom és Trendkutató Központ ügyvezető igazgatója.

A kisebb cégek csak lassan ébrednek rá az innovációs járulékban rejlő lehetőségekre. Pedig egy félmilliárd forint forgalmú társaság mintegy 750 ezer forintot kénytelen ilyen címen elkölteni, amiből már kisebb felméréseket, kutatásokat lehet támogatni. Ráadásul a kihelyezés és a kutatási eredmények nemcsak a megbízónak hozhatnak direkt módon hasznot, hosszú távon a kutatói piac is fejlődhet, hisz a több megbízó versenyhelyzetet teremthet a fogadó felek közt.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin februári számában...

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo