
Mi az a longevity?
A longevity egy angol kifejezés, egy személy élethosszát jelenti, gyakran a hosszú és egészséges életre való összpontosítással. Nem csak az élettartam hosszáról van szó, hanem az életminőségről is.
A hosszú élettartam kutatása, más néven gerontológia, olyan tényezőket vizsgál, mint a genetika, a környezeti hatások és az életmódbeli döntések, amelyek hozzájárulnak a hosszú és egészséges élethez. Bár a gének bizonyos szerepet játszanak az élettartamunkban, egyre világosabbá válik, hogy mindennapi szokásaink és viselkedésünk jelentős hatással van mind az élettartamra, mind az életminőségre.
A longevity piac globális helyzete
A longevity piac, vagyis a hosszú, egészséges életet célzó termékek és szolgáltatások gazdasági szegmense az elmúlt években az egyik leggyorsabban növekvő iparággá vált világszerte. A biotechnológiai fejlesztések, a mesterséges intelligencia alapú egészségmonitorozás, a táplálékkiegészítők és a preventív orvoslás területén megjelenő innovációk együttesen építik fel azt az új gazdaságot, amely már nemcsak a betegségek kezelésére, hanem az élettartam és az egészségben töltött évek meghosszabbítására fókuszál.
2023-ban a globális longevity piacot 19,29 milliárd dollárra becsülték, és hatalmas növekedést várnak a területen világszerte.
Egyik legnépszerűbb szereplője Bryan Johnson, egy amerikai milliárdos, aki Blueprint címmel egy új projektbe kezdett. Közösségi média felületein követhetjük sokszor őrültnek tűnő, szigorú egészséges szokásait. Illetve természetesen megvásárolhatjuk a Blueprint webshopban az általa gyártott longevity termékeket is.
Hogy áll a longevity Magyarországon?
Magyarországon a longevity még fiatal, de gyorsan fejlődő terület: a tudatos fogyasztók körében egyre népszerűbbek az anti-aging étrend-kiegészítők, a precíziós egészségdiagnosztika, valamint a funkcionális élelmiszerek. A hazai startupok és egészségipari vállalkozások is kezdik felismerni, hogy a hosszú élet nem csupán biológiai, hanem gazdasági lehetőség is – a következő években pedig ez a piac akár a magyar egészségipar egyik legizgalmasabb növekedési motorjává válhat.
Már Magyarországon is elkezdtek megjelenni longevity klinikák, illetve számos globális longevity cég is terjeszkedik Magyarországra. Ilyen például a Naturecan, akik több, mint 50 országban forgalmaznak prémium minőségű longevity termékeket, illetve általános táplálékkiegészítőket is.
Mire fókuszál a longevity piac?
Természetesen az alapvető egészséges szokások a longevity alappillérei (alvás, étkezés, sport). A longevity piac pedig ezeken az alapvető szokásokon túl igyekszik segíteni a felhasználót az egészsége maximalizálásában.
A longevity klinikák átfogó mérésekkel, mutatók folyamatos megfigyelésével igyekeznek hamar észrevenni ha bármilyen egészségügyi probléma állna fenn. Illetve eszközeikkel még hatékonyabbá tehetők az egyén egészséges szokásai.
A longevity táplálékkiegészítők pedig az egészséges étkezést céloznak pótolni célzott módon, hatva a sejtszintű egészségre. Nem csak a vitaminok és ásványi anyagok pótlására ügyelnek, de olyan kiegészítőkkel is foglalkoznak, mint az NMN, resveratrol vagy a NAD+.
(x)