Közép- és Kelet-Európa feljövőben

A GfK átfogó elemzést készített 32 európai ország kiskereskedelméről, amely elemzésben értékeli a vásárlóerőt, a kiskereskedelem részesedését a háztartások privát fogyasztásából, az inflációt, az értékesítési terület termelékenységét és előrejelzést ad a 2017. év forgalmára vonatkozóan.

Vásárlóerő 2016-ban: Kiemelkedő növekedés Közép- és Kelet-Európában

A csökkenő munkanélküliség és a jövedelmi szint enyhe növekedése pozitív hatással van számos területre. A 28 országot magába foglaló Európai Unióban (EU-28) 2016-ban az egy főre jutó elméletileg elkölthető jövedelem átlagosan 16.153 euró volt, ami 0,7 százalékos (nominális) növekedést jelez a megelőző évhez képest. A legnagyobb növekedési rátával Közép- és Kelet-Európa országai büszkélkedhetnek. A hazai trendeket figyelembe véve elmondható, hogy Magyarországon az egy főre jutó nemzeti vásárlóerő a tavalyelőtti 5.239 eurót meghaladva 2016-ban 5.549 euró volt.

Kép:EU

Forgalmi előrejelzés 2017-re: Erőteljes növekedés az EU-28-ban

A GfK stabil 1,4 százalékos forgalmi növekedést prognosztizál az EU 28 országában 2017-re vonatkozóan. Nagy-Britannia kilépésével a kiskereskedelmi forgalom 2,2 százalékkal nő. A növekedéssel érintett régiók körében nem történik változás 2017-ben az egy évvel korábbi állapothoz képest: továbbra is Romániában (+8,9 százalék) és Magyarországon (+5,7 százalék) a legdinamikusabb fejlődés üteme. A GfK Horvátországban, Bulgáriában és a Balti Államokban 4-5,5 százalékos növekedést valószínűsít. A forgalom növekedése Lengyelországban várhatóan 5,3 százalékot ér majd el a lengyel zloty felértékelődése, a jövedelmek és az árak emelkedése nyomán. A csökkenő forgalom jegyében eltelt két év után a Görögországban működő bolti kiskereskedelem is fellélegezhet, köszönhetően a 2017-re prognosztizált mérsékelt - 1 százaléknyi - növekedésnek.

A kiskereskedelem részesedése a háztartások fogyasztásából: a vásárlóerő növekedése csak részben támogatja a kiskereskedelmet

A bolti kiskereskedelem fogyasztási célú költésekből való részesedésének hosszú távon csökkenő trendje 2016-ban folytatódott. A korrigált adatok szerint ez a részesedés az EU-28-ban 31,3 százalék volt 2016-ban, ami gyakorlatilag megegyezik az azt megelőző évben mért 31,4 százalékkal. Az európai lakosság rendelkezésére álló jövedelmek fokozottan áramlanak az egészségügyi, valamint a gasztronómiai szektorba, és egyre nagyobb arányban online vásárlásokat, valamint lakhatási költségeket fedeznek.

A csökkenő munkanélküliség és a jövedelmi szint enyhe növekedése pozitív hatással van számos területre.
Infláció: Az árak Európa-szerte egyre emelkednek

Az EU 28 országában 0,3 százalékkal emelkedtek az árak 2016-ban, ami éppen, hogy csak elemelkedett a 2015-ben látott zéró-inflációs szintről. Tavaly 11 európai országban jelent meg a defláció, különösen a kelet- és délkelet-európai régióban. Az Európai Bizottság 2017-re az EU-28-ban 1,8 százalékos inflációval számol. Pénzük értékének csökkenésével az észt és különösen a brit fogyasztóknak kell számolniuk 2017-ben.

Eladótér: egyenetlen a fejlődés Európában

Az eladótér összességében 0,7 százalékkal nőtt 2016-ban az Unió 28 országában. Tekintve, hogy a népességszám ebben az időszakban ugyanekkora mértékben növekedett, az egy főre jutó eladótér 0,4 százalékos bővülést követően 1,17 négyzetméter volt. Ez az érték azonban Európa-szerte igencsak változó. Ausztriában és Hollandiában az eladótér 2016-ban abszolút és egységnyi értelemben egyaránt elmaradt a megelőző évi szinttől. Ennek ellenére a két ország – Belgiummal együtt – továbbra is a legnagyobb egy főre jutó eladótér-értékeket mondhatja magáénak a tanulmányban vizsgált országok közül. Kelet- és Közép-Európában az eladótér mérete a kedvező fogyasztói hangulat és a kiskereskedelem többnyire átlagon felüli bővülése mellett nőtt. Az expanzió és az üzletnyitások Spanyolországban és Olaszországban egyaránt hozzájárultak az eladótér növekedéséhez.

Eladótér termelékenysége: a növekvő trend folytatódik

A bolthálózatok konszolidációja és a telített nyugat-európai piacokon az egyes termékcsoportok növekedése tekintetében lassulást mutató online kereskedelem egyaránt pozitív hatást gyakoroltak az egységnyi eladótér termelékenységére a bolti kiskereskedelem egészét tekintve. Számos esetben – és különösen az élelmiszerkereskedelemben – ez a növekedés összefügg a fogyasztók egyre jobb kínálattal történő bevonzására tett a proaktív és igen ambiciózus kísérletekkel. Ahogy a korábbi években is, az egységnyi eladótér Luxemburgban, Svájcban, Norvégiában és Svédországban bizonyult a legtermelékenyebbnek. Összehasonlításképpen a rangsor végén helyet foglaló Ukrajnában az egységnyi eladótér termelékenysége csupán mindegy 27 százaléka a Luxemburgban mért értéknek.

“Európa jelenleg nyugtalan vizeken evez” – mondta el a kutatás vezetője és a GfK kiskereskedelmi szakértője, Antje Hille. “Az európai összetartás 2016-ban több alkalommal is megmérettetett. A menekültkérdéssel és terrorizmus állandó témája mellett a Brexit-szavazás, a tagállamokban felerősödő nacionalista hangok és a Törökországban növekvő politikai feszültség mind-mind újabb kihívások elé állították az Uniót. E fejlemények ellenére az európai gazdaság szilárdnak bizonyult és megfelelően teljesített. A privát fogyasztás Európa-szerte a gazdasági fejlődésnek újra fontos ösztönzőjévé vált. A kiskereskedelem ebből profitált, még akkor is, ha a vizsgált országokban látott növekedési ráták igen változatos képet mutatnak.”

Kína lassabb ütemű, de fenntarthatóbb növekedési pályára állhat
Politikai szempontból igen fontos év Kínában az idei. Júliusban csúcsosodott ki azoknak a hosszú folyamatoknak az eredménye, amelyek biztosíthatják, hogy Hszi Csin-ping elnök nemcsak az elkövetkező öt évben maradhat vezető, de talán jóval hosszabb időn keresztül is.

Véleményvezér

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok 

Vannak még gondok a gyermekvédelem területén.
Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa

Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa 

Egy álom lett kézzelfogható igazság.
Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek

Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek 

Nem bízunk a pozitív pénzügyi jövőnkben.
Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo