Kezd magához térni a fogyasztói bizalom

A május-júniusi emelkedés után júliusban tovább nőtt a fogyasztók bizalma. A GKI-index értéke a mérése kezdete óta eltelt időszak legnagyobb zuhanása után májusban jelentősen, majd június-júliusban lassabb ütemben korrigált.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

(Fotó: depositphotos.com)

Az index májusban a koronavírus lassú lecsengése és az áprilisi erős bizonytalanság enyhülése következtében 11,3 ponttal emelkedett, majd júniusban 5,7, júliusban 5,9 ponttal nőtt tovább (szezonálisan kiigazítva), s ezzel összességében az áprilisi zuhanás 61 százalékát dolgozta le. Az index jelenleg a 2015 őszén mért szinten áll. Az adatfelvétel módszere az előző hónaphoz hasonlóan online, áprilisban kényszerűségből a személyes interjúkról áttértünk az online felmérésre.

Júliusban a fogyasztói bizalmi indexet alkotó négy részmutató mindegyike javult. A lakosság saját pénzügyi helyzetének alakulását közepesen javulónak értékeli, e mutató a márciusi nulla közeli átlagos szintről -28,1 pontra csökkent, majd májusban 10 ponttal -18,1 pontra, júniusban 5,5 ponttal -12,6 pontra, majd júliusban 3,1 ponttal -9,5 pontra emelkedett (összességében az áprilisi esés 67 százalékát dolgozta le).

Áprilisi esésének 54 százalékát dolgozta vissza három hónap alatt a magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése. A mindenkori minimumához közeli -65 pontról -46-ra emelkedett májusban, -40,4-re júniusban, -34,9-re júliusban.

A legnagyobb esést elszenvedő, a munkanélküliek számának jövőbeli alakulását mérő alindex áprilisi esésének 54 százalékát tudta ledolgozni három hónap alatt, 68,4 pontról 33,3 pontra emelkedett, amely még mindig alacsony érték (itt a magasabb a rosszabb érték). Áprilisban a sokkhatás legkevésbé a saját jövőbeli megtakarítási képességet érintette, ráadásul májusban a mutató szinte a teljes előző havi csökkenést ledolgozta, 3,1 ponttal nőtt (-34,8 pontra). Ezt követően júniusban stagnált, majd júliusban 5,1 ponttal emelkedett (mely már jóval a februári szint alatt áll).

A lakossági várakozások az indexhez nem tartozó kérdések esetében:

  • Az árváltozásokra vonatkozó várakozások júliusban enyhén romlottak (+0,7 ponttal +49,7 pontra), így távol állnak a márciusi értéktől (+40,1 pont).
  • A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenre vonatkozó vásárlási feltételeit az előző hónaphoz képest romlónak, míg a következő egy évre vonatkozó vásárlási feltételeit javulónak, de ezzel együtt továbbra is nagyon kedvezőtlennek érzékeli (-36,9 pont, illetve -30,1 pont, mely előbbi esetben 3,2 pontos csökkenést, utóbbi esetben 5,1 pontos emelkedést jelent).
  • A jelenlegi megtakarítási helyzet megítélése – ellentétben a jövőbelivel, ahol csak közepes mértékű csökkenés történt – áprilisban jelentősen romlott az előző hónaphoz képest, melynek csak a töredékét tudta ledolgozni május-júliusban (utóbbi hónapban 0,3 ponttal -50,9 pontra csökkent). Mindez továbbra is azt erősíti meg, hogy a magyarok megtakarítási szemszögből a helyzetet inkább átmenetinek, mint tartósnak vélik.
  • Az ország gazdasági helyzetének megítélése az elmúlt 12 hónapra vonatkoztatva az előző három havi jelentős csökkenés után hibahatáron belül nőtt (+0,3 ponttal -52,6 pontra). A négy havi változás ezzel együtt összességében -43 pont.
  • A lakosság saját anyagi helyzetének megítélése az áprilisi jelentős romlás és a május-júniusi közepes mértékű javulás után enyhén javult (0,4 ponttal 6,9 pontra).

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo