A hét országot - Magyarországot, Horvátországot, Csehországot, Lengyelországot, Oroszországot, Szlovákiát és Ukrajnát - felölelő kutatás első ízben mérte fel a régió bankkártyákat elfogadó és nem elfogadó kereskedőit,valamint a pénztárosokat.
Hajdú Gyula, a MasterCard Europe Közép-Kelet-Európai Régió marketing igazgatója elmondta: "A térség rendkívül dinamikusan fejlődik. Korábbi, lakossági kártyabirtokosok szokásait vizsgáló tanulmányainkból az derült ki, hogy egy részük még több kereskedelmi egységben szeretné használni plasztikját. A legfrissebb kutatásunk ezért a másik oldalt célozta meg, és azt próbálta felmérni, hogy a kereskedelmi és szolgáltató iparágban tevékenykedők milyen nézeteket vallanak az elektronikus fizetési módról."
A MasterCard Europe kártyatársaság országonként 21 mélyinterjú elkészítésével és összesen 600 kereskedelmi egység megkeresésével a kártyapiac e meghatározó szereplőinek három típusát különböztette meg: a készpénzmentes fizetés rajongóinak, racionális valamint szkeptikus hozzáállásúak csoportjába sorolta őket.
A kutatás eredményei szerint a horvát plasztikot elfogadó kereskedők 79%-a, a terminál-kezelő eladók 75%-a és a nem elfogadók 70%-a vallotta magát a készpénzmentes fizetési mód hívének. Oroszországban és Ukrajnában a döntéshozók és alkalmazottaik tanúsítanak a legkevesebb érzelmet: a kereskedők és pénztárosok 28% - 45%-a racionálisan közelíti meg a kérdést.
A POS terminálok beüzemeltetésének és működtetésének legfőbb indokát a régió plasztikot elfogadó kereskedőinek többsége (68%) a mai kor kötelező követelményében látja. A magyar terminál-üzemeltetők 50%-a magasabb szintű szolgáltatást szeretett volna nyújtani vásárlóinak és vendégeinek, 52% gondolta úgy, hogy a kártyaelfogadás alapigény részükről, és 22% a készpénz kezeléséhez kapcsolódó terheken szeretett volna enyhíteni. A lengyel döntéshozók 61%-a versenyelőnyként fogja fel a lehetőséget, a szlovákok 53%-a viszont azzal érvel, hogy a fizetések bankszámlára történő átutalásával egyre több kártyabirtokos szeretne plasztikjával fizetni. A régió keleti felében - Ukrajnában és Oroszországban - a válaszadók 2-2%-a a közelben lévő bankautomaták hiányára is hivatkozott.
A bankkártyás fizetéssel kapcsolatos kereskedői aggodalmak között a legtöbben a vásárlástól való elállás és a technikai problémák esetleges előfordulásától tartanak, ami ellentétben áll a plasztikbirtokosok állításával. Ez utóbbiak több, mint 60%-a ugyanis még sohasem tapasztalt zavarokat a műanyag lapocskájukkal való fizetés során.
A fogyasztói kártyahasználat legfőbb előnyeként a megkérdezettek több, mint 80%-a a készpénz-tartási motívum feleslegességét jelölte meg, ami - a MasterCard Europe lakossági felmérésével összhangban - a kártyabirtokosok által említett legfőbb előny is egyben.
Magyarországon a válaszadók 85%-a osztja ezt a nézetet, majd másodsorban (64%) a kényelemre voksolnak, és harmadrészt (55%) a kártyás fizetés biztonságát emelik ki.
Hajdú Gyula szerint a szakma képviselői igen racionálisan látják a helyzetet, és tudatában vannak a fogyasztói preferenciáknak.Bár a kereskedők és pénztárosok többsége tisztában van a bankkártya elfogadásának előnyeivel, gyorsabb tranzakciókat és még egyszerűbb adminisztrációt szeretnének. Abban mindenki egyetért, hogy a vásárlók szeretnek plasztikkal fizetni, sőt a lengyelek kivételével minden országban említésre került, hogy az elektronikus műveletek semmilyen hátrányt nem jelentenek a pénztárosnak sem.
Hazánkban legtöbben (65%) annak örülnek, hogy a tranzakciók nem járnak annyi "munkával", mint a készpénz kezelése, és 59% ismét csak a biztonsági kérdést nevezte meg.