Kamarai álláspont az árfolyampolitikáról

Összehangolt, szoros szakmai együttműködést vár el az Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a kormány és jegybank között. Mint a magyar gazdaság szereplőit képviselő legnagyobb szervezet, felajánlja közreműködését a jegybank és a kormány együttműködésének javításában – hangzott el a mai sajtótájékoztatón, Budapesten.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kamara álláspontja szerint a kialakult helyzet súlyos veszélyeket hordoz magában a magyar gazdaság makromutatóira, végső soron a forint stabilitására nézve. A jegybank és a kormány konfliktusa növeli az esélyét a forint ellen irányuló spekulációknak. A külföldiek tulajdonában lévő forint államkötvény állomány mára mintegy 1700 milliárd Ft-ra, 7 milliárd dollár fölé emelkedett. E jelentős összegű “forró pénz” a forint rövid és hosszú távú árfolyamára spekulál (a háttérben az euró viszonylag nem távoli bevezetése húzódik meg). A kamara álláspontja szerint mind a jegybank inflációs célkitűzései, mind a kormányzat gazdaságpolitikai célkitűzései elérhetőek 242-245 Ft-os euró árfolyamnál. Ehhez szükséges rövid időn belül 1,5-2 százalékpontos kamatcsökkentést végrehajtani.

A kormány és a jegybank hiteles együttműködése az inflációval kapcsolatos várakozásokat és spekulációkat erőteljesen letöri.

Nem elég azonban pusztán a kamatcsökkentés, további versenyképesség-erősítő intézkedések is szükségesek. A magyar vállalkozások versenyképességének romlása nem vezethető vissza kizárólag a forint árfolyamára. Az elmúlt időszakban a hazai vállalkozások termelékenysége kisebb mértékben nőtt, mint bérterheik. Ez összességében a versenyképesség romlásához vezetett és a tendencia megfordítása csak attól remélhető, ha sikerül a termelékenységet nagyobb mértékben növelni, mint a béreket. Ehhez a kamara álláspontja szerint célszerű a bérterhek csökkentése a devizaszerző ágazatokban, a távol-keleti import korlátozása, továbbá beruházási kedvezmények nyújtása a versenyszektorban. Ezen intézkedések középpontjában minden erővel az export-erősítés járjon.

Kamatcsökkentés, devizakötvény kibocsátás

A kamat első lépésben 1½ -2 százalékos csökkentése és ezzel a forint árfolyamának kisebb mértékű (becslésünk szerint az erős sáv széléhez képest 2,65-3,74 százalékpontos, 242-245 Ft szintre) gyengítése - egyéb eszközökkel együtt - lényegesen több kedvező, mint hátrányos hatással járna.

A kamatcsökkentés mellett szól a beruházásokra gyakorolt ösztönző hatás, az államadósság olcsóbb megújításának lehetősége, a kereskedelmi mérleg várható javulása.

Ellene szólhat az inflációs nyomás esetleges felerősödése. A jegybank az inflációs célkitűzést 242 Ft/EUR árfolyam mellett teljesíthetőnek tartja.

Megítélésünk szerint az inflációs cél teljesülését nem a kamatcsökkentés és a magasabb nominális árfolyamszint veszélyezteti, hanem a 2003-ra már bejelentett és még várható hatósági díj- és áremelések és ezek tovagyűrűző hatása. Nagy bizonytalansági tényezőt jelent az energiahordozó-árak alakulása, amelyek nagysága a háborús helyzet függvénye.

Az adósságfinanszírozás kockázatát a következő ½ -1 évben jelentősen csökkentené, ha a költségvetés devizakötvény állománya legalább 4-5 milliárd euróval nőne. Ekkor ugyanis csak 1-2 milliárd dollárnyi állomány maradna külföldiek tulajdonában, ennek esetleges pótlása nem jelentene nagy gondot a devizatartalék szempontjából.

A kamatkiadások devizában 4-5 százalékponttal alacsonyabban lennének, ami 60-70 milliárd Ft költségvetési megtakarítást eredményezne. Hasonlóan jelentős kamatmegtakarítást eredményezne a kamatcsökkentés (a forint kötvény 1,5-2 százalékpontos kamatcsökkentése esetén 100 milliárd Ft). Ráadásul az államkötvény kamatának csökkentése a bankokat is a gazdasági és a lakossági szféra hitelezésére sarkallná (államkötvények vásárlása helyett).

A kamatcsökkentés eredményeként adódó kisebb forint leértékelődés azonban a magyar exportőrök elmúlt másfél év alatti pozíció romlását azonban legfeljebb csak kis mértékben semlegesítené. Ezért a nemzetközi versenyképességet javító intézkedésekre is szükség van. Ezek a következők lehetnek:

A bérterhek csökkentése a devizaszerző ágazatokban

Mivel az árfolyampolitikában szűk a mozgástér, szükség van a bérterhek mérséklésére, ekként javítva a hazai cégek nemzetközi versenyképességét, nem egy esetben fennmaradásuk esélyét teremtve meg. Ennek támogatás-jellegű, pályázatos elosztása (2002-ben az egész gazdaságban 15 Mrd forint a minimálbér emelés miatt) helyett tartósabb és kiszámíthatóbb megoldás lenne az elvonások mérséklése. Javasolható ezért vagy az EHO megszűntetése (mérséklése) vagy az egészségbiztosítási járulék 5-6 százalékpontos csökkentése.

A minimálbéren foglalkoztatottak után kedvezményre jogosultak a jogi személyiségű és jogi személyiség nélküli vállalkozások (KSH 11, 12, 21, 23, 71, 72), amelyek meghatározó tevékenységüket az alábbi nemzetgazdasági ágakban fejtik ki:

- Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás, halászat (A+B)

- Ipar (C+D+E)

- Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (H)-ból

- Szállodai szolgáltatás (55.1)

- átmenetiszálláshely-szolgáltatás (55.2)

- Szállítás, raktározás (60, 61, 62, 63), kivéve: személyszállítás



Várható hatások

- az EHO elengedése, illetve 15-20%-os mérséklése: 16,4, illetve 2,5-3,3 Mrd forint/év,

- az egészségbiztosítási járulék 5-6 százalékpontos csökkentése 10,35-12,42 Mrd Ft.

- A várható bevételkiesést bőségesen ellensúlyozná a kamatmegtakarítás, a válsághelyzetben lévő és megmaradó vállalkozások költségvetési befizetései.

A távol-keleti import korlátozása


A külkereskedelmi hiány legnagyobb tétele a távol-keleti országokkal lebonyolított forgalom 4 Mrd dollárnyi deficitje. Igaz ugyan, hogy ennek legalább a fele beépül a Magyarországról indított exportba, de önmagában a fogyasztási cikk import is tetemes (nem is beszélve az illegális behozatalról). A jelenleginél határozottabb fellépésre lenne szükség.

Ilyen lehetne például az EU által a távol-keleti országokkal szemben alkalmazott behozatali korlátozások alkalmazása azokban az esetekben, amikor szigorúbbak a hatályos magyar szabályozásnál, illetve gyakorlatnál. Megfontolandó lehet az összehasonlító ár alkalmazása helyett kötelező minimálár előírása a vám és áfa megállapításához.

Beruházási kedvezmények a versenyszektorban

A kamara korábban felvetette, hogy szükség lenne állami garancia melletti kedvezményes hitelnyújtásra az exportképes termelés fenntartása, illetve növelése érdekében. A munkahelyek megőrzése érdekében ezen belül is kiemelten kellene segíteni a ma nagy bérmunka hányaddal rendelkező cégeket abban, hogy olcsón hitelforráshoz jussanak, minek révén javulna forgóeszköz-, beruházás- és marketing-finanszírozásuk, és növelni tudnák saját anyagos exportjukat is, fokozatosan kiváltva a bérmunkát. A bérmunkában termelés ugyanis már középtávon sem jelent perspektívát – olyan alacsony a jövedelemhozama, amely mellett már kisebb kedvezőtlen trendek (árfolyam- és bérszintváltozás, más országok versenye) is megkérdőjelezik e tevékenység létét.

A jegybank és kormányzat együttműködése

Elméletileg kimunkálható lenne olyan közös platform, ahol az euró minél közelebbi bevezetése, a külgazdasági egyensúly, a növekedés megőrzése nincs ellentmondásban egymással. Ennek lehetséges pontjai:
- a pénzügyi kockázatok mérséklése a devizakötvény állomány felfuttatásával (forintkötvények helyett),

- az exportképes cégek versenyképességének külön intézkedés-csomaggal való javítása (bérterhek mérséklése, kedvezményes hitelek),

- a privatizációs bevételek és a kamatmegtakarítás egy részének az infrastruktúra fejlesztésére fordításával a külföldi működőtőke behozatal ösztönzése,

- hatékonyabb állami fellépés az árszabályozásban, átmenetileg akár bővítve az állam hatósági jogköreit e területen, illetve kihasználva a jelen jogi lehetőségeket,

- ár-bér paktum a három fél között (munkaadók – munkavállalók – állam).

Az együttműködés eredményeként csökkenne az inflációs nyomás, kisebb lenne a külkereskedelmi deficit, így akár radikális (3 százalékpontos) kamatvágásra is sor kerülhetne, amely mellett az árfolyam az erős oldal sávjának közepe körül (254-257 Ft) mozogna.

Kapcsolódó cikkünk:

Az erős forint és Járai "komolytalansága"

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo