Az ajánlattevő az AirBridge Magyarország Zrt., a LAL investiciju valdymas litván befektetői csoport, Ofer Hava magánszemély és a Sky Alliance Zrt.
A visszatérő
Az ajánlattevők között már jól ismert az AirBridge Magyarország Zrt., amelyben kisebbségi tulajdonos Borisz Abramovics, az orosz KrasAir légitársasági csoport résztulajdonosa. Az Airbridge már a tavalyi eredmény nélkül zárult pályázaton is részt vett, és azóta is többször megerősítette, hogy szeretné megvenni a magyar nemzeti légitársaságot.
Leonov Péter, az AirBridge igazgatósági tagja pénteken az MTI kérdésére válaszolva elmondta, hogy megismerve a három másik ajánlattevőt, szerinte az Airbridge az egyetlen, amely a szakmai és pénzügyi segítségen túl új piacot is hozna a Malév számára. "A mostani ajánlatról annyit mondhatok el, hogy szakmailag erős, pénzügyileg garantálja a Malév talpon maradását és fejlesztését is" - mondta, hozzátéve, hogy az ajánlatot a Malév vagyoncsökkenésének figyelembe véve alakították ki.
A múlt évben sikertelenül zárult pályázaton az AirBridge egymilliárd forint vételárat ajánlott, négymilliárd forint tőkeemelést ígért és azt, hogy "kezeli" az állami garanciával felvett hiteleket.
A magánzó
Ofer Hava magánszemély egy magyar-ír befektetői csoportot képvisel. Ő azokkal a garanciákkal együtt adta be az ajánlatot, amelyek igazolják a magyar taggal is rendelkező ír pénzügyi csoport támogatását.
A magyar-ír befektetői csoport kommunikációs cégének közleménye szerint a befektetői csoportban a szakmai irányítás az Aer Lingus ír légitársaság volt vezetője, az Allied Irish Bank volt vezérigazgatója, Tom Mulcahy kezében van. Tom Mulcahy vezető szerepet játszott az Aer Lingus részvényeinek a dublini és a londoni tőzsdére történt bevezetésében, és elismert szakértője a légitársasági reorganizációnak. Ofer Hava a Home-Center Zrt. magyarországi ingatlan-fejlesztő és -beruházó cég tulajdonosa és vezérigazgatója pedig számottevő kapcsolatokkal rendelkezik a kelet- és közép-európai ingatlan- és pénzpiacok szereplőihez.
A magyar-ír befektetői csoport célja a Malév stabil pénzügyi hátterének megteremtése, a fennálló nemzeti kockázatok csökkentése és a magyar nemzeti légitársaság hosszú távú működésének biztosítása - áll a befektetői csoport kommunikációs cégének közleményében.
A hazai
A jelenleg 50 millió forint jegyzett tőkéjű Sky Alliance Zrt.-nek mintegy 200 magyar pilóta a részvényese, többségük, közel kétharmaduk a Malév pilótája - válaszolta az MTI kérdésére a részvénytársaság igazgatótanácsának elnöke, Máté Gábor. A társaságnak 20 százalékban tulajdonosa egy Magyarországon bejegyzett cég, amelyben az egyik európai uniós tagállam pénzügyi befektető csoportja is érdekelt.
A Sky Alliance szeretné magyar kézben megtartani a magyar nemzeti légitársaságot, ezért tisztességes és jó ajánlatot adott be a privatizációs pályázatra, amely messzemenően figyelembe veszi a légitársaság dolgozóinak és a magyar államnak az érdekeit - mondta Máté Gábor. Az üzleti terv szerint két éven belül megfordítják a Malév gazdálkodását, és a befektetések és a reorganizáció eredményeként az ötödik évtől a magyar nemzeti légitársaság nagyobb és üzletileg eredményesebb lesz.
A Sky Alliance-t elsősorban a Malév privatizációjára alapították a pilóták, de azért is, hogy szükség esetén a lehető leggyorsabban hozhassanak létre egy légitársaságot a magyar légiközlekedési ipar védelmében - magyarázta a Sky Alliance igazgatósági elnöke.
A fekete ló?
A legkevésbé ismert ajánlattevő a litván LAL investiciju valdymas befektetői csoport, a LAL litván nemzeti légitársaság tulajdonosa. Három fő részvényese a Fima informatikai cég, a ZIA valda befektetési társaság és a Sanitex logisztikai vállalat. A LAL honpapján olvasható információ szerint azonban Gediminas Ziemelis, a ZIA valda főrészvényese szeptember közepén jelezte, hogy valószínűleg változások következnek be a társaság részvényesi struktúrájában.