Manapság, a fejlett egészségügynek és korszerű táplálkozásnak hála, a világ népessége egyre öregszik és egyre hosszabb ideig él. A Deloitte "Bölcsen költenek" (Wealth with Wisdom) címmel nemrégiben megjelent felméréséből kiderül, hogy miként képviselhetnek az 50. életévüket betöltött fogyasztók akkora gazdasági erőt, amely minden eddigi demográfiai tendenciától eltérően egész iparágak átalakítására képes.
Az egészségvédelemtől kezdve a kiskereskedelemig, az utazástól a pénzügyi szolgáltatásokig, és a szórakoztatástól egészen az elektronikai cikkekig, az idősödő vásárlók egyre inkább elvárják, hogy saját igényeikre szabott termékek álljanak rendelkezésükre. És mégis, a legtöbb vállalat továbbra is csak a fiatalokat veszi célpontba a termelésnél és reklámozásnál egyaránt. Ahhoz, hogy az 50 éven felüli korosztály nyújtotta piacot kihasználhassák, a vezetőknek új képességekre kell szert tenniük, és a termékek és stratégiák átalakítását úgy kell megtervezniük, hogy azok igazodjanak a megváltozott piachoz.
Félmilliárdan
Az egyre magasabb életkornak köszönhetően már több mint fél milliárd 50. életévét betöltött ember él a világon. Ezek közül is a 80. életévüket betöltöttek száma egyre növekszik. Az Egyesült Államokban a 80 év fölötti állampolgárok száma mára már meghaladja a 9,2 milliót. A legidősebbek (80 év fölöttiek) több mint fele hat országban él: Kína, Egyesült Államok, India, Japán, Németország és Oroszország.
Bár a statisztikák nagyon meggyőzőek, az 50 év fölöttiek piacának lehetőségeit nem lesz könnyű kihasználni. Mint a piacok általában, ez is országonként, régiónként, korosztályonként, valamint bevétel és életstílus szerint is jelentős eltéréseket mutat. Ráadásul, az 50 fölötti fogyasztók igényeiket tekintve is sokkal szélesebb skálán mozognak, mint fiatalabb társaik. És a múlt sem mindig szolgál hasznos tapasztalattal a jövőre nézve: a későbbi évtizedek öregjei jelentősen különbözhetnek a mai idősektől.
Ahogy Modigliani is
#page#
Ahogy Modigliani is
Az életkor előrehaladtával az egyének és családok hajlamosak változtatni a megtakarítási, fogyasztási és befektetési szokásaikon. Ahogy a Nobel díjas Franco Modigliani megfogalmazta a fogyasztásra vonatkozó életciklus-elméletében: Az emberek fiatal korukban megtakarításra törekszenek, hogy megalapozzák a későbbi zavartalan fogyasztást. Jóllehet vegyesek a tapasztalatok ezen a téren, főleg az Egyesült Államokban, a lakosság az életkor előrehaladtával természetszerűen egyre kevesebbet keres, és egyre többet költ megtakarított pénzéből. Az Egyesült Államokban az 50 év fölötti fogyasztók felhalmozott vagyona nagyobb vásárlóerőt biztosít, mint bármely más korosztályé.
Egyre több vállalat kezdi megismerni azokat az adottságokat és változásokat, amelyek az 50 év fölöttiek piacát jellemzik. Számos lehetőség és gazdasági érv szól amellett, hogy a cégek nagyobb hangsúlyt fektessenek erre a piacra. Ahhoz azonban, hogy ezek a lehetőségek nyereséget hozzanak, a vezetőknek meg kell ismerniük, hogyan fejlődik az idősödő korosztály által képviselt piac, és a termékeket és szolgáltatásokat sok szempontból a fogyasztók igényeihez kell igazítani.