Ma a kozmetikai és háztartás-vegyipari piacot a jelentős mértékű import, a multinacionális cégek vezető pozíciója jellemzi. Az ágazat egészét tekintve a jegyzett tőkén belül a külföldi tőke részaránya meghaladja az 50%-ot. A piac egészén belül az egyes termékcsoportokat tekintve, szembetűnően nagy, 75% feletti, a külföldi tőke részaránya a mosó- és tisztítószergyártásban. Közel hasonló nagyságú (72%) a külföldi tőke részaránya a 2442-es (gyógyszergyártás) csoportban. Ha a jegyzett tőke értékének nagyságát is figyelembe vesszük, ez 13-szorosa a tisztítószerénél. Így a külföldi tőke értékét is figyelembe véve, elsősorban ebben az ágazatban van jelen.
A kozmetikai és háztartás-vegyipari cikkek termelési értéke 1998-ben 30,7 Mrd forintot tett ki, ami 46,8%-kal nagyobb az 1995-ben elért eredménynél.
Az értékesítés nagysága 1995-1998 között közel 50%-kal emelkedett: az 1995. évi 20,6 Mrd forintról 30,8 Mrd forintra. Az értékesítésen belül a belföldi piaci értékesítés növekedése 30,6%-os volt, az export a háromszorosára nőtt.
Az 1996-1998 közötti években mind a háztartás-vegyipari cikkek, mind a kozmetikai cikkek termelési volumene több, mint 20%-kal visszaesett.
Az 1996-ban még 350,7 ezer tonna háztartás-vegyipari cikk termelés 1998-ra 24,1%-kal 266,3 ezer tonnára csökkent. A háztartás-vegyipari termék körben a szappan és szappanként használt szerves felületaktív termékek, és a mosó- és mosogatószerek gyártása csökkent 1996-1998 között, átlagosan 25%-kal. Bár mennyiségükben jóval kisebb tételt jelentenek, a felületaktív szerek gyártása 143,6%-kal nőtt.
A kozmetikai cikkek 1996. évi 34 ezer tonnás termelése 1998-ra 21%-kal 27 ezer tonnára csökkent. A kozmetikai cikkeken belül csupán egy termékcsoport termelése nőtt jelentősebben, a manikűr és pedikűr készítményeké, amelyek gyártása a vizsgált három évben 23,3%-kal nőtt. Az arcvizek, dezodorok és fürdősók csoport termelési szintje nagyjából azonos szinten mozgott. A többi termékcsoport visszaesése 20% fölötti, ez alól a samponok, hajlakkok kivételt jelentenek, amelyek gyártása mindössze 2,2%-kal csökkent. Ezzel szemben igen nagy mértékben, 44%-kal, csökkent a szépség- és bőrápoló készítmények, valamint a hajápoláshoz szükséges termékek gyártása.
Kozmetikai és háztartás-vegyipari piac
A kozmetikai és háztartás-vegyipart is felölelő vegyipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata, az iparág termelési értéke az 1996. évi 822 752 millió forintról 1998-ra 1 147 458 millió forintra nőtt.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből
Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.