Kozmetikai és háztartás-vegyipari piac

A kozmetikai és háztartás-vegyipart is felölelő vegyipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata, az iparág termelési értéke az 1996. évi 822 752 millió forintról 1998-ra 1 147 458 millió forintra nőtt.

Ma a kozmetikai és háztartás-vegyipari piacot a jelentős mértékű import, a multinacionális cégek vezető pozíciója jellemzi. Az ágazat egészét tekintve a jegyzett tőkén belül a külföldi tőke részaránya meghaladja az 50%-ot. A piac egészén belül az egyes termékcsoportokat tekintve, szembetűnően nagy, 75% feletti, a külföldi tőke részaránya a mosó- és tisztítószergyártásban. Közel hasonló nagyságú (72%) a külföldi tőke részaránya a 2442-es (gyógyszergyártás) csoportban. Ha a jegyzett tőke értékének nagyságát is figyelembe vesszük, ez 13-szorosa a tisztítószerénél. Így a külföldi tőke értékét is figyelembe véve, elsősorban ebben az ágazatban van jelen.

A kozmetikai és háztartás-vegyipari cikkek termelési értéke 1998-ben 30,7 Mrd forintot tett ki, ami 46,8%-kal nagyobb az 1995-ben elért eredménynél.
Az értékesítés nagysága 1995-1998 között közel 50%-kal emelkedett: az 1995. évi 20,6 Mrd forintról 30,8 Mrd forintra. Az értékesítésen belül a belföldi piaci értékesítés növekedése 30,6%-os volt, az export a háromszorosára nőtt.

Az 1996-1998 közötti években mind a háztartás-vegyipari cikkek, mind a kozmetikai cikkek termelési volumene több, mint 20%-kal visszaesett.

Az 1996-ban még 350,7 ezer tonna háztartás-vegyipari cikk termelés 1998-ra 24,1%-kal 266,3 ezer tonnára csökkent. A háztartás-vegyipari termék körben a szappan és szappanként használt szerves felületaktív termékek, és a mosó- és mosogatószerek gyártása csökkent 1996-1998 között, átlagosan 25%-kal. Bár mennyiségükben jóval kisebb tételt jelentenek, a felületaktív szerek gyártása 143,6%-kal nőtt.

A kozmetikai cikkek 1996. évi 34 ezer tonnás termelése 1998-ra 21%-kal 27 ezer tonnára csökkent. A kozmetikai cikkeken belül csupán egy termékcsoport termelése nőtt jelentősebben, a manikűr és pedikűr készítményeké, amelyek gyártása a vizsgált három évben 23,3%-kal nőtt. Az arcvizek, dezodorok és fürdősók csoport termelési szintje nagyjából azonos szinten mozgott. A többi termékcsoport visszaesése 20% fölötti, ez alól a samponok, hajlakkok kivételt jelentenek, amelyek gyártása mindössze 2,2%-kal csökkent. Ezzel szemben igen nagy mértékben, 44%-kal, csökkent a szépség- és bőrápoló készítmények, valamint a hajápoláshoz szükséges termékek gyártása.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo