Kit válasszunk: részvényeseket vagy az államot?

A kormányok a piacgazdaság rendszerében sem feltétlenül a növekedés maximalizálására hajtanak, hanem az állam fennhatóságának kiterjesztésére és az adminisztráció hatalmának konzerválására. Melyik károsabb: az ilyesfajta „államkapitalizmus" vagy a szabadpiac túlkapásai, melyek határok nélkül rombolnak?

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt évtizedben tőkeerős szereplőkként léptek fel a szuverén nemzeti vagyonalapok - a legnagyobbat, Abu Dhabiét 300-650 milliárd dollár közöttire becsülik -, és helyi értékű állami cégek csapatostul nőtték ki magukat nemzetközi szereplőkké. A BRIC-országokból (Brazília, Oroszország, India, Kína) 2004 és 2008 között 117 állami vállalat került fel a Forbes 2000 listájára, és 239 amerikai, brit, német, japán cég esett ki onnan. Mindez nyilvánvalóvá tette: a kapitalizmusnak sem egy verziója létezik csupán, hanem kettő. A demokratikus kapitalizmus és az államkapitalizmus. Előbbiben a magánszektor, utóbbiban az állam funkcionál a fő gazdasági erőként. A The Economist Intelligence Unit szerint a demokratikus(nak nevezett) államok közül 30 „teljes jogú", 50 „hiányos" demokrácia, 87 pedig „tekintélyelvű" rezsim.

A javak termelésének két eltérő kultúrája az olajvállalatoknál érhető tetten a leginkább. Az Exxon Mobil, a BP, a Royal Dutch Shell és társaik a részvényeseknek termelnek. A másik oldalon van a Gazprom, a Petrobras, a Saudi Aramco, a Petronas, a Petróleos de Venezuela és az Iráni Nemzeti Olajvállalat, melyek tevékenysége a kormányt szolgálja. Ami meglepő: teljesítményük felülmúlja a magánvállalatokét. Ötven éve a világ olaj- és földgázkitermelésének több mint fele magánkézben összpontosult. Ma alig 10 százaléka! A négy legnagyobb értékű bankból három kínai állami pénzintézet.

A két gazdasági berendezkedés versenye valamelyest szimbiotikus, amennyiben az állami tulajdonú vállalatok is befektetnek a magánszektorban, a kereskedelemben pedig gyakran hagyatkoznak egymásra. A két rendszer elsősorban a legitimáció és presztízs kérdésében megy ölre, hogy a feljövő gazdaságokat a maga táborába csábítsa. A tét: hozzáférés a fejlődő országok erőforrásaihoz és középosztályuk pénztárcájához. Mert eme országokban várható növekedés. Ősrégi elv munkálkodik tehát: piacfoglalás. És az izmosodó kormányok nem engedik majd szóhoz jutni a multikat. Netán új hidegháborút tartogat az ellentét? A szabadpiac vége: Ki győz az állam és a társaságok közötti háborúban? című kötet negyvenéves szerzője, Ian Bremmer - aki hivatására nézve „politikai kockázatelemző", s a Citibankkal együttműködésben a Global Political Risk Index létrehozója - nem voksol igennel. De nemmel sem.

Közhiedelem a nyugati világban, hogy az államkapitalizmus nem fenntartható rendszerforma: dinamikus, innovatív cégeké a jövő, nem a status quót őrző, túlméretezett behemótoké, és végső soron a hatékonyság győz, nem a zárt rendszerű kivételezés és protekció. Mivel a volt szovjet blokkban különösen jól ismerik az utasításos tervgazdálkodás rákfenéit, hajlanánk e szempontok elfogadására. De melyik a kisebb rossz: ha egy gazdasági nagyhatalom visszatartja természeti erőforrásait - például Oroszország Ukrajna elől a gázt -, hogy politikai üzenetét eljutassa ellenfeléhez, vagy ha a szabadpiaci harácsolás és a hitelből növekedés bedönti a világgazdaságot, és a részvényesi érdek rendszeresen átgázol a társadalmi és környezeti szempontokon?

Demokratikus kapitalizmusként emlegetik a fejlett országokban űzött módszereket, ám az messzebb nem lehetne a képviseleti demokráciától, hiszen a javak túlnyomó részét a népesség egy százaléka birtokolja, a többségnek itt nincs szava. Mert sosem fog részvényt birtokolni. De ez nyilvánvaló mindenkinek, aki vállalattanból vagy CSR-filozófiából ismeri a shareholder (részvényes) és a stakeholder (résztvevő, érintett) fogalmakat. A különbség: a fejlett világ kínálja a lehetőséget a részvényessé válásra, a fejlődő világ államkapitalizmusa nem - mert ha nagy tömegek jutnak vagyonhoz, esetleg eszükbe jut megdönteni a kormányt.

A demokratikus rendszerek gyengeségei sorra megmutatkoztak az elmúlt évtizedben: a decentralizált hatalom szabadrablásba torkollik, a társadalom ideológiai, vallási, etnikai, vagyoni megosztottsága zavargásokat eredményez, az irreális választási ígéreteket nem tartják be, vagy ha igen, azzal tovább növelik a deficitet. Arról sem lehet megfeledkezni, hogy az államkapitalizmus nem pusztán a tömegekre ráerőltetett formula. Nem csekély részben a nacionalista ambícióknak köszönheti létét, a populistán hazafiaskodó hevületből meríti erejét.

Bremmernél érdekesebben fogja meg a kettősséget az Eladó szabadság: Miért adja el a világ a demokráciát a biztonságért? szerzője, John Kampfner, aki úgy látja, azért „mosódik el a határ demokrácia és autokrácia közt", mert egy szingapúri, kínai vagy amerikai polgár ugyanazt a kényelmet és életszínvonalat akarja, s ezért hajlandó feladni állampolgári jogaiból, ha kormánya biztosítja neki a lehetőséget a békés középosztálybeli életmódhoz.

Bremmer hibája, hogy - műve ígéretesen provokatív címe ellenére - esze ágában sincs levetkőzni proamerikai nézeteit. Az államkapitalizmust a globális gazdaságra leselkedő veszélynek tartja, több okból. Az állami beavatkozás egyenlőtlenségekhez vezet (a demokratikus kapitalizmus talán nem?!), torzítja az árakat, rontja a hatékonyságot (ám pont a gépesítés növeli a munkanélküliséget). Főként mégis attól tart, hogy a BRIC-országok egymás közt akarnak kereskedni, és nem az amerikaiakkal. Bremmer ezért az USA hegemóniájának visszaállítására igyekszik receptet nyújtani. Aggódik például amiatt, hogy a 14 legnagyobb állami olajcég hússzor több olajjal rendelkezik, mint a 8 nagy olajmulti, de ahhoz túl konzervatív, hogy az olajfüggőség ellenszereként a megújuló energiákra való áttérést szorgalmazza, ne pedig az államkapitalizmus megdöntését és a piacfoglalást.

Bremmer látja, hogy az államkapitalizmus színtársulatába kétes elemek is becsúsznak (orosz oligarchák, a szabad gyülekezést tiltó Hosni Mubarak, mexikói drogkartellek, Kadhafi, közel-keleten uralkodó dinasztiák egyes tagjai), akiknek gazdasága, üzletvitele teljességgel nélkülözi a transzparenciát. Elsősorban gazdasági alapon és nem az ökológiai és társadalmi felelősségteljesség - gyűjtőnevén: fenntarthatóság - mércéjével értékeli őket. Így annak sem tulajdonít elég fontosságot, hogy a szóban forgó országok alulteljesítenek az emberi jogok tiszteletben tartása terén, és egymást gazdaságilag erősítve függetlenítik magukat a nyugati világ ez irányú etikettjétől. Kína - az államkapitalizmus mintapéldája - a nemzetközi közösségből kiszorult, tisztességtelen banánköztársaságokkal hajlamos üzletelni, és az IMF-nél kötetlenebb kölcsönöket nyújtani 2,3 trillió dolláros tartalékából.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo