Kizöldült az autóipar

A klímaváltozás felgyorsulásával világszerte megszaporodtak a környezet védelmét szolgáló állami intézkedéscsomagok. Az autóiparban is, mint a leginkább érintett szegmensben, egymás után jelennek meg az üvegházhatásért felelős gázok kibocsátását mérséklő vagy teljesen megszüntető megoldások. Az autógyártók különböző alternatív hajtásmódozatok mellett tették le voksukat, de felelősségük tudatában nemritkán erejüket egyesítve fejlesztenek ki új megoldásokat.

Hogy az autóiparban mi legyen a jövő útja, arról megoszlanak a vélemények. Egyesek a bioetanolra, mások a hidrogénhajtásra vagy az üzemanyagcellás megoldásokra esküsznek, és van, aki a tisztán elektromos üzemű gépkocsikat tartja a jövő útjának. Általánosságban elmondható azonban, hogy az autógyártók infrastruktúra hiányában a bioüzemanyaggal hajtott modelljeikkel még kivárnak, egyelőre a fosszilis üzemanyagokkal hajtott modelljeiket tökéletesítik, és hibrid típusokat mutatnak be.

A környezetbarát technológiák elterjedését a még mindig erős olajlobbi, valamint az időről időre napvilágot látó, rossz megtérülést kimutató elemzések is hátráltatják. Ennek ellenére ma már mindegyik nagy presztízsű autógyártónak megvan a saját környezetbarát modellkínálata, melynek tagjai jóval kevesebb szén-dioxidot bocsátanak a légkörbe, s megnyugtató látni, hogy jellemzően autószalonokon szereplő hipermodern, környezetbarát tanulmányautóik évekkel megelőzik korunkat. Sokan úgy gondolják, hogy amíg tartanak az olajkészletek, jelentős változások nem történnek, azonban a trendek szerencsére nem ezt mutatják. Az autóipar kiválóan alkalmazkodott a változó időkhöz, a nyertes technológiát pedig majd csak le kell venni a "polcról".

Népszerű hibridek Európában

Egy nemzetközi KPMG-elemzésből kiderült: az autógyártók vezetői az alternatív üzemanyagok, valamint az olcsó és hibrid autók térnyerését tekintik az iparág legfőbb trendjének. Tavaly mintegy 500-600 ezer alternatív üzemanyaggal, illetve hibrid technológiával működő járművet értékesítettek világszerte, mely ezt ékesen bizonyítja. A világ első, sorozatban gyártott hibrid autója a Toyota Prius volt, mely 1997-ben mutatkozott be Japánban, és 2000-ben Európában és az Amerikai Egyesült Államokban is árulni kezdték.

A Prius sokáig nem talált követőre, évekig ez volt a világ legtisztább üzemű járműve, és még ma is azok között van. A Toyota hibrid rendszerének (THS) fő elemei a 1,5 literes benzinmotor, a nagy nyomatékú villanymotor és a generátor, amelyek együttműködnek az átmeneti energiatároló elem feladatát ellátó nikkel-fém hibrid akkumulátorral. Az autót a benzin- és villanymotor külön-külön vagy egyszerre mozgathatja, az elektronika a sebességtől és a terheléstől függően választja meg a két hajtás közötti arányt. A benzinmotor által termelt, továbbá a lassításkor és fékezéskor keletkező többletenergia az elektromos hajtást szolgálja.

Mindez átlagosan 5 literes fogyasztáshoz vezet, városban pedig verhetetlenné teszi a Toyotát, hiszen a pilóta teljes elektromos hajtásra is átválthat. Ez a hajtásképlet általában igaz minden ma futó hibrid autóra; a benzines-elektromos hibridek a legelterjedtebbek, de a PSA Peugeot Citroen konszernnek hamarosan piacra kerülnek a dízel-elektromos hibrid modelljei is.

A Toyota Prius legfőbb konkurense a Honda Civic Hybrid, amely 2006-ban az év zöld autója lett. A könnyen használható és Nagy-Britanniában ráadásul legolcsóbb, környezetkímélő üzemű járműből a londoni rendőrség rögtön meg is rendelt 117 darabot. A Civic Hybrid 4,6 litert fogyaszt 100 kilométeren, 109 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként, így nem vonatkozik rá a londoni belvárosi dugódíj. A hibrid Civic 184 kilométer/órás sebességre képes, nulláról százra 12,1 másodperc alatt gyorsul fel, 95 lóerős, 1,4 literes SOHC i-DSI benzinmotorját IMA elektromotor/generátor segíti. A maximális teljesítmény 115 lóerő 2000 fordulat/percnél, a legnagyobb nyomaték pedig 2500-as fordulatszámnál jelentkezik (224 Nm). Az erőt CVT váltó továbbítja az első kerekek felé. Jövőre a Honda egy kisméretű családi hibridautó piacra dobását is tervezi.

A teljes cikk a Piac és Profit áprilisi számában olvasható.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo