"Kilátásaink rosszak, de a környezetért aggódunk"

Soha nem látott pesszimizmus érzékelhető a fogyasztói termékeket előállító vállalatok és a kiskereskedelmi cégek első számú vezetőinek körében - derül ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) globális vezérigazgatói felméréséből, amelynek eredményeit szerdán juttatta el az MTI-nek.

A fogyasztói termékeket előállító cégek felsővezetőinek mindössze 27 százaléka bízik a bevételek növekedésében a következő év folyamán; ez az arány egy évvel ezelőtt még 50 százalék volt. A felmérésben részt vevő, a kiskereskedelemben tevékenykedő felsővezetők között ez az arány mindössze 14 százalék volt, szemben a tavalyi, 44 százalékos adattal. A PwC a felmérés keretében világszerte 130 fogyasztói termékeket előállító vállalat és 64 kiskereskedelmi cég felsővezetőjét kérdezte meg.

A kiskereskedelmi vállalatok vezetői arra számítanak, hogy a növekedés - ha egyáltalán lesz - nem új, hanem meglévő piacokról származhat, ennek megfelelően a felsővezetők több mint 60 százaléka inkább ezekre összpontosít, és mindössze 17 százalékuk tervez új piacokra lépni. A felmérés eredményeiből az is kiderül, hogy a megkérdezett cégvezetők több mint 30 százaléka számít létszámleépítésre, ugyanakkor 34 százalékuk arról számolt be, hogy új dolgozók felvételét tervezi.

A költségcsökkentés további aspektusa, hogy a fogyasztói javakat termelő cégek vezetőinek kevesebb mint 20 százaléka kíván termékfejlesztéssel foglalkozni 2009-ben. Ehelyett a válaszadók 40 százaléka a meglévő piacokon tervez hatékonyabb fellépést. A felmérés tanúsága szerint a nehézségek ellenére a cégvezetők továbbra is aggódnak a környezetvédelmi kérdések miatt. A fogyasztói javakat gyártó cégek vezetőinek több mint fele úgy véli, hogy a világ szénalapú energiafüggősége negatív hatást gyakorol vállalatára, és ennek eredményeképpen közel 90 százalékuk energiaköltségeit különböző fejlesztésekkel igyekszik csökkenteni (a kiskereskedelmi cégeknél ez az arány 68 százalék).



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo