Kevésbé derülátók a vállalatok

A hazai vállalatok korábbi optimista várakozásai mérséklődtek ugyan, de még mindig kedvező a hangulat. A saját helyzetük megítélésével kapcsolatban egyértelműen pozitívak, míg a gazdasági helyzetre vonatkozóan a következő egy évben inkább stagnálásra számítanak, és inkább hároméves távon várnak javulást.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai nagyvállalatok jelenlegi és várható helyzetét jelző K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi eredménye azt mutatja, hogy az év közepén megugró várakozások a harmadik negyedévben visszakorrigáltak az év eleji szintre. A 8 ponton álló index azt mutatja, hogy a 2 milliárd éves árbevételt meghaladó vállalati szektor jelenleg visszafogottan optimista. (A kkv-k optimizmusa is múlóban van.)

Jelentős különbség mutatkozik azonban a vállalatvezetők között a saját cégük helyzetének, illetve a makrogazdasági környezet megítélésében, hiszen míg az előbbi 12 ponton, addig az utóbbi 2 ponton áll. Mindkettő esetében azonban visszaesés figyelhető meg az előző negyedévi értékekhez (16, illetve 3 pont) képest.

„A vállalat helyzetének enyhén optimista megítélése annak tudható be, hogy a megkérdezett vállalati döntéshozók fele a vállalat gazdasági helyzetének stagnálására, míg további 41 százalék kifejezetten javulására számít a következő 12 hónapban. Hasonlóan a mostani állapot fennmaradását feltételezik legtöbben a foglalkoztatottak létszámára vonatkozóan is. Tízből nyolc cég nem számol munkaerő-bővítéssel, ugyanakkor minden hetedik cég létszámbővítést tervez, átlagosan 7,2 százalékkal” – részletezte az eredményeket Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője. Területileg egyértelműen a főváros közeli cégek az optimistábbak, miközben a kelet-magyarországi cégek helyzete és várakozásai jóval mérsékeltebbek.

A makrogazdasági környezet következő 12 havi változásával kapcsolatban a második negyedév felfokozott várakozásai jelentősen mérséklődtek. Míg korábban azok voltak többségben, akik a gazdaság bővülését feltételezték, most a stagnálásra számítók aránya a legnagyobb (45%), miközben a növekedésben a vállalatok 36 százaléka bízik, és 16-ról 19 százalékra növekedett a visszaesésre számítók aránya. Ha azonban hároméves időtávra tekintünk, akkor már jóval optimistábbak a cégek, és közel felük (45%) számít gazdasági növekedésre. A közterhek változására vonatkozóan egyértelműen kedvezőek a várakozások, a cégek jelentős többsége (89%) nem vár számottevő adó-, illetve járulékemelést a következő egy év során.

Csúcson volt az optimizmus az adótörvények előtt
Az üzleti szférán belül a kereskedelem kivételével – ahol a várakozások októberben érezhetően romlottak – minden ágazatban erősödött az optimizmus. A lakossági várakozások is javultak, bár nem olyan mértékben, mint szeptemberben.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo