Kóka román tervei

A kis- és középvállalkozások támogatására román-magyar tőkealap létrehozását javasolta csütörtökön Kóka János magyar gazdasági és közlekedési miniszter Bukarestben, ahol román kollégájával együtt ünnepélyes keretek között írta alá a két ország gazdasági vegyes bizottságának jegyzőkönyvét.

A magyar tárcavezető részt vett a román-magyar gazdasági vegyes bizottság ülésén, amelynek legfontosabb feladata a november 16-i együttes kormányülés előkészítése volt. A jegyzőkönyv aláírását követően a magyar politikus Codrut Seres román gazdasági és kereskedelmi miniszterrel együtt tartott sajtótájékoztatót. Kóka elmondta: Magyarország kész akár egymilliárd forinttal is hozzájárulni ehhez az alaphoz, amelyből tőkejuttatásként részesülnének román, illetve magyar kis- és középvállalkozások.  

A román miniszter elmondta: a feleknek a közös kormányülésig tisztázniuk kell, hogy hogyan és mennyi pénzből jöjjön létre ez az alap. Becslése szerint ideális lenne, ha legtöbb 100 millió eurót sikerülne összegyűjteni román és magyar cégek támogatására. A Budapesten sorra kerülő közös kormányülés kapcsán Kóka kijelentette, hogy Magyarország nem csak szimbolikus, de tartalmi jelentőséget is szán ennek az eseménynek.

Magyarország számára Románia az egyik legfontosabb kereskedelmi partner, hiszen az unión kívül a szomszédos országba exportál a legtöbbet, és közel félmilliárd eurónyi tőkebefektetést eszközöltek magyar cégek Romániában. Kóka szerint utóbbi beruházások értéke két év alatt várhatóan megduplázódik. A vegyes bizottság ülésén számba vették a közös terveket. Ezek között szerepel a román és a magyar földgáz-, illetve villamoshálózat összekötése. Két ilyen projekt is folyamatban van. Az Arad-Szeged földgázvezeték kapcsán a felek megegyeztek, hogy államközi megállapodásban rögzítik szándékukat, a Nagyvárad-Békéscsaba magas feszültségű villamosvezeték megépítése pedig - a román miniszter szerint - várhatóan 2008-ban fejeződik be.

Emellett Kóka szorgalmazta azoknak az autópályáknak a kiépítését is, amelyek nemzetközi logisztikai kapcsolatot teremthetnek Nyugat és Kelet között. A román sajtó kérdésére válaszolva Kóka a Kék Áramlat nevű gázvezeték kapcsán kifejtette: Magyarország nem engedheti meg magának, hogy ne tartson nyitva minden lehetséges alternatívát, vagyis hogy ne támogassa a Nabucco-vezetéket, a Kék Áramlatot és folyékonygáz-terminálok építését egyaránt.

Arra a kérdésre, hogy Magyarország a Kék Áramlat és a Nabucco közül melyiket választja, elmondta: mivel legalább öt évnek kell eltelnie amíg valamelyik vezeték megépülhet, Magyarország még csak vizsgálja ezt a két lehetőséget. Kóka nem lát olyan szakembert, aki előre látna Oroszország, Európa és Közép-Ázsia gázkereskedelmi együttműködése tekintetében, és már most egyértelmű, megnyugtató választ tudna adni arra a kérdésre, hogy melyiket érdemes támogatni.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo